قلب رویان در افزایش کیفیت درمان؛ همچنان پرتوان

خبرگزاری صدا و سیما – معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه رویان: با دانش فنی پروتئین نوترکیب می توان از سکته قلبی جلوگیری کرد. عبدالحسین شاهوردی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه در زمینه فاکتورهای رشد به تولید بیش از 20 فاکتور دست یافته‎ایم افزود: یکی از پروتئین‎هایی که در دستور کار قرار دارد تولید CPA است که سبب می‎شود بتوانیم ژن‎های رشد را تولید و تقویت کنیم. او با بیان اینکه گوسفند «حبه انگور» یکی از حیواناتی بود که به روش تراریخته تولید شد گفت: با تزریق پروتئین‎های نوترکیب در شیر حیوانات تا به حال موفق شده‎‎ایم یک گله بزغاله تولید کنیم. شاهوردی ادامه داد: فنآوری پروتئین‎های نوترکیب قابلیت دارویی برای پیشگیری و در مواردی درمان زودهنگام سکته‎های قلبی دارد که چنانچه در لحظات اولیه بیماری تزریق شود از سکته قلبی جلوگیری خواهد کرد. محمدحسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان در ارتباط تلفنی با تیتر امشب از ساخت و تولید موارد مشابه این دارو در آمریکا خبر داد و گفت: قیمت تمام شده پروتئین‎های نوترکیب معادل حدود پنج میلیون تومان است که اگر بتوانیم با تولید داخلی و بومی‎سازی این محصول، تولید انبوه داشته باشیم تا دسترس همگان قرار گیرد این امکان وجود دارد که در تزریق به موقع، از بستری شدن در آی سی یو و سی سی یو جلوگیری شود. شاهوردی با تأکید بر اهداف اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش گفت: در بخش داروسازی موفق شده‎ایم به داروهای نوترکیب دست یابیم اما فعلاً بهترین …



قلب رویان در افزایش کیفیت درمان؛ همچنان پرتوان

خبرگزاری صدا و سیما – معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه رویان: با دانش فنی پروتئین نوترکیب می توان از سکته قلبی جلوگیری کرد.

عبدالحسین شاهوردی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه در زمینه فاکتورهای رشد به تولید بیش از 20 فاکتور دست یافته‎ایم افزود: یکی از پروتئین‎هایی که در دستور کار قرار دارد تولید CPA است که سبب می‎شود بتوانیم ژن‎های رشد را تولید و تقویت کنیم.

او با بیان اینکه گوسفند «حبه انگور» یکی از حیواناتی بود که به روش تراریخته تولید شد گفت: با تزریق پروتئین‎های نوترکیب در شیر حیوانات تا به حال موفق شده‎‎ایم یک گله بزغاله تولید کنیم.

شاهوردی ادامه داد: فنآوری پروتئین‎های نوترکیب قابلیت دارویی برای پیشگیری و در مواردی درمان زودهنگام سکته‎های قلبی دارد که چنانچه در لحظات اولیه بیماری تزریق شود از سکته قلبی جلوگیری خواهد کرد.


محمدحسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان در ارتباط تلفنی با تیتر امشب از ساخت و تولید موارد مشابه این دارو در آمریکا خبر داد و گفت: قیمت تمام شده پروتئین‎های نوترکیب معادل حدود پنج میلیون تومان است که اگر بتوانیم با تولید داخلی و بومی‎سازی این محصول، تولید انبوه داشته باشیم تا دسترس همگان قرار گیرد این امکان وجود دارد که در تزریق به موقع، از بستری شدن در آی سی یو و سی سی یو جلوگیری شود.


شاهوردی با تأکید بر اهداف اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش گفت: در بخش داروسازی موفق شده‎ایم به داروهای نوترکیب دست یابیم اما فعلاً بهترین راه برای شرکت‎هایی که توان و ریسک‎پذیری تولید این دارو را ندارند، واردات از کشورهای دیگر است تا بتوانند پس از طی بخشی از راه به ورطه تولید وارد شوند.

او تأکید کرد: باید شرایط حمایتی از داروسازها پدید آید چرا که اگر اینچنین داروهایی وارد بازار شوند حتماً یخ تولید داخل آب شده و چرخه به حرکت درمی آید.

نصر اصفهانی در ارتباط تلفنی مجدد از تعیین قیمت این محصولات توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: کار ما فقط تأمین داروی مورد نیاز برای اقشار جامعه است.

او افزود: امروزه در زمینه درمان ناباروری چاره‎های بسیاری از قبیل میکرواینجکشن وجود دارد که در مؤسسه رویان هم قابل انجام است.

نصر اصفهانی به روش‎های مکملی همچون فعالسازی تخمک، تهیه و انتخاب اسپرم‎های سالم و شکوفاسازی جنین برای تولد صحیح و بدون ریسک در مؤسسه رویان خبر داد و گفت: تمام این‎ها دستاوردهایی ملی است که محققان و دانش‎پژوهان ایرانی به این مهم دست یافته‎اند.


شاهوردی گفت: ما در بحث ناباروری جزء اولین مراکزی بودیم که فعال شدیم و حالا با 70 مرکز در تمام کشور در صدر این مراکز قرار داریم.

او اعلام کرد: امروزه میان 10 تا 15 درصد زوج‎ها نابارورند و مؤسسه رویان سالانه 500 زوج خارجی را جهت درمان میزبانی می‎کند.

نصر اصفهانی تصریح کرد: اسپرم برای نفوذ به داخل تخمک نیاز به کلاهکی دارد که در برخی از اسپرم‎ها به جای این کلاهک سرگردی وجود دارد که قابلیت نفوذ به تخمک را ندارد و این اتفاق بیشتر در ازدواج‎های فامیلی روی می‎دهد.

او ادامه داد: کار ما شناسایی بیماری و ژن بیمار است که در نهایت به پیشنهاد بارداری از جنس دختر ختم می‎شود زیرا اگر فرزند پسری متولد شود در آینده ژن بیمار ادامه دار خواهد بود که البته ازدواج‎های فامیلی امروزه رو به کاهش هستند.

شاهوردی گفت: میزان موفقیت ناباروران حدود 35 تا 40 درصد است و عده‎ای وجود دارند که به طور مادرزاد سلول جنسی ندارند، اولین قدم ما برای این‎ها یافتن تخمک و جنین اهدائی است زیرا این اشخاص خودشان نمی‎توانند بچه‎دار شوند.

او ادامه داد: ما بر آنیم که از سلول‎های بدن افراد، اسپرم و تخمک ایجاد کنیم و این کار در آزمایش‎های ما بر روی حیوانات با موفقیت رو به رو شده است اما اسپرم‎های تولیدی عملکردی ندارند و نیازمند مطالعات بیشترند.

شاهوردی گفت: سلول‎هایی که مارکر اسپرم و تخمک هستند را شناسایی کرده‎ایم و به دنبال رفع واژه ناباروری در کشور هستیم.


نصر اصفهانی گفت: سال‎هاست که بر روی استخراج سلول‎های بنیادین از پالپ دندان‎های شیری هستیم زیرا این سلول‎های بنیادین قابلیت ساخت استخوان و دیگر بافت‎های مورد نیاز بدن را دارد که در مدل‎های حیوانی، ما را به موفقیت‎هایی رسانده است.

او ادامه داد: این عمل کمک می‎کند تا نیاز نیازمندان به پیوند مغز استخوان برطرف شود همانند فواید سلول‎های بنیادین که از بند ناف حاصل می‎شود.

شاهوردی گفت: سلول‎های بنیادین به عنوان دومین انقلاب در علم پزشکی است و اگر از این سرمایه و علم، سود نبریم باید وابسته به دیگر کشورها باشیم.

او از احتمال ترمیم و درمان سرطان خون به وسیله بهره‎گیری از سلول‎های بنیادین و خون بند ناف خبر داد و افزود: پیش از این بزرگترین منبع سلول های بنیادین مغز استخوان بود اما این روزها در اصفهان تلاش می‎شود تا این سلول‎ها از دندان‎های شیری هم تولید شود.

شاهوردی از جایگاه مناسب ایران در میان کشورهای صاحب این فنآوری یاد کرد و گفت: با سرعتی که در روند این علم داریم فاصله زمانی زیادی با دنیا نداریم.

او افزود: با ورود بخش خصوصی به این ورطه می‎توان امیدوار بود که مشکلات مالی و تحقیقاتی مجموعه‎هایی چون رویان زودتر برطرف شود.

شاهوردی یادآور شد: کسانی که از روش درمانی سلول‎های بنیادین بهره می‎جویند بعضاً کیفیت زندگی خوبی دارند در حالی که آنان از روش‎های دیگری همچون دارودرمانی پاسخ نگرفته‎اند.

او افزود: بسیاری از دردهای شایع در جامعه همچون سوختگی‎های قرنیه،‌ مشکلات کلیوی، کبد و لک و پیس‎های پوستی با روش سلول‎های بنیادین به راحتی درمان شده است.

معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه رویان گفت: به منظور تأمین مالی مراکز مطالعات و تحقیقاتی رویان توانسته‎ایم به بورس راه پیدا کنیم تا از این طریق کسانی که می‎خواهند به این علم و فنآوری کمک کنند بتوانند با خرید و فروش سهام این مؤسسه، گامی بردارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.