رابطه روحاني و معنوي دولت يازدهم با آيات عظام و مراجع عاليقدر جهان تشيع، مستحكم تر از هميشه

آفتاب نیوز – در ماه‎هاي اخير و در شرايطي كه ايران اسلامي بيش از هر زمان ديگري به همدلي و هم زباني نياز دارد متاسفانه شاهد تكرار پديده غيراخلاقي تقطيع كلام مسوولين و حذف برخي جملات و انتخاب گزينشي يك سخنراني و انتشار تحليل جهت‌دار آن، در رسانه‎ها بويژه فضاي مجازي هستيم. در همين راستا در جريان بازديد علمي پژوهشي معاون رئيس جمهور سخنگوي دولت از پژوهشكده بيوتكنولوژي منطقه شمال كشور كه روز ۵ شنبه گذشته افتتاح شد، برخي به جاي پوشش خبري مناسب از اين دستاورد علمي بزرگ و تجليل از فعالان عرصه بيوتكنولوژي كه مقام معظم رهبري( مد ظله العالي)آن را “رشته مهمي” خطاب …


جوابيه سازمان برنامه و بودجه به خبر درج شده در روزنامه كيهان/رابطه روحاني و معنوي دولت يازدهم با آيات عظام و مراجع عاليقدر جهان تشيع، مستحكم تر از هميشه

در ماه‎هاي اخير و در شرايطي كه ايران اسلامي بيش از هر زمان ديگري به همدلي و هم زباني نياز دارد متاسفانه شاهد تكرار پديده غيراخلاقي تقطيع كلام مسوولين و حذف برخي جملات و انتخاب گزينشي يك سخنراني و انتشار تحليل جهت‌دار آن، در رسانه‎ها بويژه فضاي مجازي هستيم.

در همين راستا در جريان بازديد علمي پژوهشي معاون رئيس جمهور و سخنگوي دولت از پژوهشكده بيوتكنولوژي منطقه شمال كشور كه روز ۵ شنبه گذشته افتتاح شد، برخي به جاي پوشش خبري مناسب از اين دستاورد علمي بزرگ و تجليل از فعالان عرصه بيوتكنولوژي كه مقام معظم رهبري( مد ظله العالي)آن را “رشته مهمي” خطاب فرمودند، تلاش كردند در اقدامي عجيب تجليل دولت از تلاش شبانه روزي پژوهشگران متعهد را بي اعتنايي به مراجع محترم عظام و يا خداي ناكرده متعارض با فتاواي آنان جلوه دهند. به همين دليل و براي تنوير افكار عمومي موارد ذيل به استحضار مردم متدين، شريف و حق جوي ايران عزيز مي‎رسد.


۱- رابطه دولت تدبير و اميد و آيات عظام و مراجع عاليقدر تقليد، ناگسستني است. دولت و تمام عوامل ذيربط آن اجراي بي چند و چون، احكام و فتاواي مراجع عظام،‌بويژه رهبر معظم انقلاب را بر خود فرض دانسته و بي‎اعتنايي به آن را تحمل نخواهد كرد. به همين دليل است كه از چند سال پيش با مطالعه دقيق فتاواي متعدد مقام معظم رهبري و ديگر مراجع محترم عظام، ‌از جمله آيت ا… مكارم شيرازي گردآوري كرده و نصب العين خويش قرار داده است.


۲- متاسفانه به نظر مي‎رسد برخي تلاش مي‎كنند دولت و مراجع عظام تقليد را به دليل عزم راسخ متوليان امر در اجراي كامل و صحيح قانون ايمني زيستي مصوب ۱۳۸۸ مجلس شوراي اسلامي، در مقابل هم قرار دهند. اين در حالي است كه قوانين و مقررات موضوعه و فتاواي روشن و صريح مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) و برخي ديگر از مراجع عاليقدر مبني بر تاييد استفاده از فناوري‎هاي مورد اشاره و محصولات تراريخته، راه را براي پژوهشگران بومي ترسيم كرده است.


۳- در شهريور ماه ۱۳۸۹ استفتاي ذيل در مورد محصولات تراريخته تهيه و براي مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) و ۱۲ تن ديگر از مراجع عظام تقليد ارسال شد.


استفاده از محصولات اصلاح شده ژنتيكي به صورت خوراكي كه به طور مستقيم از محصولات اصلاح شده ژنتيكي استفاده مي شود چه حكمي دارد؟

استفاده از محصولات توليدي از گياهان اصلاح شده ژنتيكي كه سبب افزايش محصول به طور غير مستقيم مي‎شوند و در محلي جدا از بخش مصرفي است، چه حكمي دارد؟

استفاده از گوشت يا شير و غيره از دام‎هايي كه از محصولات اصلاح شده ژنتيكي گياهي مصرف مي‎كنند چه حكمي دارد؟

استفاده از گياهان اصلاح شده ژنتيكي غير خوراكي مانند پنبه چه حكمي دارد.

پاسخ تعدادي از مراجع تقليد عظام به شرح ذيل دريافت شد.


حضرت آيت‎الله العظمي خامنه‎اي(مد ظله العالي): در تمامي موارد مذكور استفاده في نفسه اشكال ندارد.


حضرت آيت‎الله العظمي مكارم شيرازي(مدظله العالي): در صورتي كه براي سلامتي بدن اشكال نداشته باشند، استفاده از هيچ يك از موارد پرسيده شده مانعي ندارد.


حضرت آيت الله العظمي سيستاني: استفاده از مواد غذايي غير گوشتي مانعي ندارد.


حضرت آيت‎الله العظمي صافي گلپايگاني: مفروض سوال در حكم محصولات تاثيري نمي‌گذارد، لذا حكم اصل آن را دارد.


حضرت آيت الله العظمي علوي گرگاني: در تمام موارد گفته شده استفاده از آن‎ها مانعي ندارد مگر بدانيد كه داراي ضرر معتنابه بدن است.


حضرت آيت‎الله العظمي نوري همداني: توليد اين محصولات جايز است مگر اينكه ثابت شود براي سلامت انسان مضر است يا تالي فاسد ديگري داشته باشد.


۴- در عين حال با توجه به مخالفت برخي به دنبال درج حكم مربوط به توليد غذاي سالم و توسعه كشت محصولات ارگانيك و تراريخته به ويژه پنبه تراريخته و برنج تراريخته در سند برنامه ششم كه ملهم از سياست‎هاي كلي برنامه اقتصاد مقاومتي و علم و فناوري و محيط زيست ابلاغي مقام معظم رهبري است، استفتاي صريح‎تر و روشن‎تري در تاريخ ۸/۳/۱۳۹۵ از محضر مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) و حضرت آيت‎الله العظمي ناصر مكارم شيرازي و نيز حضرت آيت الله العظمي سيستاني به عمل آمد.


متن استفتا و پاسخ هاي مراجع تقليد محترم عينا به شرح ذيل بوده است.


انتقال ژن به گياهان زراعي و ايجاد گياهان اصلاح ژنتيكي شده يا تراريخته براي ايجاد صفت مطلوبي در گياه چه حكمي دارد؟ براي مثال ژن مقاومت به شوري و خشكي يا مقاومت به حشره آفت و يا بيماري گياهي خاصي به گياه زراعي مانند گندم منتقل شده و گياه زراعي مقاوم ايجاد شود.

اگر ژن مطلوب از گياهي گرفته شده و به گياه هدف منتقل شود، چه حكمي دارد؟ اگر ژن مطلوب از موجودي غير از گياه مثلاً باكتري، قارچ، حيوان و انسان گرفته شود و به گياه هدف منتقل شود، چه حكمي دارد؟ اگر ژن مطلوب از حيوان حرام گوشت گرفته شود و به گياه هدف منتقل شود، چه حكمي دارد؟

پاسخ حضرت آيت الله العظمي خامنه‎اي(مدظله العالي): مقام معظم رهبري: عمل مذكور در موارد ذكر شده في‎نفسه اشكالي ندارد (كد استفتا: e۶۹۹۳۰b۳۵b۵۲f۸b۴b۱۳۲۵۵۲a۹dd۹b۳۳۴)


پاسخ حضرت آيت الله العظمي علي سيستاني: به خودي خود اشكال ندارد.


پاسخ حضرت آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي: چنانچه استفاده از آن محصولات ضرر مهمي براي بدن نداشته باشد، مانعي ندارد. چنانچه جزء بدن گياه يا حيوان حلال گوشت شود، استفاده از آن گياه يا حيوان حلال گوشت اگر ضرر قابل توجهي براي انسان نداشته باشد مانعي ندارد (كد رهگيري: ۹۵۰۳۰۷۰۱۷۴)


از طرف ديگر مرجع تشخيص زيان آور بودن چنين محصولاتي از جنبه علمي و بهداشتي نيز، در داخل كشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت جهاد كشاورزي و در عرصه جهاني سازمان بهداشت جهاني است. وزارت بهداشت و وزراي محترم اين وزارتخانه در ادوار مختلف از دكتر پزشكيان تا دكتر لنكراني و قاضي زاده هاشمي سلامتي محصولات تراريخته داراي مجوز را رسما و صريحا مورد تاييد قرار داده و سازمان بهداشت جهاني نيز در اين زمينه بيانيه صريحي داده و اعلام كرده است كه احتمال ضرر و زيان از جانب اين نوع محصولات وجود ندارد.


با اين توضيح يادآور مي‎شود كه طي سال‎هاي گذشته بر اساس گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي ساليانه بين ۳ تا ۵ ميليارد دلار انواع محصولات ترايخته وارد كشور شده و بدون برچسب مصرف مي‎شده است. اما در دولت تدبير و اميد ضمن تلاش براي توليد داخلي اين نوع محصولات و كاهش واردات ‌تلاش شده است تا با برچسب گذاري، زمينه انتخاب براي مصرف كنندگان فراهم شود؛ ضمن اينكه اطمينان كافي را نيز براي همه آحاد جامعه فراهم كرده است كه آنچه در سبد غذايي مردم عزيزمان قرار مي‎گيرد سالم بوده و تلاش براي بهبود كيفيت نيز توسط پژوهشگران و مجريان سخت كوش كشورمان ادامه دارد.


۵- عمليات احداث ساختمان جديد پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي منطقه شمال كشور از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. بين سال‎هاي ۱۳۹۲ تا امروز دولت تدبير و اميد با تخصيص اعتباري معادل ۳۶ ميليارد ريال ( ۱۵۰ درصد كل اعتبار صرف شده در دو دولت قبل) مجموعه علمي و پژوهشي فاخري را در منطقه شمال كشور مورد افتتاح و بهره‎برداري قرار داده است كه همچون نگيني بر تارك كشورهاي حاشيه درياي خزر خواهد درخشيد و با توليد محصولات دانش بنيان خود در برطرف كردن نيازهاي كشاورزي منطقه از يك سو و ايجاد اشتغال دانش بنيان از سوي ديگر، تاثيرگذار خواهد بود.


اين پژوهشكده به تاسي از منويات مقام معظم رهبري(مدظله العالي) دستاوردهاي بزرگي از جمله آماده سازي پنبه تراريخته و رونمايي از آن از سوي وزير محترم جهاد كشاورزي و رشد ۲۵ درصدي مقالات معتبر علمي پژوهشي نمايه شده در ISI را در كارنامه دوره مديريت جديد خود دارد. تكريم پژوهشگران برجسته كشورمان بارها و بارها مورد تاكيد مقام معظم رهبري بوده است.


دولت تدبير و اميد همواره و با تمام قوا به استمرار لحاظ ديدگاه‎ها و نظرات ارزشمند مراجع معظم تقليد و جامعه روحانيت در برنامه‎هاي خود ادامه خواهد داد و فضاسازي برخي در اين زمينه قادر به ايجاد كوچكترين خلل و گسستي بين پيوند مستحكم دولت و مرجعيت عاليقدر شيعه نخواهد بود.


بديهي است كه دولت يازدهم همواره از تمامي پيشنهادات و انقادات دلسوزانه استقبال مي كند.


امور تحقيقات و فناوري سازمان برنامه و بودجه كشور

منبع:آفتاب نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.