بخش اعظمی از محصولات کشاورزی آمریکا و اروپا «تراریخته» است

تسنیم – مشاور بان‌کی‌مون در امور توسعه پایدار درباره چرایی ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در بسیاری از کشورهای اروپایی گفت: این‌طور نیست! در اروپا و امریکا به‌اندازه زیادی از این محصولات استفاده می‌شود و بخش زیادی از محصولات کشاورزی آن‎ها تراریخته است. جفری ساکس؛ مشاور دبیر‌کل سازمان ملل متحد در امور توسعه پایدار در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره برخی مخاطرات و عوارض تولید و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی بر محیط زیست و سلامتی انسان که منجر به تصمیم 21 دولت در جهان برای ممنوعیت کشت و مصرف این محصولات شده است، اظهار کرد: تکنیک اصلاح ژنتیکی محصولات مدلی است که در سرتاسر دنیا در حال استفاده است و در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند کمک کند. وی افزود: مثلاً این محصولات می‌تواند در ایام سیل و خشکسالی استفاده شود چرا که روش کشاورزی را به‌روز‌رسانی می‌کنیم و محصولات را نیز به‌روز‌رسانی خواهیم کرد که نام این کار، اصلاح ژنتیکی است و عنوان آن دستکاری شده نیست. مشاور دبیرکل سازمان ملل متحد در امور توسعه پایدار تصریح کرد: مانند هر نوع …


جفری ساکس در گفت‌وگو با تسنیم:

بخش اعظمی از محصولات کشاورزی آمریکا و اروپا «تراریخته» است

مشاور بان‌کی‌مون در امور توسعه پایدار درباره چرایی ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در بسیاری از کشورهای اروپایی گفت: این‌طور نیست! در اروپا و امریکا به‌اندازه زیادی از این محصولات استفاده می‌شود و بخش زیادی از محصولات کشاورزی آن‎ها تراریخته است.


جفری ساکس؛ مشاور دبیر‌کل سازمان ملل متحد در امور توسعه پایدار در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره برخی مخاطرات و عوارض تولید و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی بر محیط زیست و سلامتی انسان که منجر به تصمیم 21 دولت در جهان برای ممنوعیت کشت و مصرف این محصولات شده است، اظهار کرد: تکنیک اصلاح ژنتیکی محصولات مدلی است که در سرتاسر دنیا در حال استفاده است و در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند کمک کند.


وی افزود: مثلاً این محصولات می‌تواند در ایام سیل و خشکسالی استفاده شود چرا که روش کشاورزی را به‌روز‌رسانی می‌کنیم و محصولات را نیز به‌روز‌رسانی خواهیم کرد که نام این کار، اصلاح ژنتیکی است و عنوان آن دستکاری شده نیست.


مشاور دبیرکل سازمان ملل متحد در امور توسعه پایدار تصریح کرد: مانند هر نوع تکنولوژی دیگری باید با دقت از این تکنولوژی استفاده شود و باید با  دانش روز و به‌طور صحیح از آن بهره گرفت، البته از نظر تکنیک‎ها، این محصولات می‌تواند از لحاظ امنیت غذایی و آینده به ما کمک کند.


ساکس در پاسخ به این پرسش که در صورت بی‌خطر بودن کشت و مصرف محصولات تراریخته، چرا بسیاری از کشورهای اروپایی کشت و تولید این محصولات را ممنوع کرده‌اند، گفت: این‌طور نیست! در اروپا و آمریکا به‌اندازه زیادی از این محصولات استفاده می‌شود و بخش زیادی از محصولات کشاورزی آن‎ها از این محصولات است.


وی ادامه داد: البته در اروپا استفاده از این محصولات مقداری کمتر است چرا که نظرات مختلفی درباره استفاده آن وجود دارد و البته این به این معنی نیست که این محصولات ممنوع هستند.


مشاور دبیرکل سازمان ملل متحد در امور توسعه پایدار با بیان اینکه به مراکز تحقیقاتی زیادی در این زمینه مراجعه کرده و بازدید داشته است، تصریح کرد: این کار به بهینه‌سازی محصولات کشاورزی کمک می‌کند.


ساکس در پاسخ به این سؤال “آیا به‌نظر حضرتعالی، تولید و مصرف این محصولات برای سلامت انسان و محیط زیست خطری ندارند؟” گفت: ما ندیده‌ایم که محصولات تراریخته برای سلامت انسان مشکل‌زا بوده باشند اما از لحاظ کشاورزی باید با احتیاط از آن‎ها استفاده کرد و باید حواسمان باشد که از آن‎ها چگونه استفاده می‌کنیم.

گفتنی است جفری ساکس مشاور ویژه بان کی مون در اهداف توسعه هزاره است. وی پیش از این و در دوره کوفی عنان، ریاست پیشین سازمان ملل متحد، نیز با همین سمت فعالیت می‎کرد و به دلیل تلاش‎هایش برای مبارزه با فقر مشهور است.

منبع: تسنیم


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.