مصرف محصولات تراریخته با تایید سازمان بهداشت جهانی

تهيه و تنظيم: ليلا سرمدی- مدیر کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: “فرآورده‌های غذایی تراریخته با تایید سازمان بهداشت جهانی مجاز به مصرف شناخته می‌شوند.” به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو مورخ 2/6/94، هدایت حسینی عنوان كرد: “اهتمام ویژه‌ای نسبت به ایمنی‌زیستی در حوزه ایمنی غذایی در اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و بهداشتی وجود دارد. به طوري كه یکی از مسایل مطرح در این بخش، فرآورده‌های غذایی تراريخته است.” وی خاطرنشان کرد: “در بین این مواد غذایی، تغییرات ژنتیکی آن محصولاتی …


مدیر کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: “فرآورده‌های غذایی تراریخته با تایید سازمان بهداشت جهانی مجاز به مصرف شناخته می‌شوند.” به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو مورخ 2/6/94، هدایت حسینی عنوان كرد: “اهتمام ویژه‌ای نسبت به ایمنی‌زیستی در حوزه ایمنی غذایی در اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و بهداشتی وجود دارد. به طوري كه یکی از مسایل مطرح در این بخش، فرآورده‌های غذایی تراريخته است.” وی خاطرنشان کرد: “در بین این مواد غذایی، تغییرات ژنتیکی آن محصولاتی مجاز شناخته می‌شوند که در سطح بین‌المللی به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده باشند. در این صورت است که استفاده از این محصولات برای مصرف‌کنندگان مشکلی ایجاد نمی‌کند.” وی با تاکید بر ضرورت درج ترکیبات فرآورده‌های تراريخته، درصد و مقدار آن روی برچسب‌های اطلاع‌رسانی محصول، تصریح کرد: “برخی انواع تغییرات ژنتیکی هنوز هم از نظر ایمنی و سلامت به تایید نرسیده است. بنابراین طبیعی است که سازمان غذا و دارو هیچ‌گونه مجوز تولید یا وارداتی برای این مواد غذایی صادر نکرده باشد.” مدیر کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: “در زمان صدور مجوز برای واردات و تولید این مواد غذایی به‌ویژه دانه‌های روغنی و برخی فرآورده‌ها که از سویا و ذرت تهیه می‌شوند، توجه لازم صورت می‌گیرد تا صحت و سقم تغییرات ژنتیکی آنها مشخص شود.” حسینی افزود: “پس از طی مراحلی، حتی تاییدیه مجامع بین‌المللی مرتبط بررسی و با انجام پژوهش‌هاي لازم و اخذ نتایج مثبت، نسبت به صدور مجوز برچسب‌گذاری و ورود آنها به بازار اقدام مي‌شود.” وی تصریح کرد: “اگر غیر مجاز بودن فرآورده‌های یاد شده مسجل شد طبیعتا به بازار راه نمی‌یابند و آنهايي هم که به صورت قاچاق به سطح عرضه وارد شده باشند حتما جمع‌آوری خواهند شد.”

گفتني است سال‌هاست که محصولاتي از جمله سويا، ذرت، كلزا و روغن آنها به كشور وارد مي‌شود. در حالي كه تراريخته‌ بودن آنها اثبات شده است. اين بدان معني است كه ما مدت‌هاست مصرف‌كننده محصولات تراريخته هستيم بدون آن كه توليد داخلي اين محصولات را به دلايل مختلف داشته باشيم. در سال‌هاي اخير، موضوع تولید و مصرف محصولات تراریخته بحث‌های زیادی را بین اساتيد و کارشناسان در حوزه‌هاي مختلف از جمله سلامت و محيط زيست در برداشته است که تا به امروز نیز این بحث‌ها ادامه دارد. برخی از کارشناسان معتقدند كه محصولات تراریخته برای سلامت انسان و محیط زیست داراي منافع زيادي است و بر آمار و شواهد جهاني مبني بر سالم‌ بودن محصولات تراريخته و توليد و مصرف اين محصولات در دنيا تاكيد مي‌كنند. از طرفي برخی دیگر مخالف توليد محصولات تراريخته در كشور هستند و بر انجام پژوهش‌هاي بيشتر روي اين محصولات تاكيد دارند. البته ناگفته نماند كه گاهي این کارشناسان مخالف، آن قدر نسبت به محصولات تراريخته نگاهي منفي و دیدگاهی متعصب دارند كه در ميان عامه مردم هراس‌افكني مي‌كنند. اين در حالي است كه رئیس وقت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اعلام برنامه نخستین مجوز رهاسازی محصولات زراعی تراریخته با رعايت كليه قوانين و مقررات ایمنی‌زيستي، از توليد پنبه و برنج تراریخته به عنوان اولویت‌های کشت این محصولات در کشور خبر داده است. دکتر بهزاد قره‌یاضی مي‌گويد كه در حال حاضر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌ویژه ستاد توسعه فناوری زیستی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر کشت محصولات تراریخته با رعایت قانون ایمنی‌زیستی تاکید دارند. مجری طرح تولید نخستین گونه برنج تراریخته جهان گفته است كه بر اساس تحقیق و تفحص صورت گرفته و طبق بررسی انجمن‌های علمی این حوزه، سالانه بیش از سه تا پنج میلیارد دلار ذرت، سویا و برخی دیگر از اقلام کشاورزی تراریخته به کشور وارد شده که دولت قبل هیچ‌گونه کنترل و ممانعتی در قبال واردات این محصولات نداشته و در مقابل مانع از کشت محصولات تراریخته در یک وجب از اراضی زراعی کشور شده است. سیاست دولت یازدهم این است که از تولید داخلی محصولات تراريخته حمايت شود.

منبع: خبرنامه انجمن ايمني‌زيستي ايران، شماره 38، دي ماه 94


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.