علم و فناوری اساس عزت و اقتدار در سطح جهان

سبزینه-همایش ملی محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست با حضور بیش از 200 نفر از پژوهشگران، متخصصان و مدیران محیط زیست، کشاورزی، بهداشت، پزشکی، اقتصاد، علوم اجتماعی و… در تاریخ 13 خرداد ماه 1395 دردانشکده علوم پایه دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار گردید. این همایش که با قرائت استفتاء مقام معظم رهبری و پیام حسن روحانی به همایش بیوتکنولوژی کشور، سخنرانی اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه، افتتاح شد، سخنرانانی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور مقالات خود را در زمینه مهندسی ژنتیک، ایمنی زیستی، محیط زیست و محصولات تراریخته ارائه کردند. شرکت‌کنندگان در این همایش موارد زیر را به عنوان قطعنامه …


در قطعنامه همایش ملی «محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست» عنوان شد:

علم و فناوری اساس عزت و اقتدار در سطح جهان

همایش ملی محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست با حضور بیش از 200 نفر از پژوهشگران، متخصصان و مدیران محیط زیست، کشاورزی، بهداشت، پزشکی، اقتصاد، علوم اجتماعی و… در تاریخ 13 خرداد ماه 1395 دردانشکده علوم پایه دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار گردید. این همایش که با قرائت استفتاء مقام معظم رهبری و پیام حسن روحانی به همایش بیوتکنولوژی کشور، سخنرانی اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه، افتتاح شد، سخنرانانی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور مقالات خود را در زمینه مهندسی ژنتیک، ایمنی زیستی، محیط زیست و محصولات تراریخته ارائه کردند. شرکت‌کنندگان در این همایش موارد زیر را به عنوان قطعنامه پایانی اعلام داشتند:

1) در شرایطی که علم و فناوری اساس عزت و اقتدار در سطح جهان است، ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی، سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، سند ملی زیست‌فناوری و راهبردهای اجرایی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری فعالیت کنند. تحقق اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل، مستلزم توجه ویژه به توسعه عرصه‌های دانش بنیان و ممانعت از هراس‌افکنی و مقابله با دانایی‌ستیزی است. زیرا علم و فناوری صرفا ابزار پیشرفت و توسعه‌اند و بهره‌گیری ایمن و نظام‌مند از آن تضمین‌کننده پیشرفت کشور است. از مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و رسانه ملی درخواست می‌شود مانع از استمرار هجمه‌های ناروا و سازمان یافته اخیر علیه دستاوردهای دانش‌بنیان زیستی کشور به‌ویژه محصولات اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) شود.

2) شرکت‌کنندگان در همایش ضمن تایید این‌که همه رشته‌های علوم و فنون ممکن است دارای جنبه‌هایی باشند که قابلیت استفاده دوگانه داشته و ملاحظاتی در استفاده از آن‌ها مدنظر باشد، تاکید می‌شود مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته از پاکیزه‌ترین فناوری‌های سده اخیر بشر بوده نه تنها تاثیر نامناسبی ندارد، بلکه موجب بهبود کیفیت و سلامت غذا و انسان شده و محیط زیست سالم‌تر و شاداب‌تری را به ارمغان آورده و موجب افزایش تنوع زیستی و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

3) ضمن تشکر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نظارت دقیق بر محصولات تراریخته‌ای که دارای مصرف غذایی هستند و ضمن تقدیر از سازمان غذا و دارو در شروع فرآیند مجوزدهی به محصولات تراریخته در کشور، از دولت تقاضا دارد از تولید داخلی محصولات اصلاح شده ژنتیک (تراریخته) حمایت کرده تا در حد ممکن از حجم واردات اجتناب‌ناپذیر فعلی این محصولات کاسته شود.

4) از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی کشاورزی و تولید غذا در کشور درخواست می‌شود با ورود فعال‌تر در عرصه مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته ضمن تسریع مراحل بررسی و ارزیابی و صدور مجوز محصولات تراریخته مسیر فزاینده واردات محصولات تراریخته را به سمت تولید ملی و درون‌زا منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل قانون ایمنی زیستی سوق دهد.

5) استان کرمانشاه با سابقه تمدن 12 هزار ساله از توانمندی‌های بالای کشاورزی، زیست‌محیطی و صنعتی برخوردار است. حمایت از ساختارهای علمی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان به‌ویژه در حوزه علوم زیستی مورد تاکید است.

منبع: سبزینه، آگنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.