فناوری مهندسی ژنتیک راهی برای از بین بردن مسمومیت غذایی

فرصت امروز – حاصل جديدترين پژوهش‌ انجام‌شده روي محصولات تراريخته در اروپا نشان داد كه محصولات مهندسی ژنتیک و گياهان تراريخته علاوه بر تمام مزایایی که برای انسان و محیط زیست به همراه دارند، براي رفع مسموميت‌هاي غذايي نیز مفيد و موثر هستند. اين پژوهش توسط يك گروه از پژوهشگران شركت‌هاي علوم زيستي و مهندسي ژنتيك در کشور آلمان انجام شده است. دستاورد اين پژوهش، كشف استراتژي جديد براي مبارزه با مسموميت‌های غذايي …


فناوری مهندسی ژنتیک راهی برای از بین بردن مسمومیت غذایی

حاصل جديدترين پژوهش‌ انجام‌شده روي محصولات تراريخته در اروپا نشان داد كه محصولات مهندسی ژنتیک و گياهان تراريخته علاوه بر تمام مزایایی که برای انسان و محیط زیست به همراه دارند، براي رفع مسموميت‌هاي غذايي نیز مفيد و موثر هستند.

اين پژوهش توسط يك گروه از پژوهشگران شركت‌هاي علوم زيستي و مهندسي ژنتيك در کشور آلمان انجام شده است. دستاورد اين پژوهش، كشف استراتژي جديد براي مبارزه با مسموميت‌های غذايي با کمک فناوری مهندسی ژنتیک است.

در اين استراتژي جديد، پروتئين‌هاي ضد ميكروبي با استفاده از فناوری مهندسي ژنتيك توليد مي‌‌شود كه قابل استخراج است و مي‌تواند در گوشت و ساير محصولات و فرآورده‌های غذايي مورد استفاده قرار بگيرد و از مسموميت مواد غذايي جلوگيري كند.

اين گروه پژوهشي با استفاده از فناوری مهندسي ژنتيك در گياهان توتون، چغندر قند، اسفناج، كاسني و كاهو توانستند پروتئين‌هاي ضد ميكروبي به نام کلی‌سین توليد كنند. پروتئين‌هاي كلي‌سين قادر به از بين بردن گونه‌هاي مرگبار در E. coli هستند.

پژوهشگران دريافتند كه گياهاني مانند توتون مي‌تواند باعث فعاليت سطح بالاي كلي‌سين شده، به طوري كه در اثر تركيب دو نمونه كلي‌سين تمام سويه‌هاي عمده بيماري‌زا در E. coli از بين مي‌رود.

حاصل این پژوهش‌ها نشان داد كه كلي‌سين‌ها پنجاه برابر بيشتر از آنتي‌باكتري‌هاي طبيعي در برابر باكتري‌ها فعال هستند. دانشمندان بر اين باورند كه پروتئين‌ها مي‌توانند به عنوان يك استراتژي اقتصادي براي درمان بيماري‌هاي حاصل از مسموميت‌های مواد غذايي موثر باشند.

حاصل اين پژوهش 16 سپتامبر 2015 در پایگاه علمی بسیار معتبرProceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) به نشانی http://www.pnas.org منتشر شده است.

محصولات مهندسی ژنتیک محصولات سالم و پاکی هستند که بدون استفاده از سموم شیمیایی خطرناک و آفت‌کش‌ها ضمن تامین سلامت انسان، باعث حفظ محیط زیست می‌شوند.

گفتنی است با توجه به مزایای دستاوردهای مهندسی ژنتیک و روند رو رشد تولید محصولات تراریخته در دنیا، ادعا می‌شود که کشورهای اروپایی با کشت و تولید محصولات تراریخته مخالف هستند. در حالی که کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، پرتغال، رومانی و جمهوری چک به تولید و تجاری‌سازی انبوه محصولات تراریخته روی آورده‌اند و سایر کشورهای اروپایی نیز منتظر مجوز رهاسازی محصولات تراریخته خود هستند.

در حالی که امروز همه کشورهای دنیا به منافع و مزایای تولید و مصرف محصولات تراریخته پی برده‌اند، کشور ایران با این که روزی سردمدار تولید اولین محصول برنج تراریخته مقاوم به آفات در دنیا بود، با رویکرد فناوری‌هراسانه دولت قبل، از این فناوری عقب افتاد. امید است که امروز با رویکرد حمایتی دولت و سایر سازمان‌های مسئول، سازمان حفاظت محیط زیست نیز مخالفت‌های خود را کنار گذاشته و با توسعه دانش و فناوری در دنیا هم‌گام شود تا کشور ایران نیز به جرگه کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته در دنیا بپیوندد و از دستاوردهای این فناوری بهره‌مند شود.

منبع: فرصت امروز


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.