چرا هیچکس نمی‌ گوید 90 درصد از موادغذایی وارداتی تراریخته است؟

عیسی کلانتری در نشستی خبری درباره جلوگیری از تولید محصولات تراریخته در کشور اظهارداشت: عادت داریم با اطلاعات کم، تصمیمات کلان بگیریم در حالی که 90 درصد محصولات وارداتی تراریخته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، وزیرسابق کشاورزی گفت:90 درصد محصولات وارداتی به کشور تراریخته هستند که ما آن‎ها را استفاده می‌کنیم. چرا هیچکس نمی‌ گوید 90 درصد از موادغذایی وارداتی تراریخته است؟

 عیسی کلانتری در نشستی خبری درباره تولید محصولات تراریخته در کشور، اظهارداشت: کشورهای بزرگ صادر کننده مواد غذایی از جمله آرژانتین، برزیل و آمریکا، تولید کننده مواد تراریخته هستند؛ همچنین کشورهایی که مصرف کنندگان بزرگ مواد غذایی هستند، مانند چین و هند، به تولید این محصولات روی آورده‎اند.

 دبیر کل خانه کشاورز افزود:عادت داریم با اطلاعات کم، تصمیمات کلان بگیریم،چرا ما باید از پیشرفت و از فناوری‌های مدرن بترسیم؟ مدل‌های قدیمی تحقیقات کشاورزی امروزه پاسخگوی نیاز جوامع نیستند و کشوری مثل ایران که با بی آبی مفرط روبرو است، مجبور به استفاده از فناوری‌های نوین است.

 کلانتری در ادامه گفت: دلیل اصلی تولید محصولات تراریخته، افزایش تولید نیست بلکه حفظ محیطزیست است.

 او افزود: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در راستای حفظ منافع ملی، امنیت غذایی و حفظ محیط زیست انجام می‌شود وایجاد هراس در جامعه و نگران کردن مردم هیچ دستاوردی برای کشور نخواهد داشت و ما را روز به روز به بیگانگان وابسته‎تر می‎کند.

کلانتری در ادامه گفت:در حال منابع آب به کمتر از 88 میلیارد متر مکعب رسیده است، یعنی ما حداقل 40 درصد منابع آب‎های تجدید پذیر خود را از دست داده‎ایم، طی 5 سال آینده منابع آب‎های تجدید پذیر ما به کمتر از 80 میلیارد متر مکعب خواهد رسید؛ اما متاسفانه هنوز سیاست‌های کلی و تحقیقاتی ما براساس همان 132میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر انجام می‎شود و گویا هنوز به این باور نرسیده‎ایم که این منابع کاهش یافته است.

وزیر سابق کشاورزی گفت:چرا هیچکس نمی‌‎گوید90درصد از محصولات وارداتی به کشور از جمله روغن، سویا و گوشت تراریخته هستند و حداقل سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود و ما آن‎ها را مصرف می‎کنیم. چرا این اقدام ایرادی ندارد اما تولید آن‎ها مشکل ایجاد می‌‌کند؟

منبع: ایلنا

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.