آغاز تحقیقات روی تولید ماهیان تراریخته پرورشی در کشور

مهر – رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از آغاز طرح تحقیقاتی تولید ماهیان تراریخته اکواریومی در راستای پروژه بومی سازی مهندسی ژنتیک ماهیان پرورشی در کشور خبر داد. دکتر نیراعظم خوش خلق سیما که در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت سخن می‎گفت، خاطرنشان کرد: بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی تا سال ۲۰۱۷ به ۲۰ میلیارد دلار می‎رسد که عمده آن از طریق تولید بذور تراریخته است که در حال حاضر وجبی از این محصولات در کشور کشت نمی‎شود. این در حالی است که با تلاش محققان پژوهشکده در سال ۸۳ برنج تراریخته را رهاسازی کردیم که دولت‎های قبل ادامه آن را مصلحت ندانستند. وی تصریح کرد: سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا به سرعت رو به افزایش است به طوری که ۸۲ درصد سویا، ۶۸ درصد پنبه، ۳۰ درصد ذرت و ۲۵ درصد کلزای تولیدی جهان تراریخته است و در واقع …


ریس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خبر داد:

آغاز تحقیقات روی تولید ماهیان تراریخته پرورشی در کشور

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از آغاز طرح تحقیقاتی تولید ماهیان تراریخته اکواریومی در راستای پروژه بومی سازی مهندسی ژنتیک ماهیان پرورشی در کشور خبر داد.


دکتر نیراعظم خوش خلق سیما که در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت سخن می‎گفت، خاطرنشان کرد: بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی تا سال ۲۰۱۷ به ۲۰ میلیارد دلار می‎رسد که عمده آن از طریق تولید بذور تراریخته است که در حال حاضر وجبی از این محصولات در کشور کشت نمی‎شود. این در حالی است که با تلاش محققان پژوهشکده در سال ۸۳ برنج تراریخته را رهاسازی کردیم که دولت‎های قبل ادامه آن را مصلحت ندانستند.


وی تصریح کرد: سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا به سرعت رو به افزایش است به طوری که ۸۲ درصد سویا، ۶۸ درصد پنبه، ۳۰ درصد ذرت و ۲۵ درصد کلزای تولیدی جهان تراریخته است و در واقع در حال حاضر چاره‎ای جز واردات محصولات تراریخته نداریم.


رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: تلاش داریم با تولید ارقام خوش محصول تراریخته مجوز رهاسازی برنج تراریخته را بگیریم و پیگیر کسب مجوز تولید پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه هم هستیم.


وی با بیان اینکه خشکی و بیکاری مهمترین تهدیدات پیش روی کشور است خاطرنشان کرد: از پروژه‎های در دست اجرای پژوهشکده در مرزهای دانش، انتقال سیستم ریشه توسعه یافته از گیاهان بومی برنج به ارقام تجاری برای افزایش تحمل به خشکی و تولید محصولات با صفات نسل دوم یا  نسل اول همراه با نسل دوم است.


خوش‎خلق‎سیما با اشاره به درآمدزایی بالای طرح‎های بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: برنامه خودکفایی تولید بذر سالم سیب زمینی با انتقال دانش فنی تولید بذر سالم حاصل از کشت بافت از سوی پژوهشکده به بخش خصوصی منجر به بیش از ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.


وی اظهار داشت: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور یکی از مدیریت‎های منطقه‎ای چهارگانه پژوهشکده است که در سال ۱۳۸۵ در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنایی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی و اداری و ۳۷۰ متر مربع فضای گلخانه‎ای فعالیت خود را آغاز کرده است. محوریت پژوهش‌ها در این مدیریت بر بیوتکنولوژی دام، طیور و آبزیان، ژنومیکس و کشت بافت و انتقال ژن با اولویت دام، طیور، ابزیان و حشرات صنعتی و سپس گیاهان استراتژیک منطقه است.


وی با اشاره به تاریخچه فعالیت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که در سال ۱۳۷۸ با حکم وزیر کشاورزی وقت – دکتر کلانتری – برای راه اندازی موسسه به دکتر قره‎یاضی پایه‎ریزی شد اظهار داشت: پس از راه اندازی موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی در کرج، قرار شد فعالیت پژوهشکده در قالب سه مرکز منطقه‎ای باشد که در این راستا مدیریت‎های بیوتکنولوژی کشاورزی در منطقه غرب و شمال غرب کشور (تبریز) و منطقه مرکزی کشور (اصفهان) در سال ۸۳ راه اندازی شدند. در سال ۸۴ تصمیم به ایجاد مدیریت منطقه شمال کشور گرفتیم که با حمایت رییس وقت جهاد کشاورزی استان و رییس موسسه تحقیقات برنج از سال بعد فعالیت خود را آغاز کرد.


خوش‎خلق‎سیما در خصوص زمینه‎های فعالیت مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال به اصلاح ژنتیکی و انتخاب ژنومی دام و طیور و آبزیان و حشرات صنعتی با به کارگیری امیکس‎های جدید و نسل‎های پیشرفته توالی‎یابی ژنوم، بهینه‎سازی و اقتصادی‎تر کردن تولید، زادآوری و پرورش دام و طیور و آبزیان و حشرات صنعتی با روش‎های جدید زیست فناوری، مهندسی ژنتیک دام، طیور و آبزیان و اصلاح ژنتیکی و ریزازدیادی گیاهان راهبردی و زینتی با به کارگیری امیکس‎های جدید و کشت بافت و سلول اشاره کرد و گفت: مدیریت منطقه شمال پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران تاکنون دستاوردهای متعددی در حوزه‎های مختلف فعالیت خود داشته که می توان به همکاری در طرح بررسی ذخایر ژنتیک نشخوارکنندگان کوچک در قاره آسیا، بررسی مقاومت ژنتیک نشخوارکنندگان کوچک به انگل‎های درون روده‎ای، مکان‎یابی ژن‌های کنترل‎کننده صفات مهم اقتصادی در کرم ابریشم و زنبور عسل، دستیابی به لاین‌های جدید مرکبات متحمل به جاروک لیموترش و تهیه پروتکل و تکثیر نیمه انبوه گیاهان زینتی و صنعتی چون کوردیلین، پدیلانتوس و استویا اشاره کرد.


وی با اشاره به انجام مقدمات راه اندازی رسمی مدیریت بیوتکنولوژی منطقه شرق و شمال شرق کشور در مشهد با محوریت بیوتکنولوژی منابع طبیعی و گیاهان خاص منطقه مثل زعفران و زرشک و آویشن و عناب اظهار داشت: چشم انداز پژوهشکده تبدیل شدن به یک مرکز علمی پیشتاز در سطح منطقه، تقویت امنیت غذایی و تولید علم و ثروت برای کشور است.


‌ ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور با حضور مشاور عالی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس مجمع نمایندگان استان گیلان، نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از نمایندگان استان و مسوولان محلی در رشت به بهره برداری رسید.

منبع: مهر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.