ایمنی محصولات تراریخته برای انسان و محیط زیست

ابتکار – همایش ملی “محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست” صبح روز پنج شنبه با هدف آشنایی مردم و دانشگاهیان با موضع محصولات تراریخته در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد. این همایش در حالی برگزار شد که موضوع محصولات تراریخته این روزها مورد بحث و جدل فروانی قرار گرفته است. دانیال کهریزی دبیر علمی این همایش طی سخنانی هدف از برگزاری این همایش را روشنگری در مورد تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش بتواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد. گفتنی است این همایش یک روزه با قرائت استفتا مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در مورد محصولات تراریخته آغاز بکار کرد و در ادامه کهریزی ضمن خیر مقدم به حضار، نقش فناوری‎های نوین در تحقق اقتصاد دانش‎بنیان را مهم دانست و گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه 40 سال قدمت دارد و 4 دانشمند برجسته جهان اسلام، در این دانشگاه حضور دارند. از همین روست که انجمن ایمنی زیستی، این دانشگاه را برای برپایی همایش امروز برگزیده است. در بخش دیگری از این همایش، دکتر بهزاد قره یاضی؛ اظهار کرد: جامعه ما امروز نه تنها با چالش امنیت غذایی بلکه با چالش امنیت روانی نیز روبه روست که شاید مهم تر از امنیت غذایی باشد. وی افزود: مهندسی ژنتیک یعنی اینکه عامل وراثت را جدا کرده، بهبود ببخشیم و منتقل کنیم. محصولات تراریخته هم حاصل مهندسی ژنتیک هستند و با استفاده از فناوری زیستی جدید برای بهبود صفات و عملکرد تولید می شوند. پس عقلا و منطقا نباید با این محصولات مخالفت کرد. قره یاضی با بیان اینکه امروز محصولات تراریخته 180 میلیون هکتار از اراضی جهان را به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: 82 درصد از 111 …


ایمنی محصولات تراریخته برای انسان و محیط زیست

ابتکار – همایش ملی “محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست” صبح روز پنج شنبه با هدف آشنایی مردم و دانشگاهیان با موضع محصولات تراریخته در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

این همایش در حالی برگزار شد که موضوع محصولات تراریخته این روزها مورد بحث و جدل فروانی قرار گرفته است.

دانیال کهریزی دبیر علمی این همایش طی سخنانی هدف از برگزاری این همایش را روشنگری در مورد تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش بتواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

گفتنی است این همایش یک روزه با قرائت استفتا مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در مورد محصولات تراریخته آغاز بکار کرد و در ادامه کهریزی ضمن خیر مقدم به حضار، نقش فناوری‎های نوین در تحقق اقتصاد دانش‎بنیان را مهم دانست و گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه 40 سال قدمت دارد و 4 دانشمند برجسته جهان اسلام، در این دانشگاه حضور دارند. از همین روست که انجمن ایمنی زیستی، این دانشگاه را برای برپایی همایش امروز برگزیده است.

در بخش دیگری از این همایش، دکتر بهزاد قره یاضی؛ اظهار کرد: جامعه ما امروز نه تنها با چالش امنیت غذایی بلکه با چالش امنیت روانی نیز روبه روست که شاید مهم تر از امنیت غذایی باشد.

وی افزود: مهندسی ژنتیک یعنی اینکه عامل وراثت را جدا کرده، بهبود ببخشیم و منتقل کنیم. محصولات تراریخته هم حاصل مهندسی ژنتیک هستند و با استفاده از فناوری زیستی جدید برای بهبود صفات و عملکرد تولید می شوند. پس عقلا و منطقا نباید با این محصولات مخالفت کرد.

قره یاضی با بیان اینکه امروز محصولات تراریخته 180 میلیون هکتار از اراضی جهان را به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: 82 درصد از 111 میلیون هکتار اراضی سویا در جهان تراریخته‎اند.

وی، سویا، ذرت، پنبه و کلزا را اصلی ترین اقلام تراریخته جهان برشمرد و گفت: ما ایرانی‎ها اولین برنج تراریخته جهان را تولید کردیم.

استاد پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: ما خیلی وقت است که به واردکننده برنج تبدیل شده ایم که دلیل آن وجود کرم ساقه خوار برنج است. برای رفع این آفت باید از سم دیازینون استفاده کرد که به محیط زیست آسیب می‎رساند. حال سوال اینجاست که چرا نباید از مهندسی ژنتیک برای جلوگیری از این خطر استفاده کرد؟ در حالی که روش دیگری جز استفاده از سموم شیمیایی خطرناک وجود ندارد.

قره‎یاضی ادامه داد: محصولات تراریخته هیچ تاثیر مستقیمی بر موجودات غیر هدف ندارند. به همین دلیل فواید اقتصادی آن برای کشاورزان و فواید زیست محیطی آن برای جامعه انکارناپذیر است.

رییس انجمن ایمنی زیستی یادآور شد: با محصولات تراریخته می‎توان کیفیت‎های بالایی در محصولات کشاورزی ایجاد کرد . مثلا می توان مقادیر بالای ویتامین آ در برنج تولید کرد. یا مولکول‎های با ارزش دارویی مثل آنتی بادی‎ها را در داخل گیاهان به وجود آورد.

وی به مخالفت‎های صورت گرفته با تولید محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: مراکز علمی معتبر و دانشگاه‎های مستقل به این نتیجه رسیدند که محصولات تراریخته برای مصرف انسان و محیط زیست ایمن هستند.

استاد پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: 500 گروه تحقیقاتی مستقل در اتحادیه اروپا در 130 پژوهش طی 25 سال با صرف هزینه 300 میلیون یورو، نتیجه گرفتند که محصولات تراریخته مانند فرآورده‎های کشاورزی سنتی سالم هستند.

وی تصریح کرد: جمع بندی 1783 مقاله علمی معتبر نشان می‎دهد که تاکنون هیچ مدرک معتبری دال بر تهدید محصولات تراریخته نسبت به محیط زیست و سلامت انسان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه ماده 2 قانون ایمنی زیستی، تولید و مصرف و استفاده از محصولات تراریخته را مجاز شمرده است، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی می‎گوید تا این لحظه در مورد هیچ یک از غذاهای مهندسی ژنتیک موجود در بازار، حساسیت‎زایی دیده نشده است.

قره یاضی در پایان گفت: افزایش 22 درصدی تولید محصول، کاهش 37 درصدی مصرف آفت‎کش‎های شیمیایی و افزایش 68 درصدی سود کشاورزان نتیجه استفاده از محصولات تراریخته است.

به گزارش ابتکار همچنی سایر اساتید نیز در خصوص موضوعات مرتبط با تراریخته به سخنرانی پرداختند که از جمله دکتر مهدی معلی به بررسی مبانی فقهی و حقوقی ایمنی زیستی و تولید محصولات تراریخته پرداخت و از دیدگاه حقوقی در این خصوص با ارجاع به مباحث فقهی و حقوقی به دفاع از تولید این محصولات پرداخت.

در پایان نیز قطعنامه همایش ملی محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست، قرائت شد.

منبع: ابتکار


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.