بنیاد جایزه جهانی غذا میزبان ایران؟

ترجمه و تلخیص: زهرا حاجت‎پور- رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا، دکتر کنت کوئین، ضمن اعلام فاضل حسن، بنیانگذار سازمان غیر دولتی BRAC از بنگلادش، به عنوان برنده جایزه جهانی در سال 2015 گفت که جان کری علی‎رغم سال‎های گذشته این بار …

رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا، دکتر کنت کوئین، ضمن اعلام فاضل حسن، بنیانگذار سازمان غیر دولتی BRAC از بنگلادش، به عنوان برنده جایزه جهانی در سال 2015 گفت که جان کری علیرغم سالهای گذشته این بار به دلیل حضور در مذاکرات گروه 1+5 با ایران در مراسم حضور نیافت.

دکتر کوئین در این ارتباط اظهار داشته که تعلق خاطر نورمن بورلاگ، پدر انقلاب سبز و بنیانگذار جایزه جهانی غذا، به بیوتکنولوژی چهره ای مورد احترام از وی در ایران ساخته است. وی میافزاید در آگوست سال 2014 من به دعوت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد تولد نورمن بورلاگ سخنرانی کردم. وقتی در این مراسم به حضار گفتم که اعتقاد بورلاگ به اینکه برای مقابله با گرسنگی کشاورزی میتواند مردم را از سرزمینهای مختلف با تفاتهای نژادی، مذهبی، سیاسی و دیپلماتیک گرد هم آورد، این گفته من با تحسین حضار ازجمله بیش از چهارصد دانشمند ایرانی و وزیر جهاد کشاورزی ایران مواجه شد. این سفیر سابق دولت آمریکا همچنین به رونمایی از یادبودی که برای نورمن بورلاگ در این مراسم در نظر گرفته شده بود اشاره میکند و میافزاید این امر بسیار قابل توجهی است که فردی همچون نورمن بورلاگ که هم از جانب نظام دوحزبی آمریکا و هم از جانب مقامات بلندپایه ایرانی تقدیر شده است یک دانشمند امریکایی در زمینه علوم کشاورزی است. نورمن شخصیتی است که مدال طلای کنگره آمریکا و مدال آزادی ریاست جمهوری را در این کشور دریافت کرد و ایران نیز در سال 2000 به وی مدال طلای کشاورزی اعطا کرده بود.

رئیس جایزه جهانی غذا یاد آور میشود که پیش از این در مورد تقابل ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق چگونه کشاورزی نقشی کوچک و در عین حال مهم را در یکی از خطیرترین لحظات تاریخ بشر رقم زد، وقتی خوروشچف در سال 1959 از یک مزرعه در آیوا بازدید کرد و نهایتا این بازدید پس از چندین دهه بستر مناسبی را برای مذاکره بین دو کشور در زمان دولت ریگان فراهم آورد.

وی در پایان پیشنهاد میکند که همانگونه که نورمن بورلاگ در یک کشور اسلامی مورد تقدیر قرار گرفته است، جان کری نیز از دکتر ظریف و وزیر جهاد کشاورزی برای حضور در دوره آتی مراسم اعطای جایزه جهانی غذا به  آقای فاضل عابد دعوت کند.

متن کامل یادداشت دکتر کوئین را در سایت جایزه جهانی غذا بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.