دکتر نیراعظم خوش‌خلق‌سیما: محصولات تراریخته دوستدار محیط زیست هستند!

تهیه و تنظیم خبر: سمیرا کهک*-دکتر نیراعظم خوش‌خلق‌سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در مراسم افتتاحیه نشست “مهندسی ژنتیک در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان” که در سی‌ام دی ماه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، با اشاره به وضع اسفناک محیط زیست کشور از جمله وضعیت نامطلوب تالاب‌ها، دریاچه ارومیه، انقراض گونه‌های جانوری و … و اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در این …


دکتر نیراعظم خوش‌خلق‌سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در مراسم افتتاحیه نشست “مهندسی ژنتیک در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان” که در سی‌ام دی ماه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، با اشاره به وضع اسفناک محیط زیست کشور از جمله وضعیت نامطلوب تالاب‌ها، دریاچه ارومیه، انقراض گونه‌های جانوری و … و اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه سکوت اختیار کرده و تنها ندای مخالفت با محصولات تراریخته را سر می‌دهد، گفت: محصولات تراریخته محیط زیست دوستانه هستند.

وی افزود: استفاده از سموم در کشاورزی نیز از جمله معضلات محیط زیستی است که به‌راحتی با کاربرد محصولات تراریخته کاهش خواهد یافت. به‌عنوان مثال استفاده از گیاهان تراریخته مقاوم به آفات، مصرف سموم آفت‌کش را به‌طور معنی‌داری کاهش می‌دهند. به‌طوری‌که کاهش مصرف آفت‌کش‌ها با کشت محصولات تراریخته از سال 1996 تا 2012 به میزان 297 میلیون کیلوگرم ماده فعال تخمین زده شده است. این مقدار برابر با صرفه‌جویی 7/8 درصدی در مصرف آفت‌کش‌ها و معادل 5/18 درصد کاهش اثرات زیست‌محیطی مرتبط با استفاده از آفت‌کش‌ها در این محصولات است. با استفاده از گیاهان تراریخته مقاوم به علف‌کش نیز به جای استفاده از علف‌کش‌های پرخطر از علف‌کش‌های کم خطر استفاده خواهد شد.

دکتر خوش‎خلق افرود: با استفاده از مهندسی ژنتیک افزایش عملکرد در واحد سطح خواهیم داشت و به تغییر کاربری برای کشاورزی نیازی نداریم و در نتیجه خدمتی به محیط زیست خواهیم کرد. ایشان همچنین به کاهش گازهای گلخانه‌ای، افزایش تنوع زیستی و کاهش عملیات خاک‌ورزی با استفاده و کاربرد محصولات تراریخته در کشاورزی نیز اشاره کرد.

در ضمن ایشان این پرسش را مطرح کرد که با توجه به مزایای زیست‌محیطی متعدد محصولات تراریخته، چرا تنها هیاهویی که از سازمان حفاظت محیط زیست به گوش می‌رسد بر مخالفت با این محصولات تاکید دارد؟

*عضو هییت مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.