موقعیت خاص ایران این کشور را در کانون توجهات جهانی قرار داده است

ایرنا- رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: موقعیت خاص ژئوپلتیک جمهوری اسلامی با داشتن انرژی، استعدادهای انسانی و ظرفیت های ناب خدادادی، ایران را به کانون توجه قدرت های بزرگ جهان قرار داده است. محمود تولایی روز چهارشنبه در همایش ایمنی زیستی، سلامت محیط و محصولات تراریخته در دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر دارا بودن منابع انسانی و طبیعی در دهک نخست دنیا قرار دارد. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی یک درصد از جمعیت و مساحت دنیا را به خود اختصاص داده اما به سبب دارا بودن موقعیت استراتژیک در منابع نفتی و گازی، غرب هرآنچه در دست دارد به کار می‎گیرد تا مانع از رشد علمی کشور در حوزه فناوری‎های نو شود. وی افزود: کشورهای آمریکا، اروپا و شرق آسیا عمدتا صادرکننده محصولات تولیدی هستند اما منطقه خاورمیانه صرفا صادر کننده مواد خام است. رییس انجمن ژنتیک ایران بیان کرد: علی رغم آنکه 75 درصد نفت و گاز جهان در …


موقعیت خاص ایران این کشور را در کانون توجهات جهانی قرار داده است

رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: موقعیت خاص ژئوپلتیک جمهوری اسلامی با داشتن انرژی، استعدادهای انسانی و ظرفیت های ناب خدادادی، ایران را به کانون توجه قدرت های بزرگ جهان قرار داده است.

محمود تولایی روز چهارشنبه در همایش ایمنی زیستی، سلامت محیط و محصولات تراریخته در دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر دارا بودن منابع انسانی و طبیعی در دهک نخست دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی یک درصد از جمعیت و مساحت دنیا را به خود اختصاص داده اما به سبب دارا بودن موقعیت استراتژیک در منابع نفتی و گازی، غرب هرآنچه در دست دارد به کار می‎گیرد تا مانع از رشد علمی کشور در حوزه فناوری‎های نو شود.

وی افزود: کشورهای آمریکا، اروپا و شرق آسیا عمدتا صادرکننده محصولات تولیدی هستند اما منطقه خاورمیانه صرفا صادر کننده مواد خام است.

رییس انجمن ژنتیک ایران بیان کرد: علی رغم آنکه 75 درصد نفت و گاز جهان در منطقه خاورمیانه استخراج می شود اما بیش از 75 درصد درآمد حاصل از این منابع در اختیار کشورهای توسعه یافته است.

تولایی ادامه داد: قریب به 60 تا 70 درصد عناصری که تا به امروز در دنیا کشف شده را می‎توان در منابع طبیعی ایران یافت که قسمت عمده این عناصر نه در جهت استفاده در صنعت داخلی بلکه به صورت خام از کشور صادر می‎شود.

وی گفت: 58 میلیون هکتار از زمین های کشور به نوعی قابلیت بهره برداری دارند که از این میزان تنها 40 میلیون هکتار آن بلا استفاده است و می‎توان با بکار گیری فناوری‎های نوین علمی، این نعمت خدادادی را بالفعل تبدیل کرد.

وی بیان کرد: بیش از 70 درصد کالاهای وارداتی را می‎توان با تکیه بر بنیه علمی متخصصان و با مدیریت بهینه ظرفیت‎ها بومی‎سازی کرد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: با توجه به قرارگیری ایران در یک آب و هوای خشک و دارا بودن منابع آبی شور باید با استفاده از علم مهندسی ژنتیک، گیاهان مقاوم نسبت به خشکی، شوری و آفات را ایجاد کرد که این راهکار به ویژه در استان‎های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر نمود بیشتری پیدا می‎کند.


سنگ اندازی غرب در راه پیشرفت علمی کشور

تولایی همچنین با اشاره به استناد و مدارکی که نمایانگر اقدامات کشورهای غربی و آمریکا برای کند کردن رشد علمی ایران و دور کردن کشور از علوم نوین و فناوری‎های نو، اظهار داشت: گزارشی در سال 2005 میلادی در مجله نیچر به چاپ رسید که قدرت‎های اقتصادی جهان نسبت به احیای مجدد تمدن علمی ایران ابراز نگرانی کردند و تنها راه مقابله با این امکان را تحریم و ایجاد موانعی در مقابل پیشرفت ایران می‎دانستند.

وی افزود: دخالت مستقیم و غیرمستقیم در حداقل 14 جنگ و مناقشه منطقه‎ای در 38 سال گذشته حاکی از اقدامات این دولت‎ها در جهت رسیدن به این هدف بوده است.

رییس انجمن ژنتیک ایران در رابطه با قابلیت‎های مهندسی ژنتیک در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: مبادله علم بین کشورها از دیگر راه های تسریع کننده رشد شاخص‎های علمی کشورها است.

تولایی در ادامه به 2 سند مهم آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: گزارش چند سال گذشته شورای سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، بر بالا بردن هزینه‎های ایران در پیشرفت‎های هسته ای از طریق ضربه زدن به اقتصاد آسیب پذیر ایران تاکید کرده است.

وی افزود: در سند دیگری که در ماه مارس سال 2015 میلادی افشا شد آمده که آمریکا باید با به خدمت گرفتن همه عوامل موثر در عرصه کشاورزی، پیشتازی خود بر محصولات غذایی و کشاورزی جهان را حفظ کند.

رییس انجمن ژنتیک ایران اسناد ذکر شده را فرصتی برای ایجاد حس خودباوری در بین متخصصان ایرانی دانست و گفت: تحقق پذیرترین بخش اقتصاد مقاومتی در نگاه رهبر معظم انقلاب، حوزه کشاورزی است و وقت آن رسیده تا با تکیه بر توان علمی متخصصان ایرانی، محصولات گیاهی تراژنی مقاوم به شرایط سخت زیست محیطی را در کشور ایجاد کنیم.

منبع: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.