آگاهی بخشی عمومی، کلید استقبال از فناوری تراریخته

عصر ایران- سکینه عمرانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران عدم معرفی صحیح محصولات تراریخته به عموم مردم را از مشکلات اساسی در زمینه ایمنی زیستی دانست. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: “به جای تخریب بی‎اساس محصولات تراریخته می‎توان با معرفی و تشریح مستندات علمی به عموم مردم و معرفی مزایای آن‎ها به کشاورزان به ترویج صحیح این فناوری پرداخت همانطور که در سطح جهان نیز همین …

 

آگاهی بخشی عمومی، کلید استقبال از فناوری تراریخته

سکینه عمرانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران عدم معرفی صحیح محصولات تراریخته به عموم مردم را از مشکلات اساسی در زمینه ایمنی زیستی دانست. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: “به جای تخریب بی‎اساس محصولات تراریخته می‎توان با معرفی و تشریح مستندات علمی به عموم مردم و معرفی مزایای آن‎ها به کشاورزان به ترویج صحیح این فناوری پرداخت همانطور که در سطح جهان نیز همین اتفاق افتاده است”.

این عضو کمسیون کشاورزی و نماینده ناظر مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی افزود: “با معرفی کامل این محصولات به مردم و بیان این حقیقت که محصولات حاصل از فناوری مهندسی ژنتیک با توجه به استانداردهای بین‎المللی تولید می‎شوند امید آن می‎رود که بتوان از این فناوری نهایت بهره را در راستای پیشرفت و بهره‎مندی کشور از آن برد”.

گفتنی است ایران از سال 1382 عضو پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا بوده است. به موجب این پروتکل و در قالب پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی دولت موظف به آگاهی بخشی عمومی در زمینه محصولات تغییر یافته ژنتیکی یا تراریخته است. پروژه‎ای که متاسفانه، با وجود اعتراض وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد کشاورزی و انجمن‌های علمی کشور تحت تاثیر سوء مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به جای آگاهی بخشی به مردم و توانمندسازی کشور در حوزه ایمنی زیستی به ابزاری برای ارتزاق فناوری هراسان و هراس افکنی در بین مردم تبدیل شده و با صرف اعتبارات دلاری این پروژه کشور را به جولانگاه شارلاتان‌های بین‎المللی همچون واندانا شیوا، فناوری‎هراس شناخته شده هندی تبدیل کرده است تا شاید چند صباحی بیشتر استمرار واردات برنج هندی و پاکستانی تضمین شود.

منبع: عصر ایران

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.