پزشکیان: مخالفت با علم و فناوری عقلانی نیست

مسعود پزشکیان وزیر بهداشت سابق اظهار داشت: مسئله در مورد محولات تراریخته کاملا روشن است و هرکس با علم مخالفت کند عقب می‎ماند.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اظهار داشت:مسئله در مورد محولات تراریخته کاملا روشن است، هرکس با علم مخالفت کند عقب می‎ماند. وی ادامه داد اینکه به عنوان مثال بتوانیم گیاهی را در برابر شرایط نامساعد محیطی مقاوم کنیم خیلی هم خوب است. به عنوان مثال امروزه در پزشکی هم تلاش بر این است که بتوانیم ژن‎هایی که باعث ابتلا به سرطان یا انواع بیماری‎های دیگر می‎شوند را شناسایی و حذف کنیم. در واقع علم به سمتی می‎رود که نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نباشد و اگر بخواهیم با این روند مخالفت کنیم دیوانگی است. وی افزود در طبیعت هم ژن‎های معیوب تدریجا حذف شده و ژن‎هایی که سازگاری بیشتری با محیط دارند به بقای خود ادامه می‎دهند. نماینده مردم تبریز در مجلس، همچنین ادامه داد در این شرایط انسان می‎تواند با علم به شرایط و براساس تناسب و تعادل برای استفاده بشر و برای حفظ آینده کره زمین حداکثر استفاده را از دانش و فناوری ببرد. پزشکیان با خطاب قرار دادن مخالفان مهندسی ژنتیک این پرسش را مطرح کرد که اگر بخواهیم ژن‎های مولد سرطان را از چرخه زندگی حذف کنیم آیا کار بدی کرده‎ایم، گفت: اگر کسی قصد نگه داشتن این صفات نامطلوب را داشته باشد باید در عقل وی شک کرد. ما باید برای ساختن آینده‎ای بهتر و سالمتر از دانش و فناوری حداکثر بهره راببریم. پزشکیان با بیان اینکه حتی صدمات احتمالی فناوری نیز باید با دانش کافی مدیریت شوند.

وزیر بهداشت سابق، از هجمه‎های بی اساس مطرح شده در برخی رسانه‎ها انتقاد کرد و گفت: من از شنیدن برخی مخالفت‎ها تعجب می‎کنم. اینکه مخالفان تا حالا جلسه‎ای برای ارائه مستندات علمی نگذاشته‎اند جای سوال است. باید دید چه کسانی از واردات محصولات تراریخته سود می‎برند و چه کسانی از واردکنندگان حمایت می‎کنند. مخالفت با تراریخته‎ها یک بحث تجاری است و روشن شدن پاسخ این سوالات کمک بزرگی به حل این مسئله خواهد بود.

گفتنی است در ماه‎های اخیر عده‎ای با طرح ادعاهایی مبنی بر زیانبار بودن محصولات تراریخته در رسانه‎ها، حمایت دولت از تولید داخلی این محصولات، در قالب برنامه ششم توسعه را هدف قرار داده‎اند. این در حالی است که ایران سال‎ها وارد کننده اقلام تراریخته نظیر سویا و ذرت بوده است و در این مدت نه تنها اعتراضی نسبت به این قضیه صورت نگرفته است بلکه واردات این محصولات در سکوت خبری کامل انجام می‎شده است.

منبع: روزنامه سبزینه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.