جوابیه روابط عمومی سازمان غذا و دارو به روزنامه کیهان در خصوص محصولات تراریخته

فودنا- روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به مطلب درج شده در روزنامه کیهان به مورخ ۱۶/۱۲/۹۴، با عنوان «چرا قوت غالب ایرانیان باید تراریخته باشد»، جوابیه زیر را برای مدیر مسئول این روزنامه صادر و ارسال کرد.


روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به مطلب درج شده در روزنامه کیهان به مورخ ۱۶/۱۲/۹۴، با عنوان «چرا قوت غالب ایرانیان باید تراریخته باشد»، جوابیه زیر را برای مدیر مسئول این روزنامه صادر و ارسال کرد.

مدیر مسوول محترم روزنامه کیهان


موضوع: جوابیه مطلب تحت عنوان “چرا قوت غالب ایرنیان باید ترایخته باشد”

سلام علیکم؛

احتراما، در پاسخ به مطلب درج شده در روزنامه تحت مدیریت حضرتعالی مورخ ۱۶/۱۲/۹۴، با عنوان چرا قوت غالب ایرانیان باید تراریخته باشد، به استحضار می‌رساند، محصولات تراریخته با فناوری‌ مهندسی ژنتیک و جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا جهت ایجاد یا بهبود صفات تولید می‌شوند. این محصولات برای اولین بار در سال ۱۹۹۶در دنیا کشت شده است. بر اساس قانون ایمنی زیستی مصوب ۱۳۸۸، ضمن تاکید بر تولید و استفاده از اینگونه موجودات، بر رعایت اصول ایمنی زیستی توسط سه دستگاه اجرایی ذیصلاح (وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست) تاکید شده است. موجودات زنده تراریخته که در بازار تجارت جهانی تا کنون وجود دارند محدود و از جمله آن‌ها می‌توان به ذرت، سویا، کلزا، پنبه دانه، برنج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، چغندر قند و پاپایا اشاره کرد که اغلب رخدادهای تراریختگی آن‌ها بعد از بررسی‌های وسیع انجام شده در خصوص ارزیابی مخاطرات احتمالی آن‌ها بر محیط زیست و سلامت انسان، توسط کشورهایی مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و… مورد تایید برای مصرف به عنوان غذای انسان و دام قرار گرفته است.

در ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوول تضمین ایمنی موجودات زنده تراریخته و محصولات آن‌ها بر سلامت انسان بوده که در این راستا ضمن تدوین ضوابط مربوطه و به روزرسانی مرتب آن‌ها، از سال ۱۳۸۸ بخش آنالیز مولکولی تراریخته در مرکز آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو راه اندازی کرده و تاکنون ۵ آزمایشگاه همکار در خصوص شناسایی کیفی موجودات زنده تراریخته تاییدیه این مرکز را کسب نموده‎‌اند. ضمنا، هر یک از موجودات زنده تراریخته و محصولات آن‌ها که مصرف مستقیم یا غیر مستقیم انسانی دارند، در سازمان غذا و دارو توسط واحد‌های مربوطه و طبق ضوابط تدوین شده مورد به مورد بررسی و پس از تایید از نظر ایمنی و سلامت برای انسان مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند. ضمن آنکه در راستای رعایت حق مصرف کننده، طبق «ضابطه برچسب گذاری محصولات غذایی تغییر ژنتیکی یافته» تمام محصولات غذایی تراریخته دارای مجوز مصرف باید برچسب گذاری شوند.

در حال حاضر دانه‌های روغنی و سایر موجودات زنده تراریخته و محصولات آن‌ها که مصرف انسانی دارند، در مبنای ورود به کشور از نظر تراریختگی کنترل و سازمان غذا و دارو در وزارتخانه متبوع متصدی این امر است.

لازم به ذکر است، با توجه به انتشار اخباری درخصوص وجود برنج تراریخته در کشور، از سال ۱۳۹۲ تا کنون تعداد زیادی برنج تولیدی و وارداتی طبق جدید‌ترین روش‌های معتبر علمی در آزمایشــگاه‌های همکار از نظر تراریختگی تحت بررسی قرار گرفته‌اند که هیچکدام از آن‌ها تراریخته نبودند.

خواهشمند است دستورات لازم نسبت به انتشار جوابیه فوق در‌‌ همان صفحه‌ای که مطلب مورد نظر به چاپ رسیده بود را صادر فرمائید.


مهندس محمد هاشمی

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو



منبع: فودنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.