حفظ محیط زیست، هدف مشترک تراریخته و ارگانیک است

آگنا – استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوییس، تولید محصولات تراریخته و ارگانیک را همسو با هم دانست و تصریح کرد: محصولات تراریخته و ارگانیک هدف مشترک شان حفظ محیط زیست است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پروفسور کلاوس امان (Klaus Ammann)، در نشست خبری ” توسعه پایدار، رشد اقتصادی و محصولات تراریخته”، افزود: تنها ۱۰ درصد از محصولات کشاورزی در آمریکا ارگانیک است و بسیاری از مردم این کشور نمی‌دانند که بخشی از غذای شان با محصولات تراریخته تامین می‌شود.

استاد دانشگاه برن با اشاره به مخالفت‎ها علیه محصولات تراریخته، تصریح کرد: جنگ بین طرفداران محصولات تراریخته با طرفداران محصولات ارگانیک یک جنگ بی پایه و اساس است.

امان در ادامه سخنانش از دکتر اورس نیگلی ( Urs Niggli) به عنوان یکی از محققان پیشرو محصولات تراریخته نام برد و گفت: دکتر نیگلی نیز همواره اعلام می‌کند که هیچ مشکلی با محصولات تراریخته ندارد.

تولید محصولات تراریخته در محاق

در ادامه این نشست بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی اظهار کرد: بر اساس قانون صدور مجوز، وزارت جهاد کشاورزی مسئول صدور مجوز برای محصولات کشاورزی است و سازمان محیط زیست نیز مسؤولیت بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده توسط متقاضی را بر عهده دارد.

رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و افزود: سالانه سه تا پنج میلیارد دلار از محصولات مختلف وارد می‎شود و به دلیل باز دارندگی سازمان محیط زیست، کشور باید هزینه گزافی بپردازد. این مایه تاسف است.

قره‎یاضی گفت: تولید داخلی محصولات تراریخته در حالی در محاق قرار گرفته است که این محصولات به تایید مراجع معتبری بین المللی رسیده‎ و تمام گزارش‎های موجود از سازمان بهداشت جهانی، سازمان فائو، اتحادیه اروپایی و سازمان غذا و دارو آمریکا و همچنین دوایر نظارتی مشابه در استرالیا، آمریکا و ژاپن همگی سلامت این محصولات را تایید کرده‎اند.

وی با اشاره به رونمایی از پنبه تراریخته در سال گذشته، اظهار کرد: به دنبال رونمایی از پنبه تراریخته، بخشنامه‌ای در خصوص نحوه صدور مجوز برای این محصول تدوین شد و در حال حاضر نیز صدور مجوز برای محصولات تراریخته مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به قانون ایمنی زیستی تصریح کرد: در این قانون نیز تاکید شده است که صدور مجوز برای محصولات حوزه کشاورزی، مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نیست؛ بلکه این مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.

قره‎یاضی با تاکید بر این که سازمان محیط زیست تنها مسؤولیت بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده توسط متقاضی را بر عهده دارد، یادآور شد: بر اساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست حتی مسؤولیت بررسی احتمال خطر را هم ندارد.

رییس انجمن ایمنی زیستی ادامه داد: متقاضی، آنالیز احتمال خطر را انجام می‌دهد و تقاضای صدور مجوز را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، ضمن آن که آنالیز احتمال خطر انجام شده از طریق وزارت جهاد کشاورزی به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود و این سازمان پس از بررسی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان این که بررسی با صدور مجوز متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: قانون، صدور دو مجوز از دو دستگاه را بیان نکرده است؛ بلکه اعلام شده است که مجوز از وزارت جهاد صادر و آنالیز بررسی خطر نیز در سازمان محیط زیست بررسی می‌شود.

گفتنی است، این نشست به میزبانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و با حضور خبرنگاران رسانه‎ها برگزار شد.

منبع: آگنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.