قره یاضی: جامعه باید از مسمومیت خارج شود

پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران – مرجع ملی ایمنی زیستی ایران با اشاره به مصرف آفت‎کش‎های خطرناک مانند سم دیازینون در کشور، تصریح کرد: جامعه باید از این مسمومیت خارج شود. بهزاد قره یاضی، در آیین بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته، افزود: در کشت برنج برای مبارزه با کرم ساقه خوار در هر هکتار ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم سم مصرف می‎شود در حالی که با کشت محصول تراریخته می‎توان از آن جلوگیری کرد. وی در پاسخ به خبرنگار اگنا مبنی بر الزام دولت بر اساس ماده ۲ قانون ایمنی زیستی، چرا این حمایت‎ها انجام نمی‎شود، تصریح کرد: در دولت یازدهم ساختارهای مربوط ایجاد شده است. رییس انجمن ایمنی زیستی ادامه داد: وزارت بهداشت برای نخستین بار مجوز محصول تراریخته(پنبه) را صادر کرده است و رونمایی این محصول توسط وزیر محترم …


قره یاضی: جامعه باید از مسمومیت خارج شود


پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران مرجع ملی ایمنی زیستی ایران با اشاره به مصرف آفت‎کش‎های خطرناک مانند سم دیازینون در کشور، تصریح کرد: جامعه باید از این مسمومیت خارج شود.

بهزاد قره یاضی، در آیین بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته، افزود: در کشت برنج برای مبارزه با کرم ساقه خوار در هر هکتار ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم سم مصرف می‎شود در حالی که با کشت محصول تراریخته می‎توان از آن جلوگیری کرد.


وی در پاسخ به خبرنگار اگنا مبنی بر الزام دولت بر اساس ماده ۲ قانون ایمنی زیستی، چرا این حمایت‎ها انجام نمی‎شود، تصریح کرد: در دولت یازدهم ساختارهای مربوط ایجاد شده است.


رییس انجمن ایمنی زیستی ادامه داد: وزارت بهداشت برای نخستین بار مجوز محصول تراریخته(پنبه) را صادر کرده است و رونمایی این محصول توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی گواه این حمایت‎هاست.


وی با اشاره به سکوت رسانه‎های منتقد و مخالفان تراریخته در ۲۰ سال گذشته که واردات این محصولات به کشور شدت گرفت، افزود: عده‌ای در مورد تولید محصولات تراریخته و ضرر و زیان آن دروغ می‌گویند و برخی رسانه‌ها هم آن را منتشر می‌کنند. در حالی که تاکنون یک نفر نتوانسته اشتباهی از ما بگیرد.


رییس انجمن علمی ایمنی زیستی با بیان اینکه به غیر از جامعه کشاورزی، جامعه علمی هم حامی تراریخته است، اظهار کرد: مسائلی به دروغ مطرح می‎شود که اروپایی‌ها مخالف تولید تراریخته هستند و ۲۸ کشور کشت و تولید آن را ممنوع کرده‌اند. فناوری مهندسی ژنتیک مورد نیاز و استقبال کشاورزان است.


قره‎یاضی گفت: مسائلی مطرح می‎شود، مبنی بر اینکه اروپایی‌ها مخالف تولید تراریخته هستند و ۲۸ کشور کشت و تولید آن را ممنوع کرده‌اند. این مطالب دروغ است و ۵ کشور اروپایی محصولات تراریخته را کشت می‌کنند. تمامی کشورهای اروپایی برای ۷۱ مورد از محصولات تراریخته مجوز واردات و مصرف داده‌اند.


وی افزود: اینکه گفته می‌شود ژاپن کشت محصولات تراریخته را ممنوع کرده، دروغ است. این کشور بعد از آمریکا بیشترین تعداد مجوز تولید محصولات تراریخته را صادر کرده و رز آبی تراریخته تولید می‌کند. قبل از آمریکا یک نوع باکتری تراریخته را نیز در سبد غذایی مردم قرار داده است.


قره‌یاضی اظهار کرد: اروپا و آمریکا بزرگترین مصرف کننده‌ محصولات تراریخته در دنیا هستند. این شایعات را فناوری‎هراسانی مطرح می‎کنند که در زمان مسئولیت شان قانون را اجرا نکردند و کشور را به سمت واردات بردند.


مرجع ملی ایمنی زیستی با اسم بردن از محمدرضا اسکندری، وزیر سابق کشاورزی، تصریح کرد: اسکندری برنج تراریخته که یک دستاورد ملی تاریخی ایران است را قفل و زنجیر و کشور را واردکننده محصولات تراریخته کرد.


وی افزود: این افراد با منابع مالی که از بنگاه‎های بزرگ اقتصادی در اختیار دارند، در دستگاه‎ها نفوذ می‎کنند و با استفاده از این روش مقابل پیشرفت و فناوری‎های نوین می‎ایستند. اما خوشبختانه دولت از این تکنولوژی حمایت می کند.


قره‎یاضی در پاسخ خبرنگار اگنا مبنی بر اینکه با وجود حمایت‎های دولت و مصوبه قانونی، موانع تولید محصولات تراریخته، چیست، اظهار کرد: ما برای رها سازی برنج تراریخته با کمبود بذر مواجهیم. در سال ۸۴ در رشت عملیات غیرقانونی با تراریخته شد و تمامی بذرهای تولید شده را جمع و در انبار متروکه‎ای نابود کردند. این پرونده در دادگاه همچنان مفتوح است.


وی افزود: پژوهش‎های کشاورزی زمان‎بر است و پژوهشگران ما با رعایت قوانین و مقررات تولید بذر برنج تراریخته را از سر گرفته‎اند. امیدواریم برای سال آینده به نتایج کامل برسیم.


وی همچنین از پروژه تولید برنج خشکه تراریخته در مرکز تحقیقات رشت خبر داد و افزود: این پروژه در دست مطالعه تحقیقاتی است. این محصول به خشکی مقاوم است و درنظر داریم با تغییر ساختار در ریشه و کشت این نوع برنج بتوانیم آن را مانند گندم کشت کنیم تا در آینده کشور از واردات برنج بی‎نیاز شود. در سه تا چهار سال آینده تولید آزمایشی آن به اتمام می‎رسد و رهاسازی خواهد شد.


گفتنی است؛ در این نشست گزارش بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته به زبان فارسی منتشر و از کتاب بیوتکنولوژی به زبان ساده رونمایی شد.

منبع: اگنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.