هیچ برنج تراریخته‎ای در بازارهای ایران موجود نیست

ایرنا – مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از مردم خواست به خاطر مسائل سلامت و بهداشتی، برنج را فقط به شکل گونی تهیه کنند و در صورت خرید کیلویی حتما به پروانه بهداشتی روی گونی توجه کنند. این روزها اخباری دست به دست مردم مبنی بر وجود آرسنیک در برخی نمونه برنج‎های وارداتی یا تراریخته بودن برخی برنج‎ها می‎چرخد. برنج غذای اصلی ایرانیان بوده و بنابراین هر گونه شبهه‎ای در سلامت آن، جمعیت زیادی را نگران می‎سازد بنابراین …


هیچ برنج تراریخته‎ای در بازارهای ایران موجود نیست

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از مردم خواست به خاطر مسائل سلامت و بهداشتی، برنج را فقط به شکل گونی تهیه کنند و در صورت خرید کیلویی حتما به پروانه بهداشتی روی گونی توجه کنند.


این روزها اخباری دست به دست مردم مبنی بر وجود آرسنیک در برخی نمونه برنج‎های وارداتی یا تراریخته بودن برخی برنج‎ها می‎چرخد. برنج غذای اصلی ایرانیان بوده و بنابراین هر گونه شبهه‎ای در سلامت آن، جمعیت زیادی را نگران می‎سازد بنابراین ایرنا در گفت و گویی با حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به این نگرانی‎ها پاسخ داده شده است.


  • آیا در برنج های وارداتی، آلاینده وجود دارد؟

رستگار: تمام برنج‎های وارداتی که از مسیر قانونی وارد می‎شوند، مورد نمونه و آزمون قرار می‎گیرند و اگر نمونه‎ای از برنج‎ها دارای مواد آلاینده مانند آرسنیک یا سرم باشند به آن‎ها مجوز توزیع نمی‎دهیم.

برنج‎های آلوده یا معدوم شده یا به کشور صادرکننده بازپس فرستاده می‎شوند و به هیچوجه بدون مجوز سازمان غذا و دارو، اجازه ورود به بازار را ندارند.

هم اکنون هیچ نمونه‎ای از برنج‎های وارداتی مورد تائید نداریم که دارای آرسنیک باشند.


  • برنج‎های وارداتی از مسیر غیرقانونی، آلوده هستند؟

رستگار: قاچاق دیگر دست ما نیست و گاهی قاچاق برنج انجام می‎شود و البته ما گاهی از این برنج‎های قاچاق نمونه‎برداری می‎کنیم. نمونه‎هایی نیز از اینگونه برنج‎ها به دست ما رسیده که دارای آرسنیک و آلوده بوده است. هر گاه قاچاق برنج مستند شود طبق قانون با آن برخورد شده و اجازه توزیع ندارند.


  • آیا برنج‎های هندی مورد تائید سازمان غذا و دارو و قانونی هستند؟

رستگار: به تعداد زیادی از برنج‎هایی که از هند و پاکستان وارد کشور می‎شوند، مجوز ورود داده‎ایم و مورد تائید هستند. قبلا اینگونه برنج‎ها با کشتی وارد شده و یک مجوز کلی می‎گرفتند اما اکنون کل زمین‎های کشاورزی این برنج‎ها در کشور مبداء مورد نمونه‎برداری قرار گرفته و ثبت منبع می‎شوند. این برنج‎ها بعد از ورود به کشور نیز مجددا مورد آزمون و نمونه‎برداری قرار می‎گیرند و چند سالی هست که به آن‎ها شماره بهداشتی نیز می‎دهیم.


  • چطور برنج مجاز و برنج قاچاق را از هم تشخیص دهیم؟

رستگار: برنج‎ها حتما باید به صورت گونی دارای پروانه بهداشتی به فروش برسند و مردم با دیدن پروانه بهداشتی به راحتی می توانند از سلامت این برنج‎ها اطمینان پیدا کرده و آن را خریداری کنند.


  • افرادی که به خاطر قیمت برنج، آن را به صورت کیلویی می‎خرند، چطور برنج مجاز و سالم خریداری کنند؟

رستگار : به علت قیمت برنج ، بسیاری از افراد ترجیح می‎دهند آن را به صورت کیلویی خریداری کنند که در این روش حتما گونی‎ها باید جلوی چشم خریدار بوده و در پستو نباشند. مصرف‎کنندگان و خریداران برنج نیز در صورت خرید برنج به صورت کیلویی حتما باید به پروانه بهداشتی مندرج روی گونی توجه کنند.


  • اما احتمال تقلب در گونی‎ها نیز وجود دارد؛ برای آن چه باید کرد؟

رستگار: نمی‎توان تقلب در این زمینه را انکار کرد اما معمولا حجم واردات برنج تا آن اندازه زیاد و قیمت برنج‎های هندی ارزان است که کمتر تقلب در این زمینه رخ خواهد داد. همچنین مردم می‎توانند برنج را از فروشگاه‎های معتبر خریداری کنند که احتمال تقلب در آنجاها کمتر است.


  • آیا برنج تراریخته در بازار کشور وجود دارد؟

رستگار: هیچگونه برنج تراریخته‎ای در بازار وجود ندارد و به آن مجوز نداده‎ایم . علاوه بر آن برنج تراریخته در دنیا مرسوم نیست. بیشتر محصولاتی مانند ذرت یا کلزا به صورت تراریخته تولید می‎شوند.


  • برنج‎های وارداتی بهتر است یا برنج ایرانی؟

رستگار: کیفیت محصول و میزان پروتئین، رایحه، طعم و پخت برنج ایرانی بهتر از برنج‎های وارداتی بوده و حتی هضم برنج‎های ایرانی در دستگاه گوارش راحت‎تر است. برنج ایرانی بهترین برنج درجه یک دنیا به شمار می رود اما قیمت آن بالاتر است. علت کیفیت برنج ایرانی به عوامل گوناگونی از جمله شرایط محیطی و اقلیمی و نوع گونه آن بستگی داشته و اصلا قابل مقایسه با برنج‎های وارداتی نیست هرچند که برنج‎های وارداتی از مسیر قانونی مورد تائید سازمان غذا و دارو است.

منبع: ایرنا، ایانا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.