60 درصد آلودگی‎های خشکی وارد دریاها می‎شود

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی گفت: 60 درصد از آلودگی‎های خشکی مانند پساب‎های صنعتی، وارد دریاها می‎شود.
پروین فرشچی افزود: آلودگی‎ها و آسیب‎های زیست محیطی خطوط پنج هزار …

 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی گفت: 60 درصد از آلودگی‎های خشکی مانند پساب‎های صنعتی، وارد دریاها می‎شود.

پروین فرشچی افزود: آلودگی‎ها و آسیب‎های زیست محیطی خطوط پنج هزار و 800 کیلومتری سواحل ایران و 30 جزیره کشور را تهدید می‎کند.

وی افزود: سواحل شمالی کشور با آلودگی‎های ناشی از فعالیت‎های کشاورزی، آسیب‎های زیست محیطی مانند کاهش آبزیان و افت کیفیت آب مواجه است.

فرشچی اضافه کرد: سواحل جنوبی کشور نیز با آلودگی‎های ناشی از فعالیت‎های صنعتی، با آسیب‎هایی مانند افزایش ناگهانی دمای آب، افزایش جلبک‎ها و پدیده کشنده قرمز شامل نوعی پلانگتون، مواجه است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: معضلات زیست محیطی سواحل دریاها ناشی از سوء مدیریت در عملکردهاست و علاوه بر مدیریت ساخت و سازها در سواحل، کشور نیازمند اقدام جدی تری در عرصه داخلی و بین‎المللی، برای کاهش آسیب‎های زیست محیطی دریاهاست.

وی از کاهش صید و استحصال ماهیان خاویاری در دریای خزر به میزان 250 تن در سال خبر داد.

وی گفت: اگرچه در دو دهه قبل بهره برداران کشورمان می‎توانستند از دریای خزر، سالانه بیش از سه هزار تن‎ماهی خاویار صید و استحصال کنند، اما اکنون این مقدار به 250 تن نیز نمی‎رسد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست امروز در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سمنان حضور یافت.

بنابراین گزارش، دبیر این کنگره گفت: در این همایش یک روزه از 140 مقاله ارسالی 96 مقاله پذیرفته شد که 11 مقاله در این کنگره ارائه شد.

رضا شمس خانی افزود: کنگره بین‎المللی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، اسفند 94 با حضور پژوهشگران آسیایی و اروپایی برگزار می‎شود.

امیرحسین جاوید، دبیر علمی این کنگره نیز از فعالیت پنج بخش تخصصی خبر داد و گفت: بخش‎های فنی و مهندسی، پزشکی و سلامت، اسلام و محیط زیست، منابع طبیعی و علوم جنگل و ریاضی و آمار در کنار نمایشگاهی پوسترهای ارایه شده در کنگره طراحی نوین مهندسی برنامه‎ریزی شده است.

مهین گزانی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در این کنگره بر ضرورت ایجاد کرسی فرهنگ‎سازی برای توسعه پایدار و کاهش تهدیدهای زیست محیطی و منابع طبیعی تاکید کرد.

نماینده مردم سمنان، مهدی‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این کنگره گفت: صنایع و محیط زیست همیشه با هم در تقابل بوده‎اند، ولی در نقطه ای باید بهم نزدیک و تعامل کنند.

علیرضا خسروی با اشاره به اینکه تولید مبنای اقتصاد مقاومتی است، افزود: برای راه اندازی یک صنعت در کشور 160 مجوز برای فعالیت نیاز است.

وی با بیان اینکه تک محصولی بودن اقتصاد کشور باعث شد کشور در شرایط تحریم دچار سختی‎هایی شود، تصریح کرد: اکنون کمی شرایط اقتصادی بهتر شده است.

نماینده سمنان، مهدی‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: برای رونق تولید از ابتدا برای مجوزهای ارزیابی‎های محیط زیستی به فعالان فشار وارد نشود و در کنار ارتقای استانداردهای زیست محیطی، این استانداردها بر روی محصول اعمال شود.

رییس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور نیز بر تقویت سازمان‎های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: این سازمان‎ها باید آنقدر قدرتمند شوند تا جلوی سیاسی کاری‎ها در اجرای پروژه‎های مخرب محیط زیست را بگیرند.

فریبرز غیبی با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر درجه یک بودن فرهنگ منابع طبیعی در کشور، افزود: پروژه‎های انتقال آب با تخریب جنگل‎های بین راه به سود کشور نیست و باید بدانیم انتقال این گونه آب‎ها نیز در آینده پاسخگوی نیازها نیست.

وی مشارکت جوامع محلی و بومی کشور را در جنگلکاری خواستار شد و افزود: سالانه در کشور باید 150 هزار هکتار گیاهان دارویی کشت شود که فقط با مشارکت جوامع محلی امکانپذیر است.

در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منایع طبیعی، با همزمانی با روز جهانی کودک،سند پیشنهادی نامگذاری روزی به نام روز جهانی کودک و محیط زیست رونمایی شد.

در این کنگره ملی به پنج فعالی محیط زیست و منابع طبیعی تندیس کاج طلایی و به سه نفر نیز تندیس راش نقره‎ای آرمان جهانی محیط زیست اعطا شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.