انتقال تحقیقات بیوتکنولوژی جانوری به شمال کشور/ کاهش طول مدت پرورش با وارد کردن ژن‌های رشد

ایانا – با افتتاح ساختمان جدید بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال در حضور دست‌اندرکاران این فناوری در استان گیلان، دست پژوهشگران و محققان بومی آن منطقه برای تحقیقات بیشتر در عرصه کشاورزی بازتر شد. وسعت دانش بیوتکنولوژی، اجازه تمرکز تمام بخش‌ها در یک واحد را نمی‌دهد، به همین دلیل مجموعه‌ای از مراکز در استان‌های مختلف لازم است تا این امر را مدیریت کند. بخشی از تحقیقات کشور در زمینه کشاورزی به مقوله ژنتیک مربوط می‌شود؛ موضوعی که به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از فناوری‌هایی است که می‌تواند سهم قابل توجهی …


انتقال تحقیقات بیوتکنولوژی جانوری به شمال کشور/ کاهش طول مدت پرورش با وارد کردن ژن‌های رشد

با افتتاح ساختمان جدید بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال در حضور دست‌اندرکاران این فناوری در استان گیلان، دست پژوهشگران و محققان بومی آن منطقه برای تحقیقات بیشتر در عرصه کشاورزی بازتر شد.


وسعت دانش بیوتکنولوژی، اجازه تمرکز تمام بخش‌ها در یک واحد را نمی‌دهد، به همین دلیل مجموعه‌ای از مراکز در استان‌های مختلف لازم است تا این امر را مدیریت کند.


بخشی از تحقیقات کشور در زمینه کشاورزی به مقوله ژنتیک مربوط می‌شود؛ موضوعی که به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از فناوری‌هایی است که می‌تواند سهم قابل توجهی در تأمین غذای مردم جهان داشته باشد.


اواخر هفته گذشته ساختمان جدید بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال با حضور دست‌اندرکاران این فناوری در استان گیلان افتتاح و دست پژوهشگران و محققان بومی آن منطقه برای تحقیقات بیشتر در عرصه کشاورزی بازتر شد.


رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کرج گفت: هدف پژوهشکده شمال، بیش از همه تحقیقات در زمینه بیوتکنولوژی جانوری است.


نیراعظم خوش‌خلق‌سیما با اشاره به اینکه حداقل 70 درصد پژوهش‌ها در منطقه شمال کشور مربوط به علوم جانوری و دامی است، افزود: با این حال، حدود 25 تا 30 درصد تحقیقات نیز به انواع گیاهانی تعلق دارد که بومی خود منطقه است؛ مانند برنج، فندق و زیتون.


به گفته وی، ساختمان مرکز کشور، در اصفهان قرار دارد که بیوتکنولوژی متابولیت‌های ثانویه توسط آن دنبال می‌شود. این مرکز که از سال 83 راه‌اندازی شده، در زمینه کشت بافت و ریزازدیادی گیاهان مهم زراعی و ژنومیکس گیاهان و همچنین بیوتکنولوژی گیاهان دارویی در زمینی به وسعت 50 هزار مترمربع فعالیت می‌کند.


رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کرج خاطرنشان کرد: مرکز بیوتکنولوژی غرب و شمال غرب نیز با اولویت صنایع غذایی از سال 83 شروع به فعالیت کرد که علاوه بر آن در بخش تحقیقات ژنومیکس و کشت و بافت هم تحقیقات مشخصی را در دستور کار دارد.


خوش‌خلق‌سیما تصریح کرد: وقتی تمرکز تحقیقاتی در یک مرکز صورت گرفت، دیگر تمام جوانب و زوایای پژوهشی مربوط به آن در همان واحد انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال، در مورد برنج تراریخته تنها باید اطلاعات آن را در مدیریت منطقه شمال، جست‌وجو کرد.


وی یادآور شد: در منطقه شرق و شمال شرق (مشهد) نیز از سال 90 واحدی راه‌اندازی شده که بیوتکنولوژی منابع طبیعی و گیاهان خاص منطقه را در اولویت کارهای خود قرار داده است.


تولید ماهی تراریخته در شمال کشور


مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور نیز در این باره گفت: اصلاح مولکولی دام با استفاده از تکنیک‌های جدید در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.


به گفته فضل‌الله افراز، بیوتکنولوژی می‌تواند با استفاده از فناوری‌های تازه، ابزاری را به‌کار گیرد که هم کاهش هزینه و هم افزایش تولید را به همراه داشته باشد. در همین راستا منطقه شمال، طرح جامع مکمل‌های پروبیوتیکی طیور، دام و آبزیان را در دست اجرا دارد که با جدیت توسط محققان مرکز دنبال می‌شود.


وی تأکید کرد: تولید ماهیان تراریخته نیز یکی از اهدافی است که این مرکز، آن را به عهده گرفته و برای نخستین‌بار در کشور بومی خواهد شد. این فناوری، با وارد کردن ژن‌های رشد به ماهیان سردآبی، کاهش طول مدت پرورش را به همراه دارد.


افراز اظهار داشت: هم‌اکنون تولید این ماهی‌ها در آمریکا مرسوم شده و مورد تأیید FDA آن کشور نیز واقع شده است.

منبع:ایانا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.