پژوهشگاه رویان، پیگیر ورود ایران به عرصه «پزشکی مبتنی بر فرد»

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، بیوتکنولوژی را یکی از زمینه‌های تحقیقات در این مرکز برشمرد و اظهار کرد: این زمینه تحقیقی که در اصفهان منجر به تولید نوترکیب‌ها و همانندسازی حیوانات شد، تجربه خوبی …

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، بیوتکنولوژی را یکی از زمینه‌های تحقیقات در این مرکز برشمرد و اظهار کرد: این زمینه تحقیقی که در اصفهان منجر به تولید نوترکیب‌ها و همانندسازی حیوانات شد، تجربه خوبی در صنعت دامپروری بود که امکان پرورش گونه‌ها و نسل‌های خوب و مرغوب دامی را به ما میدهد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی که در سمنان سخن می‎گفت، اظهار کرد: تلاش مجموعه جهاد دانشگاهی و مدیران آن بر این بوده که استان سمنان نیز از خدمات این پژوهشگاه بهره مند شود چرا که خیرات این کار ماندگار است.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی این بخش حمایت مالی استان الزامی است، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در راستای توسعه فعالیت‌های علمی برای نخستین بار در کشور به حوزه پزشکی مبتنی بر فرد ورود پیدا کند و وقتی استقبال مسوولان استانی و پیگیریهای جهاد دانشگاهی استان را دیدیم تصمیم بر این شد که این بخش جدید منوط به حمایت‌های جدی به استان منتقل شود.

وی از پزشکی مبتنی بر فرد به عنوان انقلابی در پزشکی یاد کرد و ادامه داد: با دستاوردهایی که در حوزه نانو، سلول های بنیادی، ژنتیک و… صورت گرفته نگاه به حوزه درمان نیز دگرگون شده است.

وی به حرکت کشورهای پیشرفته به سمت این نوع از درمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 70 مرکز پزشکی مبتنی بر فرد وجود دارد. این روش از درمان که طی آن درمان بیمار اختصاصی و مبتنی بر فرد انجام می شود هم هزینه‌های درمان را کاهش میدهد و هم امکان درمان را تا حد زیادی افزایش داده و به نوعی کیفیت زندگی افراد را ارتقاء میدهد.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که برای اولین بار در کشور، این مرکز در استان سمنان راه اندازی شود، ادامه داد: واقعیت این است که برای راه اندازی این مرکز نیازمند حمایت جدی مسئولان استانی هستیم. این یک طرح جدی است که در درازمدت به بار مینشیند همچنان که مجموعه رویان نیز بعد از مدتها تلاش و پژوهش با حمایتهای جدی مقام معظم رهبری به بار نشست و امروز شاهد آثار ماندگار این مجموعه ارزشمند در کشور هستیم.

وی به آثار ماندگار پژوهشگاه رویان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، جدا از رقم بالایی از هموطنان، سالانه بیش از 500 زوج خارجی برای درمان ناباروری در مراکز رویان جهاد دانشگاهی درمان می‌شوند و این در حالی است که تا پیش از راه اندازی رویان سالانه شمار زیادی از کشور برای درمان ناباروری به خارج از کشور می‌رفتند به طوری که زوج‌های نابارور ایرانی بعد از بیماران قلبی، از نظر تعداد دومین گروهی بودند که برای درمان از کشور خارج می‌شدند اما با تلاش مجموعه جهاد دانشگاهی این رویه معکوس شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان به استقبال زوج‌های نابارور کشورهای اسلامی از رویان اشاره و تصریح کرد: مسلمانان دیگر کشورها به واسطه رعایت مسایل شرعی در ایران علاقمند به درمان ناباروری خود در پژوهشکده رویان ایران هستند.

شاهوردی از پژوهش‌های مرتبط با درمان ناباروری و پزشکی تولیدمثل به عنوان مهمترین فعالیتهای پژوهشگاه رویان یاد کرد و گفت: جدای از درمان ناباروری، فعالیت پژوهشکده رویان در حوزه تولیدمثل نیز انگیزه خوبی برای رونق توریسم درمانی در کشور است.

وی تحقیق در زمینه سلول‌های بنیادی، تولید، تکثیر و تمایز سلول‌ها را از جمله موفقیتهای دیگر پژوهشکده رویان دانست و افزود: هم اکنون روش سلول درمانی در مدلهای حیوانی در دست تحقیق است و در طرحهایی نظیر سلول درمانی، قلب، کبد، استخوان، غضروف، پوست و چشم، دستاوردهای خوبی کسب شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی کشور، بیوتکنولوژی را از دیگر زمینههای تحقیقات در این مرکز برشمرد و اظهار کرد: این زمینه تحقیقی که در اصفهان منجر به تولید نوترکیبها و همانندسازی حیوانات شد، تجربه خوبی در صنعت دامپروری بود که امکان پرورش گونه‌ها و نسلهای خوب و مرغوب دامی را به ما میدهد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.