آينده بدون استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک و محصولات تراريخته ممکن نيست

آفرینش – در خصوص مزاياي محصولات مهندسي ژنتيک گزارش‌هاي جامع و مستندات علمي معتبر در سراسر دنيا منتشر شده است. به طوري که هر سال به دليل مزاياي فراوان محصولات تراريخته، به ميزان سطح زير کشت و تعداد کشورهاي توليدکننده اين محصولات در دنيا افزوده مي‌شود. در يك پژوهش 15 ساله که بر روي اثرات زراعي و زيست‌محيطي کشت محصولات تراريخته انجام شده است، اثرات مفيد و مثبت محصولات تراريخته به‌ويژه از جنبه‌هاي سلامتي، زراعي …

 

آينده بدون استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک و محصولات تراريخته ممکن نيست


در خصوص مزاياي محصولات مهندسي ژنتيک گزارش‌هاي جامع و مستندات علمي معتبر در سراسر دنيا منتشر شده است. به طوري که هر سال به دليل مزاياي فراوان محصولات تراريخته، به ميزان سطح زير کشت و تعداد کشورهاي توليدکننده اين محصولات در دنيا افزوده مي‌شود.


در يك پژوهش 15 ساله که بر روي اثرات زراعي و زيست‌محيطي کشت محصولات تراريخته انجام شده است، اثرات مفيد و مثبت محصولات تراريخته به‌ويژه از جنبه‌هاي سلامتي، زراعي و زيست‌محيطي بر نگراني‌هاي احتمالي آن، سبقت گرفته است.


عملکرد و بازدهي بالا، حفظ محيط زيست، تنوع زيستي، عدم استفاده از سموم خطرناک شيميايي و علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها و کيفيت و کميت بالا با توليد محصول بيشتر در ميزان زمين کمتر از جمله صفات خاص محصولات تراريخته است.


نتايج اين مطالعه که در مجله معتبر progress in physical geographyمنتشر شده، نشان مي‌دهد که به علت مزاياي متعدد محصولات مهندسي ژنتيک پيش‌بيني مي‌شود در چند سال آينده محصولات تراريخته جايگزين محصولات سنتي شوند.


طبق نتايج اين پژوهش 15 ساله، محصولات تراريخته با افزايش عملکرد و بدون نياز به مصرف سموم شيميايي ضمن حفظ محيط زيست، باعث سلامتي کشاورزان و کاهش خطرات بهداشتي در آنها شده است.


همچنين پژوهش‌هاي مندرج در اين مقاله نشان مي‌دهد که محصولات تراريخته با منافع اقتصادي و اجتماعي و زيست‌محيطي فراوان، کمک بزرگي به کشاورزان در توليد بهتر و بيشتر محصولات کشاورزي کرده است.


گفتني است با توجه به مزاياي متعدد محصولات تراريخته و استقبال و افزايش تعداد کشورها به توليد اين محصولات، در حالي که ايران روزي اولين کشور توليدکننده برنج تراريخته مقاوم به آفات در دنيا بود، از قافله علم و فناوري عقب افتاد. امروز که دوران شکوفايي علم و فناوري در کشور است، عاقلانه‌تر آن است که به جاي انتشار اخبار و اطلاعات موهومي بدون پايه و اساس علمي معتبر و مستند مبني بر اثرات احتمالي و بيماري‌زا بودن و عقيمي محصولات تراريخته در برخي رسانه‌ها آن هم به قلم افرادي فاقد تخصص و توانايي درك اين زمينه علمي تخصصي، به اين قضيه با رويکرد علمي و آينده‌نگري نگاه شود.


تاکيد مي‌شود که با توجه به روند رو به رشد جمعيت و کمبود منابع آب و غذا در دنيا، همان طور که در اين مقاله نيز آورده شده است «آينده بدون استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک و محصولات سالم تراريخته ممکن نيست.»


ليلا سرمدي – کارشناس پژوهشکده بيوتکنولوژي

منبع: آفرینش

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.