ستاری: دانشگاه‎ها باید از وابستگی به بودجه‎های نفتی خارج شوند

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا – معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه‎های کشور وابسته به بودجه‎های نفتی هستند، گفت: نیازهای اعتباری دانشگاه‎های کشور باید از طریق تحقیق و پژوهش تامین شود زیرا فروش این نوع خدمات قابلیت …

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاههای کشور وابسته به بودجههای نفتی هستند، گفت: نیازهای اعتباری دانشگاههای کشور باید از طریق تحقیق و پژوهش تامین شود زیرا فروش این نوع خدمات قابلیت خوبی برای درآمدزایی دارد.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز یکشنبه در جریان بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی در کرج، گفت: نباید بودجههای پژوهشی را صرف ساختمانسازی کنیم و هزینهها صرفا باید برای پژوهش باشد.

وی با اشاره به اینکه به واسطه عملکرد بخش پژوهش نگاه تمام دولتها نسبت به پژوهش تا حدودی منفی بوده است، گفت: این موضوع ناشی از عملکرد دستگاههای پژوهشی در این زمینه بوده است و نگاهها زمانی تغییر مییابد که سیستم به سویی برود که این بخشها قسمتی از درآمدهای خود را از طریق فروش خدمات پژوهشی به دست آورند.

ستاری با تاکید بر اینکه دولت باید در زمینه پژوهش هزینه کند، گفت: انسان روح پژوهش است که این یک اصل محسوب می شود. پژوهش نباید به یک دستگاه خاص نیز محدود شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه پژوهشهای کشور بدون برنامهریزی صورت میگیرد، اظهار داشت: نخست دستگاهی را میخریم و بعد میخواهیم پژوهشی را بر مبنای آن انجام دهیم، در حالی که نخست باید پژوهش صورت گیرد.

بهزاد قرهیاضی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی نیز گفت: مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری بر این بخش دارد، رئیس جمهوری نیز بر اهمیت بیوتکنولوژی بارها تاکید کرده است. ماموریت موسسه انجام پژوهشهای هدفمند با استفاده از فناوریهای نانو است.

وی با تاکید بر اینکه در 10 سال گذشته به طور مطلق از پژوهش های کاربردی عقب افتاده ایم، گفت: سطح زیرکشت جهانی محصولات تراریخته بیش از 10 برابر کل اراضی زیرکشت در ایران است. 5 میلیارد دلار از واردات کشور ما به محصولات تراریخته اختصاص دارد.

قرهیاضی افزود: از سال 82 کلید تجاریسازی محصولات تراریخته در ایران خورده است. برنج تراریخته از سال آینده تجاریسازی میشود. در سال 84 بیش از 102 تن برنج تراریخته تولید و در سولهای انبار و تمام بذر پوسیده شد.

وی ادامه داد: محصولاتی نظیر قند رژیمی، سیبزمینی، فرآوردههای لبنی، ساخت تراکتور نیمهصنعتی پیشرفته، تولید بیودیزل و پنبهتراریخته از جمله تولیدات است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.