صدور مجوز محصولات تراریخته در مرحله نهایی

اخبار پولی مالی – رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید بر لزوم حمایت از تولید محصولات تراریخته در کشور، گفت: که صدور مجوز برای محصولات تراریخته مراحل نهایی را طی می‌کند.

به گزارش اخبار پولی مالی، بهزاد قره‎یاضی در نشست خبری “توسعه پایدار، رشد اقتصادی و محصولات تراریخته” با بیان اینکه سالانه سه تا پنج میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‎شود بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت: تولید داخلی محصولات تراریخته در حالی در محاق قرار گرفته است که محصولات تراریخته به تایید مراجع معتبری در سطح جهان رسیده‎اند و تمام گزارش‎های موجود از سازمان بهداشت جهانی، سازمان فائو، اتحادیه اروپایی و سازمان غذا و دارو آمریکا و همچنین دوایر نظارتی مشابه در استرالیا، آمریکا و ژاپن همگی سلامت این محصولات …


دکتر قره یاضی مطرح کرد:

صدور مجوز محصولات تراریخته در مرحله نهایی

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید بر لزوم حمایت از تولید محصولات تراریخته در کشور، گفت: که صدور مجوز برای محصولات تراریخته مراحل نهایی را طی می‌کند.

به گزارش اخبار پولی مالی، بهزاد قره‎یاضی در نشست خبری “توسعه پایدار، رشد اقتصادی و محصولات تراریخته” با بیان اینکه سالانه سه تا پنج میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‎شود بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت: تولید داخلی محصولات تراریخته در حالی در محاق قرار گرفته است که محصولات تراریخته به تایید مراجع معتبری در سطح جهان رسیده‎اند و تمام گزارش‎های موجود از سازمان بهداشت جهانی، سازمان فائو، اتحادیه اروپایی و سازمان غذا و دارو آمریکا و همچنین دوایر نظارتی مشابه در استرالیا، آمریکا و ژاپن همگی سلامت این محصولات را تایید کرده‎اند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز به کرات بر سلامت این محصولات در ادوار مختلف تاکید کرده است این در حالی است که عده‎ای مغرضانه مدعی هستند که این مصرف این محصولات تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نبوده است. نکته قابل تامل این است که این افراد وقتی حمایت مکرر دکتر دیناروند از محصولات تراریخته و صدور مجوز برای مصرف آن‎ها را دیده‎اند به وزارت بهداشت برای صدور مجوز این محصولات معترض شدند. البته این مخالفان اظهار نکردند که چرا در طی بیست سال گذشته به این روند معترض نبوده‎اند.

رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گفت: من طرفدار تولید داخلی و توقف واردات هستم مگر در موارد همچون واردات چوب که به معنی حفاظت از جنگل‎ها است و به دلیل محدودیت منابع آبی توصیه می‎شود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تازه‎ترین گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی اشاره کرد و افزود: در این گزارش که حدود دوهفته پیش منتشر شده است صراحتا اعلام شده است که گلایفوسیت در کشاورزی استفاده می‎شود هیچ اثر سوئی بر سلامتی انسان ندارد، جهش‎زا وسرطانزا نیست و ماده وراثتی انسان را به هیچ عنوان دستخوش تغییر قرار نمی‎دهد.

قره‎یاضی با اظهار تاسف از برخی ادعاهای غلط مبنی بر اینکه گلایفوسیت سم اختصاصی محصولات تراریخته است اظهار داشت:این سم شصت سال است که در کشاورزی مصرف می‎شود در حالی که از تولید محصولات تراریخته بیست سال زمان می‎گذرد.

وی به توضیحات مطرح شده در سایت سازمانی بهداشت جهانی نیز اشاره کرد و با تاکید بر به روز بودن این منبع گفت: سازمان بهداشت جهانی به وضوح اعلام کرده است که محصولات تراریخته به دلیل اینکه قبل از اینکه به مصرف برسند مورد آزمایش‎های فراوان از جمله ارزیابی احتمال خطر قرار می‎گیرند، حتی از محصولات غیرتراریخته سالمتر هستند.

رییس انجمن ایمنی زیستی با تاکید بر این که صدور مجوز برای محصولات تراریخته مراحل نهایی را طی می‌کند، گفت: بر اساس قانون صدور مجوز، وزارت جهاد کشاورزی مسؤول صدور مجوز برای محصولات حوزه کشاورزی است و سازمان محیط زیست نیز مسؤولیت بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده توسط متقاضی را بر عهده دارد.

در این نشست همچنین پروفسور کلوس امان استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس در خصوص تغییرات اقلیم، محصولات تراریخته و ارگانیک موضوعاتی را مطرح کرد.

وی خاطر نشان کرد: دکتر اورس نیگلی (Urs Niggli) یکی از محققان و رهبران محصولات تراریخته است و همواره اعلام می‌کند که هیچ مشکلی با محصولات تراریخته ندارد.

امان با تاکید بر این که جنگ بین طرفداران محصولات تراریخته با طرفداران محصولات ارگانیک یک جنگ بی‎پایه و اساس است، یادآور شد: 10 درصد محصولات بازار محصولات آمریکا ارگانیک است، ضمن آنکه بسیاری از مردم این کشور نمی‌دانند که غذای آن‎ها از محصولات تراریخته تامین می‌شود.

این محقق زیستی تصریح کرد: محصولات تراریخته و ارگانیک هدف مشترک حفظ محیط زیست را دنبال می‌کنند.

منبع: اخبار پولی و مالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.