کاهش وابستگی و تولید بومی تراریخته با تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون کشاورزی

11مرجع علمی و 533 عضو هيات علمی دانشگاه، مدیر مرکز پژوهشی، محقق و دانشجوی تحصيلات تکميلی حوزه‌های مختلف زیست فناوری و کشاورزی طی نامه ای به کمیسیون کشاورزی مجلس، خواستار تجدیدنظر در مصوبه اخیر کمیسیون مبنی بر ممنوعیت واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته شدند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایسنا، در این نامه خطاب به دکتر علي محمد شاعری، رییس و اعضای کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي آمده است: «پس از اهداي تحيات، مطلع شديم که کميسيون محترم کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه بررسي لايحه برنامه ششم توسعه اقتصادي اجتماعي کشور مصوبه‌اي را به تصويب رسانده است که بر اساس آن واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته در ايران ممنوع شود. چنين مصوبه‌اي از اين جهت ناباورانه است که در تصويب آن بر خلاف رويه متداول آن کميسيون محترم، کوچکترين نظري از انجمن‌هاي علمي کشور خواسته نشده و به عواقب آن از جمله بروز بحران‌هاي اجتماعي ناشي از کمبود روغن‌نباتي و خوراک دام توجه نشده است. سروران مطلع هستند که تمام سوياي موجود در بازار تبادل جهاني و نيمي از ذرت و کلزاي موجود در بازار همگي تراريخته هستند. اين سه محصول محل تامين بيش از ۹۰ درصد روغن نباتي مصرفي کشور و بيش از ۹۰ درصد خوراک دام و طيور کشور هستند. بدين ترتيب، در صورت تصويب و اجراي اين قانون به فاصله دو تا سه ماه بايد بحران ناشي از تصويب آن دامن جامعه را فرا بگيرد. علاوه بر اين، تراريخته‌ها از کيفيت بهتري نسبت به انواع غيرتراريخته برخوردار بوده و مورد تاييد مراجع معتبر بين‎المللي مانند سازمان بهداشت جهاني و مراجع ملي هستند. اين مصوبه در کشوري انجام شده است که سابقه قريب به ربع قرن سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه دانش فني محصولات گياهي تراريخته دارد، چند هزار نفر متخصص مهندسي ژنتيک گياهي پرورش داده است، يک پژوهشگاه و يک پژوهشکده ملي تخصصي زيست‌فنآوري دارد، چند محصول تراريخته فاخر آماده تجاري سازي دارد، قريب به بيست سال سابقه واردات و مصرف ايمن محصولات تراريخته دارد، از سرمايه انساني بسيار ارزشمندي در حوزه محصولات تراريخته بهرمند است و خوشوقتانه زيست فناوري آن از چنان جايگاه بين‌المللي ممتازي برخوردار است که پيشرفت‎هاي آن مورد مباهات مقام معظم رهبري بوده و معظم له در آخرين ملاقاتشان با اعضاي هيأت محترم دولت بر آن تاکيد مي‎کنند.

ضمن احترام وافر به حق نمايندگان منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي براي ورود به مهمترين بحث روز که متاسفانه با مطالب خلاف واقع برخي رسانه‎ها و مکاتبه يک انجمن غيرعلمي همزمان شده است، به عنوان بخشي از بدنه علمي و تخصصي جامعه مدني، شما عزيزان و منتخبان امين مردم را به التفات بيشتر به نظرات کارشناسي سازمان غذا و دارو، سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، ستاد توسعه زيست‎فنآوري معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري، انجمن‎هاي علمي ملي، پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک و زيست فنآوري، پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي ايران و خانه کشاورز فراخوانده و استدعا داريم در مصوبه ممنوعيت واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته تجديدنظر فرموده و موضوع استقرار فنآوري بومي – ملي محصولات گياهي تراريخته را با لحاظ مشورت، ظرافت، دقت و درايت بيشتر مورد بررسي و تصميم‎سازي قرار دهند.»

منبع:ایسنا

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.