عیسی کلانتری: بهره‎گیری 120 درصدی ایران از منابع تجدیدپذیر، نرم جهانی 20 درصد!

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از آفتاب یزد- دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به ضرورت استفاده از علم مهندسی ژنتیک در راستای تولید غذای سالم، گفت: محروم کردن کشاورزان ایرانی از تکنولوژی‌های نوین علمی، صنعتی و کشاورزی عامل مهمی در بروز آسیب‌های زیست محیطی است. عیسی کلانتری دیروز در همایش ملی “مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار”، برداشت‌های سیاسی از علوم و تحقیقات را ‌از جمله آفت‌های پیشرفت علمی کشور دانست و بیان کرد: ارتقای توسعه پایدار از جمله مهمترین راهکارهای تأمین امنیت غذایی در کشور است. وي در اين باره تاكيد كرد: البته تبلیغات در مورد دستاوردهایی که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند مي‌تواند بر اذهان جامعه ‌اثرات منفی ايجاد كند. دبیر کل خانه کشاورز ایران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به محدودیت استفاده از منابع طبیعی در کشور، افزود: طبق استاندارد جهانی، کشورها اجازه‌ي برداشت 20 درصد از منابع تجدید‌پذیر را دارند ولي اين در حالي است …


دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به ضرورت استفاده از علم مهندسی ژنتیک در راستای تولید غذای سالم، گفت: محروم کردن کشاورزان ایرانی از تکنولوژی‌های نوین علمی، صنعتی و کشاورزی عامل مهمی در بروز آسیب‌های زیست محیطی است.

عیسی کلانتری دیروز در همایش ملی “مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار”، برداشت‌های سیاسی از علوم و تحقیقات را ‌از جمله آفت‌های پیشرفت علمی کشور دانست و بیان کرد: ارتقای توسعه پایدار از جمله مهمترین راهکارهای تأمین امنیت غذایی در کشور است.

وي در اين باره تاكيد كرد: البته تبلیغات در مورد دستاوردهایی که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند مي‌تواند بر اذهان جامعه ‌اثرات منفی ايجاد كند.

دبیر کل خانه کشاورز ایران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به محدودیت استفاده از منابع طبیعی در کشور، افزود: طبق استاندارد جهانی، کشورها اجازه‌ي برداشت 20 درصد از منابع تجدید‌پذیر را دارند ولي اين در حالي است كه ایران در حال استفاده از 120 درصد از منابع تجدید‌پذیر خود است.

وی بحران شدید زیست محیطی را از جمله نتایج استفاده‌ بیش از حد مجاز از منابع تجدیدپذیر عنوان و اظهار كرد: بیش از 90 درصد آب‌های زیرزمینی ایران، ‌بی‌کربناته شده است.

کلانتری، عدم وجود کربنات لازم در آب را مهمترین عامل تحمیل هزینه‌های مازاد به کشاورزان در راستای کشت محصولات مختلف دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط زیست محیطی عصر امروز، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ضروری است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در ادامه عدم کیفیت آب و خاک،‌ عدم مواد آلی مناسب در خاک،‌ عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و عدم تجهیز کشاورزان به تکنولوژی‌های نوین را ‌از جمله موانع توسعه و آسیب‌های بخش کشاورزی در ایران خواند.

دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به اهمیت اتمام منابع آب زیرزمینی در کشور، خاطرنشان کرد: عدم وجود آب مناسب از عوامل کاهش تولید و عدم کیفیت مناسب محصولات در ایران است.

وی ترویج و ایجاد زمینه تولید محصولات مهندسی ژنتیک را از جمله ضرورت‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سالانه بیش از هفت میلیون تن ذرت وارد کشور می‌شود ‌که بیش از 90 درصد آن محصولات تراریخه(مهندسی ژنتیک) است.

کلانتری، محروم کردن کشاورزان ایرانی از تکنولوژی‌های نوین علمی، صنعتی و کشاورزی را عامل مهم آسیب‌های زیست محیطی دانست و بیان کرد: استفاده از تکنولوژی نوین در عرصه‌های مختلف تنها راه حفظ منابع کشور برای نسل‌های آینده است.

منبع: آفتاب


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.