شرط رونق صادرات دارویی/ استفاده از توان دیپلماتیک کشور

مهر – عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی، مشکلات پیش روی صادرات دارو به ویژه داروهای «بیوتکنولوژی» را تشریح کرد. دکتر هاله حامدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: پایین نگه داشتن قیمت دارو در داخل، باعث شده شرکت‎های داخلی از گردش مالی خوبی برخوردار نباشند و همین مسئله سبب می‎شود صنعت دارویی کشور برای اینکه بتواند سرپا بماند و سود حداقلی داشته باشد، از خیلی خواسته‎های خود چشم‎پوشی کند. وی با طرح این مثال که وقتی قیمت هر کالای مصرفی همواره با نرخ تورم بالا می‎رود ولی این اتفاق برای دارو رخ نمی‎دهد، افزود: چرا قیمت یک ویال پنی سیلین بعد از سال‎ها همچنان …


شرط رونق صادرات دارویی/ استفاده از توان دیپلماتیک کشور

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی، مشکلات پیش روی صادرات دارو به ویژه داروهای «بیوتکنولوژی» را تشریح کرد.


دکتر هاله حامدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: پایین نگه داشتن قیمت دارو در داخل، باعث شده شرکت‎های داخلی از گردش مالی خوبی برخوردار نباشند و همین مسئله سبب می‎شود صنعت دارویی کشور برای اینکه بتواند سرپا بماند و سود حداقلی داشته باشد، از خیلی خواسته‎های خود چشم‎پوشی کند.


وی با طرح این مثال که وقتی قیمت هر کالای مصرفی همواره با نرخ تورم بالا می‎رود ولی این اتفاق برای دارو رخ نمی‎دهد، افزود: چرا قیمت یک ویال پنی سیلین بعد از سال‎ها همچنان ۱۵۰۰ تومان ثابت مانده است.


این دکترای داروسازی با تاکید بر ضرورت توسعه صنعت دارویی کشور برای ورود به بازارهای منطقه‎ای و جهانی، تصریح کرد: پیش نیاز ورود به بازارهای دارویی، تحقیق و پژوهش است که متاسفانه با توجه به شرایطی که شرکت‎های داخلی دارند، آن‎ها قادر نیستند هزینه‎های تحقیقات و مطالعات بالینی در حوزه تولید داروهای «های تک» و «بیوتکنولوژی» را تامین کنند.


حامدی‎فر ادامه داد: این محدودیت قیمت مسلما استراتژی‎های ارتقای کیفیت تولید‎کنندگان را تحت تاثیر قرار می‎دهد و خود عاملی در تضعیف تولید داخل است. از طرف دیگر قیمت بالاتر و حاشیه سود داروهای وارداتی به آن‎ها، قدرت بازاریابی به مراتب بهتری را می‎دهد که با قیمت فعلی دارو‌ برای تولید کننده داخل میسر نیست. البته بحث بر بالابردن هزینه دارو در سبد خانوار نبست، بلکه دولت با الگو‎برداری از کشورهای موفق می‎تواند پوشش بیمه‎ای را به نحوی تغییر دهد که مردم متضرر نگردند.


وی افزود: از سوی دیگر، باید این مسئله را یادآوری کنیم که بیش از ۷۵ درصد کارخانجات دارویی کشور دولتی یا نیمه دولتی هستند و همین مسئله نیز بر روند توسعه صادرات دارویی تاثیر گذار است.


حامدی فر توضیح داد: مدت مدیریت در سیستم دولتی به طور میانگین ۲ تا ۳ سال است، اما باید بدانیم که فرایند صادرات دارو نیاز به برنامه ای حداقل ۶ ساله دارد و به همین دلیل، شرایط به گونه‎ای رقم می‎خورد که این قبیل شرکت‎ها توان چنین برنامه ریزی‎های میان مدتی را ندارند و در صورت کلید خوردن چنین پروژه‎هایی توسط مدیران بعضا با تغییر مدیریت متوقف می‎شود.


وی اظهارداشت: به نظر می‎رسد از توان دیپلماتیک کشور بسیار بیش از این می‎توان در راستای صادرات دارویی استفاده کرد که البته وزیر بهداشت به واقع از آغازگران این حرکت است. لازم است پتانسیل صادرات دارویی کشور از طرف مسئولین در مذاکرات سیاسی – اقتصادی جدی‎تر گرفته شود.


حامدی‎فر با عنوان این مطلب که طبق قوانین سقف واردات داروی اصلی مشابه تولید داخل ۵ درصد است، گفت: در حال حاضر به دلایل مختلف در خصوص بسیاری از داروهای «بیوتک» تولید داخل رعایت نمی‎شود و به دلیل برخی فشارهای غیر‎معمول به مسئولین، سهم ۵ درصدی به حدود ۴۰ درصد رسیده است به خصوص در بیماری‎های خاص، و این قابل تامل است.


این دکترای داروسازی با تاکید بر اینکه بروز چنین وضعیتی در بازار دارویی کشور، خواست دولت و تولید کننده نیست، تصریح کرد: متاسفانه فشارهایی از سوی نیروهای غیرحاکمیتی و مداخله‎گر باعث شده این قانون رعایت نشود.


حامدی‎فر به نفوذ و شانتاژ برخی شرکت‎های وارد کننده در بروز این وضعیت اشاره کرد و گفت: برخی شرکت‎ها با سوءاستفاده از عواطف انسانی مانع توسعه تولید در داخل می‎شوند.


عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی، در پایان با اشاره به این مطلب که توسعه صادرات دارو امکان پذیر است، افزود: با توجه به عملکرد مطلوب سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم، می‎توان از این فرصت بهترین بهره‎برداری را داشت.

منبع: مهر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.