توسعه باغ های آذربایجان شرقی با رهیافت‎های جدید مرکز تحقیقات کشاورزی

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از واحد مرکزی خبر- سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و تعداد افراد شاغل در این بخش و تامین غذای مردم در سالهای اخیر موجب توجه ملی به این مسئله مهم حیاتی شده است و توسعه مراکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و تقویت دانشکده‎های …

سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و تعداد افراد شاغل در این بخش و تامین غذای مردم در سالهای اخیر موجب توجه ملی به این مسئله مهم حیاتی شده است و توسعه مراکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و تقویت دانشکدههای کشاورزی در استانهایی چون آذربایجان شرقی موید این مطلب است .

آذربایجان شرقی با داشتن یک میلیون و 22 صدم میلیون هکتار کشاورزی آبی دیمی و رتبه ممتاز آن در تولید محصولاتی چون سیب، زردآلو، بادام، گردو، پیاز، انگور، نخود، لپه، عسل، تخممرغ و گوشت مرغ که معمولا رتبههای اول تا چهارم کشوری را دارد به مدد بهره جستن از نتایج مراکز علمی و تحقیقاتی توانسته است در اکثر امور کشاورزی، دامی و باغی از نظر تحقیقاتی بعنوان الگو در سطح ملی معرفی شود به طوری که صدور محصولات زراعی، باغی و دامی این استان به کشورهای اروپایی و قرار گرفتن 48 درصد تولید صنایع غذایی کشور در آن از ظرفیتهایی است که در توسعه و پویایی آن ردپای نتایج علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به چشم میخورد .

مهندس مهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان میگوید : هم اکنون چند مرکز مهم آموزشی، علمی و تحقیقاتی حوزه کشاورزی در آذربایجان شرقی فعالاند و صدها عضو هیئت علمی دانشگاهی در این مراکز به یافتههای پژوهشی مشغول هستند و خوشبختانه نتایج همین دستاوردهای علمی است که استان را در حوزه تولید محصولات کیفی زراعی و باغی در سطح ملی مطرح کرده است.

وی میافزاید : استقرار بزرگترین صنایع تولید تراکتور و تجهیزات و ادوات کشاورزی نیز تاثیر خوبی در توسعه و مکانیزاسیون داشته است و استفاده بهینه از آخرین فناوریهای موجود و بهبود راندمان ماشینآلات موجود و به کارگیری آنها در کاشت، داشت و برداشت نیز سالها است که مد نظر بوده است مهندس مهری میگوید : 120 پژوهشگر مستقیما در طرحهای سازمان جهاد کشاورزی استان مشارکت دارند و علاوه بر آن جمع کثیری از اساتید و محققان دانشکدههای کشاورزی استان نیز با این سازمان همکاری میکنند .

وی تولید 5 رقم گندم جدید را برای اولین بار در ایران از نتایج این پژوهشها اعلام کرد و گفت : مرکز تحقیقات دیمی کشور در مراغه و مرکز بیوتکنولوژی تبریز نیز در توسعه پژوهشهای حوزه کشاورزی و باغی سهیماند .

دکتر لطفعلی زاده، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی نیز میگوید : زمان خداحافظی از کشاورزی سنتی در آذربایجان شرقی فرا رسیده است چرا که انتقال یافتههای علمی به کشاورزی سنتی بسیار سخت بوده و علاوه بر آن راندمان و بهره وری کشاورزی سنتی نیز بسیار پایین بوده است.

وی میافزاید : نتایج نشان میدهد که در کشاورزی سنتی بیش از 30 درصد محصولات صنایع و یا بیماریها و آفات آنها را از بین میبرند در حالیکه کشاورزی علمی و اصولی تولید محصولات باغی و زراعی را چهار فصل و مقرون به صرفه میکند .

دکتر لطفعلی زاده به فعالیتهای علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان که از سال 1340 در خسروشاه تبریز راه اندازی شده اشاره کرد و گفت : این مرکز با 8 واحد تحقیقات کشاورزی و 250 نفر هیئت علمی و کارشناسی سالانه بیش از 140 طرح تحقیقاتی را انجام میدهند که در حوزه دانههای روغنی، کلزا، یونجه، سیب، پیاز، سیر، نخود، گندم، گردو و … تازههای علمی را با توجه به شرایط اقلیم و خاک بدست آورده‎‎ایم به طوری که موفق شدهایم برای اولین بار در خاورمیانه 3 نوع بادام جدید آراز، یلدا و اسکندر را به صورت انبوه کشت کنیم که علاوه بر آفتزدایی با توجه به سردسیر بودن منطقه این بادامها دیر به گل مینشینند تا از آفت سرمازدگی در امان بمانند .

وی میگوید : آذربایجان شرقی قطب تولید بادام کشور است و بادامهای تولیدی جدید با استقبال صادرکنندگان خشکبار تبریز مواجه شده و صدور بادام آذربایجان شرقی به کشورهای خارج آغاز شده است .

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با تولید چند نوع جدید زردآلو شامل اردبادی، ارباطان و مراغهای برداشت محصولات کیفی زردآلو نیز آغاز شده و آذربایجان شرقی به عنوان بزرگترین تولیدکننده زردآلو در خاورمیانه به عنوان صادرکننده نمونه قیسی و فرآوردههای زردآلو در جهان شناخته شده است میافزاید : با استفاده از یافتههای علمی علاوه بر به حداقل رساندن آفات بادام و زردآلو و کیفیسازی محصولات به بازارسازی تجاری آن نیز کمک کردهایم .

دکتر لطفعلیزاده به تدوین سند تحقیقاتی آب و خاک استان نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تدوین سند ملی آب به پایش مستمر منابع آب و خاک استان نیز پرداخته شده است و محققان توانستهاند نحوه توسعه کشت باغات و مزارع کشاورزی را تا 50 سال آینده در نقاط مختلف استان با توجه به کمبود آب تدوین کنند .

وی به دستیابی دانش فنی کودهای زیستی اشاره کرد و گفت : با استفاده از این نوع کودها تولید محصولات کیفی باغی و زراعی سرعت میگیرد و علاوه بر آن دستورالعمل علمی مصرف کودهای شیمیایی در باغات و مزارع نیز تدوین شده است.

وی میگوید : جمع آوری و شناسایی یک هزار گونه گیاهی جدید و جمع آوری و شناسایی 1200 نوع حشرات فعال در مراتع، مزارع و جنگلها از دیگر فعالیتهای این مرکز است و طرح علمی جمعآوری نزولات آسمان و همچنین توسعه کشت آبی نیز پس از ماهها تلاش محققان صورت علمی به خود گرفته است که در این طرح کنترل و استفاده از سیلابهای مخرب برای آبیاری درختان میوه مد نظر بوده است .

دکتر حبیب زاده معاون پشتیبانی این مرکز نیز میگوید : طرح علمی جمعآوری نزولات آسمانی و همچنین جمع آوری آبهای سطحی و سرگردان و ایجاد باغات جدید و همچنین توسعه کشت آبی نیز پس از ماهها تلاش محققان صورت علمی به خود گرفته است که در این طرح کنترل و استفاده از سیلابهای مخرب برای آبیاری درختان میوه مد نظر بوده است .

وی با اشاره به بحران دریاچه ارومیه و پیشروی شوری در اراضی حواشی این دریاچه میافزاید: پژوهشگران پس از دو سال تحقیق میدانی به یافتههای خوبی دست یافتند به طوری که طرح جامع علمی کشت گیاهان شوره زار و کم آب تهیه و تصویب شد و کاشت 3 هزار هکتار حواشی دریاچه ارومیه به درختان پسته و بادام و تولید علوفه آغاز شده است و طبق مصوبات کاشت 30 هزار اصله درخت پسته و هزاران اصله درخت بادام در حواشی دریاچه ارومیه آغاز و هم اکنون انتقال دهها هزار اصله نهال پسته بومی شده از نهال خانههای استان به حواشی دریاچه ارومیه آغاز شده است .

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی میگوید : با توجه به قطب بودن تولید انگور و گردو،دستگاههای هوشمند و خشککن انگور و گردو به دست محققان این مرکز طراحی و ساخته شده و تولید انبوه آن در استان آغاز شده است .

دکتر بهمن پاسبان توجه به سلایق مشتریان و بازارپسندی و قابلیت خشک کردن گردو و انگور در دماهای متفاوت را از ویژگیهای منحصر به فرد این دستگاهها عنوان میکند و میافزاید : تولید انبوه این دستگاهها و صدور آن به سایر استانها ادامه خواهد داشت .

وی به توسعه اولین مرکز تولید بوقلمون کشور در سواحل ارس و مشرف به جنگلهای ارسباران اشاره کرد و گفت : سالانه 5 هزار جوجه بوقلمون اصلاح شده در این مرکز تولید و در سراسر کشور توزیع میشود .

دکتر پاسبان ایجاد باغهای گیاهشناسی ، گیاهان دارویی و گیاهان معطر با استفاده از یافتههای علمی پژوهشگران این مرکز را در استان از دیگر فعالیتهای گسترده عنوان میکند و میگوید : تولید بذور اصلاح شده بصورت انبوه نیز در این مرکز آغاز شده و صدور 150 تن بذور اصلاح شده به سایر استانها نیز صورت گرفته است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز میگوید : با استفاده از تحقیقات میدانی پژوهشگران توانستهایم به استحصال و ثبت علمی 450 گونه گیاه دارویی جدید اقدام کنیم .

مهندس شکوری میافزاید : تشکیل ستاد فناوری گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی اتفاق میمونی است که میتواند روند تولید گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی را مطابق استانداردهای دارویی جهان میسر سازد و علاوه بر آن با تولید انبوه آن و تجاریسازی گیاهان دارویی زمینه صدور فرآوردههای دارویی متنوع را به جهان خارج میسر میسازد .

وی میگوید: علاوه بر آن با استفاده از نتایج مرکز تحقیقات کشاورزی استان جایگزینی کشت گیاهان دارویی در سواحل کشاورزی استان ارومیه نیز آغاز شده و علاوه بر آن مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شمالغرب کشور در ایستگاه تحقیقاتی تیکمه داش شهرستان بستان آباد نیز راه اندازی شده است .

منبع: واحد مرکزی خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.