غذا و آب،محور جنگ‌های آینده است اقتصاد مقاومتی در عرصه کشاورزی تحقق‎پذیرتراز سایربخش‌هاست

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان این که مهندسی ژنتیک، راهبردی اساسی در اقتصاد مقاومتی و عزت و اقتدار ملت ایران است ابراز امیدواری کرد زمینه بهره‌مندی از فناوری زیستی و مهندسی ژنتیک در حوزه کشاورزی کشور فراهم شود.
دکتر محمود تولایی در نشست تخصصی «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان» با عنوان اینکه اقتصاد مقاومتی، راهبردی اساسی برای عزت و اقتدار ملت ایران است، گفت: نقش …


رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان این که مهندسی ژنتیک، راهبردی اساسی در اقتصاد مقاومتی و عزت و اقتدار ملت ایران است ابراز امیدواری کرد زمینه بهره‌مندی از فناوری زیستی و مهندسی ژنتیک در حوزه کشاورزی کشور فراهم شود.

دکتر محمود تولایی در نشست تخصصی «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان» با عنوان اینکه اقتصاد مقاومتی، راهبردی اساسی برای عزت و اقتدار ملت ایران است، گفت: نقش بیوتکنولوژیست‌های کشاورزی در اقتصاد مقاومتی کجاست و چرا در جهت بهره‎مندی و بهره‎برداری از علم و فناوری با وجود ظرفیت‎های انسانی و منابع خدادادی و حتی موقعیت استراتژیک‎مان در شرایط مناسب نیستیم؟ چرا با تمام تلاش‎ها و زحمات زیادی که در عرصه علم و فناوری به خصوص بیوتکنولوژی رخ داده است، دستاوردهای این فناوری در اقتصاد و در پیشرفت فناوری ما دیده نمی‎شود؟

وی در پاسخ به اهمیت حضور فناوری‎های نوین به ویژه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در اقتصاد گفت: جنگ‎های آینده و نزاع برای بقا بر سر غذا و آب است و در واقع مهمترین نیاز در شرایط جنگ فقر را تامین کالاهای ضروری و نیازمندی‎های غذایی در کشور مطرح می‎کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با اشاره به اینکه دشمن با بهره‎گیری از ابزارهای اقتصادی می توانند با فلج کردن گردش سرمایه و کالا در حوزه داخلی و اختلال دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز که غذا مهمترین آنهاست، موجب گسترش نارضایتی در مردم شده و انگیزه مردم برای دفاع از موجودیت نظام سیاسی خود را تضعیف کند، گفت: امروز غذا و واردات یک ابزار برای کنترل و زیر دست نگه داشتن کشور ما شده است. اکنون، متخصصان بیوتکنولوژی کشاورزی در اقتصاد و توسعه کشور چقدر نقش دارند؟ سهم متخصصان بیوتکنولوژی کشاورزی در تولید گیاهان تراریخته شورپسند و خشکی پسند کجاست؟

تولایی با اشاره به اینکه ارکان اقتصاد مقاومتی در عرصه کشاورزی تحقق پذیرتر از سایر بخش‌ها است، گفت: فناوری جزو لاینفک پیشرفت کشور است و پذیرش هر فناوری الزاماتی در سطح بین الملل دارد که باید به آنها توجه شود.

رییس انجمن ژنتیک ایران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بیوتکنولوژی در حوزه دارویی دستاوردهای مهمی داشته و دارد چرا در کشاورزی نه؟! بیوتکنولوژی در توسعه پایدار، تامین نیازهای بشری، حفظ زمین، آب، ذخایر ژنتیکی، گیاهی، جانوری و ممانعت از تخریب زیست محیطی نسخه هایی صادر کرده و می کند که نیازمند پشتیبانی به هنگام و هوشمندانه مسوولان و پیوند واقعی بین تحقیقات و پایان نامه‎های تکمیلی با نیازهای کشور است.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.