توقف ابهام آفرینی بی‎مبنا در مورد محصولات تراریخته

مهر – در قطعنامه پایانی دومین کنگره بین‎المللی و چهاردهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران درخصوص توجه دولت و قانونگذاران بر ضرورت اجتناب ناپذیر تولید داخلی محصولات تراریخته تاکید شد. در متن این قطعنامه آمده است:«انجمن‎های علمی بدون هرگونه چشم داشتی آمادگی خود را برای مساعدت در مراحل تصمیم‎سازی، نظارت و اجرا در حوزه‎های مربوط به علوم زراعت و اصلاح نباتات اعلام کرده و انتظار دارند مدیران اجرایی و سیاست‎گذاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در تصمیمات اساسی مرتبط با این حوزه‎ها به ویژه در موضوعات مستحدثه جدید بدون مشاوره انجمن‎های علمی تصمیم‎سازی نکنند. ضروری است همه ارکان کشور اعم از دستگاه‎های اجرایی و قانون‎گذاری و حتی قضایی بحران آب را جدی تلقی کرده و در عرصه ایجاد آب، مهار آب، تسویه آب، استحصال آب، نگهداری آب، بهبود بهره‎وری آب و کاهش مصرف آب تدابیر فوری بیاندیشند. کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف آبی فاقد توجیه اقتصادی و سرمایه‎گذاری دولتی برای توسعه آبیاری تحت فشار و تولید ارقام متحمل به کم آبیاری و همچنین کاهش ضایعات پس از برداشت از راهکارهای …



انجمن‎های علمی خواستار شدند؛

توقف ابهام آفرینی بی‎مبنا در مورد محصولات تراریخته

در قطعنامه پایانی دومین کنگره بین‎المللی و چهاردهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران درخصوص توجه دولت و قانونگذاران بر ضرورت اجتناب ناپذیر تولید داخلی محصولات تراریخته تاکید شد.


در متن این قطعنامه آمده است:


«انجمن‎های علمی بدون هرگونه چشم داشتی آمادگی خود را برای مساعدت در مراحل تصمیم‎سازی، نظارت و اجرا در حوزه‎های مربوط به علوم زراعت و اصلاح نباتات  اعلام کرده و انتظار دارند مدیران اجرایی و سیاست‎گذاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در تصمیمات اساسی مرتبط با این حوزه‎ها به ویژه در موضوعات مستحدثه جدید بدون مشاوره انجمن‎های علمی تصمیم‎سازی نکنند.


ضروری است همه ارکان کشور اعم از دستگاه‎های اجرایی و قانون‎گذاری و حتی قضایی بحران آب را جدی تلقی کرده و در عرصه ایجاد آب، مهار آب، تسویه آب، استحصال آب، نگهداری آب، بهبود بهره‎وری آب و کاهش مصرف آب تدابیر فوری بیاندیشند.


کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف آبی فاقد توجیه اقتصادی و سرمایه‎گذاری دولتی برای توسعه آبیاری تحت فشار و تولید ارقام متحمل به کم آبیاری و همچنین کاهش ضایعات پس از برداشت از راهکارهای پیشنهادی است.


تغییر الگوی کشت با رویکرد افزایش بهره‎وری آب و توجه به ذخیره زیر زمینی آب به جای اجرای طرح‎های پرهزینه مانند سد سازی بدون مطالعه ضروری است.


اخذ پروانه کشاورزی برای تولید دانش بنیان در عرصه‎های کشاورزی به ویژه به منظور کاهش مصرف آب از سوی مولدین بخش ضروری است.


کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته زراعت و اصلاح نباتات و توجه به افزایش کیفیت آموزشی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و توجه به اشتغال مولد ضروری است.


تقویت ارتباط میان بخش خصوصی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‎ها با رعایت حقوق مالکیت معنوی در تولید بذر ضروری است.


ایجاد بستر مناسب خصوصی‎سازی صنعت بذر و نهال با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‎های دانش بنیان کشور مورد درخواست است.


توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست‎جمهوری به حمایت از شرکت‎های دانش بنیان در حوزه کشاورزی به ویژه استفاده از فناوری‎های نو برای ایجاد محصولات مقاوم به تنش‎های زیستی و متحمل به تنش‎های غیرزیستی مورد انتظار است.


ضمن تایید و تاکید بر لزوم بهره‎برداری از دانش بومی و سنتی و استفاده از کودها، سموم زیستی و تولید محصولات ارگانیک بر تقویت تحقیقات و توسعه نظارت بر تولید محصولات ارگانیک با حفظ حق حاکمیت ملی بر صدور مجوز و نصب برچسب و جلوگیری از مداخله سودجویانی که اقدام به صدور مجوز و تایید و نظارت غیر قانونی کرده و موجب بی‎اعتمادی مردم به این نوع محصولات شده و حتی مخاطرات جانی را به بار می‎آورند تاکید می‎شود.


توجه دولت و قانونگذاران بر ضرورت اجتناب ناپذیر تولید داخلی محصولات تراریخته دارای اهمیت است.


از رسانه ملی و سازمان حفاظت محیط زیست در خواست می‎شود ضمن توقف ابهام آفرینی بی‎مبنا در مورد محصولات تراریخته و فناوری‎های نو بستر مناسب برای ترویج این نوع محصولات و تولید ملی آن‎ها را فراهم آورند. از مجلس شورای اسلامی نیز درخواست می‎شود از هر گونه تصمیم شتابزده و غیرکارشناسی بدون استماع نظرات انجمن‎های علمی ذی‎ربط خودداری کنند.


تجدید نظر در مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ممنوعیت احتمالی تولید، واردات و مصرف گیاهان تراریخته که عملا غیرقابل اجرا بوده و از نظر توجه به زیست‎فناوری مغایر با اسناد مهم بالادستی نظام و سیاست‎های ابلاغی پژوهش و فناوری مقام معظم رهبری است مورد درخواست است. در صورت تصویب این پیشنهاد، ایجاد تنش‎های جدی اجتماعی و بحران در تامین مواد غذایی (روغن نباتی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و…) در کمتر از ۳ ماه پیش بینی می‎شود.


بازنگری در طرح‎های کلان کشاورزی از سوی شورای عتف با استفاده از توان انجمن‎ها و قطب‎های علمی کشور و استفاده از این توانمندی در مدیریت و اجرایی این طرح‎ها مورد درخواست است.

منبع: مهر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.