فناوری بیوتکنولوژی امکان کشت گیاه حتی در کویر لوت را فراهم می‌کند.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از فارس- محمود تولایی، ظهر امروز در همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 32 میلیون هکتار از وسعت کشور بیابانی است ضمن اینکه کویر لوت نیز یک دهم مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و این اراضی به عنوان یک سرمایه‌، بلااستفاده باقی‌ مانده‌اند. وی تصریح کرد: این در شرایطی است که می‌توان با استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی از این سرمایه‌ها بهره برد و با دانش روز می‌توان در این عرصه‌ها …

محمود تولایی، ظهر امروز در همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 32 میلیون هکتار از وسعت کشور بیابانی است ضمن اینکه کویر لوت نیز یک دهم مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و این اراضی به عنوان یک سرمایه‌، بلااستفاده باقی‌ مانده‌اند.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که می‌توان با استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی از این سرمایه‌ها بهره برد و با دانش روز می‌توان در این عرصه‌ها و حتی در کویر لوت گیاه تولید کرد.

تولایی گفت: گیاهان شورزیست و خشکی زیست از جمله گیاهانی هستند که تحقیقات بسیاری بر روی آنها انجام شده و این گیاهان می‌توانند در اراضی بیابانی و کویرها کشت شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی اینجاست که عده‌ای نگرانی‌های زیست‌محیطی دارند و تاکید دارند که اکوسیستم کویر و بیابان حفظ شود و می‌خواهند کویر به همین شکل فعلی باقی بماند در حالی که کشت گیاه می‌تواند به محیط زیست در این مناطق کمک قابل توجهی داشته باشد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر تکنولوژی و استفاده از آن در کشور الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید برای توسعه واقعی علم و فناوری، مزیت‌های بالقوه آن شناسایی شود تا علم در خدمت بشر مورد استفاده قرار گیرد.

تولایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشگامی ایران در صادرات علم و فناوری اظهار داشت: ایران در زمینه صادرات محصول دارویی دانش‌‌بنیان گاه حتی از آمریکا پیشی گرفته به نحوی که سال گذشته پنج محصول در این حوزه، 600 میلیون دلار فروش داشته است.

وی ادامه داد: نیروی انسانی در کنار استفاده از زیست‌فناوری می‌تواند ظرفیت‌های عظیمی را در کشور ایجاد و فعال کند که این امکان در حوزه سلامت و غذا نیز وجود دارد.

تولایی، علم ژنتیک را در تحقق توسعه در کشور بسیار اثرگذار خواند و افزود: فناوری بخش جدایی‌ناپذیر پیشرفت کشور است و در حوزه غذا، صاحبان استراتژی جهان برای مواجهه با چالش‌های حوزه غذا، از همه ظرفیت‌ها و فناوری‌های خود استفاده کرده‌اند.

منبع: فارس


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.