برگزاری سمینار محصولات تراریخته در دانشگاه شهید باهنر

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- سمینار محصولات تراریخته به همت پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر و با همکاری انجمن علمی مهندسی باغبانی در محل تالار صبا برگزار شد.
دکتر قاسم محمدی‎نژاد، عضو هیئت‎علمی و رئیس پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر در رابطه با هدف برگزاری این سمینار علمی گفت: در شرایط کنونی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته در رسانه‎های مختلف دیده می‎شود، بنابراین با هدف اطلاع‎رسانی وظیفه خود دانستیم تا به عنوان متخصصین و محققین این حوزه …


سمینار محصولات تراریخته به همت پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر و با همکاری انجمن علمی مهندسی باغبانی در محل تالار صبا برگزار شد.

دکتر قاسم محمدی‎نژاد، عضو هیئت‎علمی و رئیس پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر در رابطه با هدف برگزاری این سمینار علمی گفت: در شرایط کنونی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته در رسانه‎های مختلف دیده می‎شود، بنابراین با هدف اطلاع‎رسانی وظیفه خود دانستیم تا به عنوان متخصصین و محققین این حوزه، بر اساس مستندات علمی بحث و بررسی صورت گیرد.

وی با توضیح بحران آب و وضعیت خاک و محدودیت‎های کشاورزی در ایران، استفاده از فناوری‎های نوین را تنها امید رسیدن به امنیت غذایی در کشور دانست و افزود: با توجه به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، افزایش جمعیت کشور، تغییر اقلیم و ضرورت دستیابی به محصول در کمترین زمان ممکن، استفاده از محصولات تراریخته ضروری است.

رئیس پژوهشکده باغبانی با ابراز امیدواری از افزایش تولید داخلی محصولات تراریخته و کاهش واردات این محصول، از دانشجویان تقاضا کرد اخبار و شایعات رسانه‎ها را ملاک قرار ندهند و با استناد به دستاوردهای علمی، روشنگری را از خانواده‎های خود آغاز کنند.

دکتر افسانه محکمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر و دبیر علمی سمینار نیز با تأکید بر ضرورت اطلاع رسانی و رفع ابهامات در زمینه محصولات تراریخته، در مورد روند تولید این محصولات، سلامت محصولات تراریخته و نیز خدمات این تکنولوژی به جامعه بشری سخنان خود را ادامه داد.

دکتر کمال احمدی، سم شناس برجسته استان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استفاده آفت کش‎ها در ایران و استان کرمان، در خصوص استفاده بی رویه از آفت‎کش‎ها هشدار دادند و تولید ارقام مقاوم به آفات را به عنوان یکی از ایمن‎ترین راه‎ها جهت کاهش مصرف آفت کش‎ها برشمردند.

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران به بررسی کشت محصولات تراریخته در جهان پرداختند. دکتر بابک ناخدا طی گزارشی عنوان کردند بر اساس آخرین آمار بیش از 185 میلیون هکتار در 28 کشور جهان زیر کشت گیاهان تراریخته قرار دارد، در صورتی که ایران با وجود متخصصین توانا در این حوزه صرفا وارد کننده محصولات تراریخته است.

دکتر جعفر ذوالعلی متخصص مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و رئیس آزمایشگاه پژوهشی و تحقیقات کاربردی دانشگاه شهید باهنر با تشریح جزئیات قانون ایمنی زیستی در رابطه با تولید محصولات تراریخته عنوان کردند که این فناوری همزاد با ایمنی زیستی است به طوریکه در مراحل مختلف تولید، ارزیابی و صدور مجوز کشت گیاهان تراریخته هیچ گامی بدون بررسی جنبه‎های زیست محیطی و سلامت برداشته نمی‎شود.

دکتر مطهره محسن‎پور، سرپرست بخش مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در سخنرانی خود با عنوان افزایش تنوع زیستی و کاهش مصرف سموم با استفاده از گیاهان تراریخته عنوان داشتند مطالعات علمی صورت گرفته بر روی 312 گونه نشان داده که محصولات تراریخته می‎توانند ژن‎های مفید را وارد چرخه زیستی کرده و باعث افزایش تنوع زیستی شوند. وی همچنین خاطر نشان کرد کشت محصولات تراریخته مقاوم به آفات و بیماری‌ها می‌تواند از مصرف سموم و آفت‌کش‌های مضر شیمیایی جلوگیری کند.

در قطعنامه پایانی این سمینار نیز عنوان شد: فناوری مهندسی ژنتیک گیاهان (گیاهان تراریخته) به عنوان پیشرفته‎ترین رهاورد دانش بشری در حوزه کشاورزی است و با توجه به برنامه افزایش جمعیت، تغییر اقلیم، محدودیت‎های منابع طبیعی و آب کشور و همچنین توجه ویژه به غذای سالم و کافی جهت تامین امنیت غذایی در کشور مطابق با اسناد بالادستی نظام تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری بر لزوم استفاده از زیست فناوری و به ویژه مهندسی ژنتیک در تولید غذای سالم و کافی در کنار سایر فناوری‎های تولید غذا تاکید می‎گردد. براساس گزارش‎های سازمان جهانی بهداشت تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر غیر سالم بودن محصولات تراریخته وجود ندارد و این محصولات تراریحته مورد تائید سازمان خوارو بار جهانی است وبه عنوان راهی برای دستیابی به توسعه پایدار معرفی شدند. در کشور ما متولی تائید سلامت محصولات غذایی تراریخته وزارت بهداشت است که همه وزرای بهداشت علی رغم اختلاف سلیقه سلامت محصولات غذایی تراریخته را تائید کرده‎اند این فناوری تنها فناوری بشری است که دانش ایمنی را همراه خود دارد و هیچ گامی را بدون بررسی جنبه‎های ایمنی و محیط زیستی برنمی‎دارد و مهندسی ژنتیک میتنی بر استانداردهای ایمنی زیستی است. از طرفی با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی، تولید محصولات تراریخته در کشور توسط متخصصین داخلی بهترین گزینه در تامین غذای سالم و امنیت غذایی است. بنابراین از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید غذا در کشور درخواست می‎شود با تسریع در مراحل بررسی و ارزیابی و صدور مجوز محصولات تراریخته مسیر فزاینده واردات این محصولات را به تولید ملی و درون‎زا منطبق بر سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل قانون ایمنی زیستی سوق دهد. بنابراین از شورای محترم ایمنی زیستی کشور درخواست می‎شود با تشکیل جلساتی بین متخصصین به حل و فصل اختلاف بین دستگاهی اهتمام ورزد زیرا ممانعت‎های یک سازمان خاص مورد سوء استفاده چند رسانه محدود قرار گرفته است. در پایان دانشمندان، اساتید و دانشجویان ضمن رصد تمامی تحولات علمی در حوزه سلامت غذا با هم‎میهنان عزیز و مسئولان نظام عهد می‎بندیم تا هرگونه شائبه‎ای در مورد سلامت و ایمنی غذا را به اطلاع عموم برسانیم و از مردم عزیز درخواست می‎شود نسبت به مطالب بی‎پایه و اساس چند رسانه محدود در مورد سلامتی غذا بی‎اعتنا باشند و اطلاعات صحیح را از طریق وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و انجمن‎های علمی تخصصی ایمنی زیستی دریافت نمایند.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.