گیاهان تراریخته تاثیری بر بیان ژن‌های انسان ندارند

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بررسی جذب مولکول‌های miRNA غذاهای گیاهی در روده انسان نشان دادند این مولکول‌ها قابلیت جذب توسط سیستم حیوانی را نخواهند داشت و لذا بر خلاف برخی ادعاها اثر سوء miRNA گیاهان تراریخته بر بیان ژن‌های انسان منتفی خواهد بود. به گزارش سرویس علمی ایسنا، اخیرا ادعاهایی در مورد نقش و تاثیر مولکول‌های miRNA مربوط به …


محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بررسی جذب مولکول‌های miRNA غذاهای گیاهی در روده انسان نشان دادند این مولکول‌ها قابلیت جذب توسط سیستم حیوانی را نخواهند داشت و لذا بر خلاف برخی ادعاها اثر سوء miRNA گیاهان تراریخته بر بیان ژن‌های انسان منتفی خواهد بود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، اخیرا ادعاهایی در مورد نقش و تاثیر مولکول‌های miRNA مربوط به غذاهای مصرفی بر میزان بیان ژن‌های انسانی مطرح شده است.

miRNAها، مولکول‌های کوچکی هستند که توسط ژن‌ها کد می‌شوند و با اتصال بر miRNA باعث مهار ترجمه آن می‌شود. نتیجه این عمل تاثیرگذاری بر بیان ژن‌ها خواهد بود.

نتایج پژوهش‌های منتشر شده در این زمینه به ویژه در ارتباط با جذب miRNAهای غذاهای گیاهی همانند غلات، میوه و سبزیجات استنادپذیر نیستند زیرا طی پژوهش‌های بسیاری ثابت شده است که این مولکول‌ها اگر از نوع گیاهی باشند قابلیت جذب در سیستم حیوانی را ندارند؛ لذا از آنجایی که غلات تراریخته نیز دارای سیستم گیاهی هستند، در نتیجه miRNAهای تولیدی در آنها قابلیت جذب توسط سیستم حیوانی را نخواهند داشت و لذا ادعا بر مبنای اثر سوء miRNA گیاهان تراریخته بر بیان ژن‌های انسان منتفی خواهد بود.

از طرفی مشخص شده است که تاثیرگذاری این مولکول‌ها (در صورت جذب) کاملا وابسته به دوز بوده و بنابراین اثر این مولکول‌ها بر بیان ژن‌ها با حضور بیش از 100 مولکول به ازای هر سلول اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر، برآورد شده است که پس از مصرف غلات همانند برنج، صرفا حدود 12 تا 17 مولکول به ازای هر سلول وارد سیستم حیوانی خواهد شد که بر این اساس حتی در صورت جذب احتمالی این مولکول‌ها، فرضیه اثرگذاری بر بیان ژن‌ها باز هم منتفی خواهد بود.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.