کاهش 40 درصدی هزینه تولید محصولات کشاورزی به روش تراریخته

فرصت امروز – مرجع ملی ایمنی زیستی، افزایش عملکرد محصولات تراریخته در هکتار را 6/21 درصد اعلام کرد و افزود: در تولید محصولات کشاورزی به روش مهندسی ژنتیک یا تراریخته، نزدیک به 40 درصد از هزینه‫های مصرف آفت‫کش‫ها و سموم نیز کاهش می‫یابد. ضمن اینکه محصولات تراریخته تفاوتی با سایر محصولات ندارند. بهزاد قره ‫یاضی در کارگاه آموزشي مسوليت ملي رسانه در حوزه زيست فناوري در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: برخی‌، استفاده از علف‫کش گلایفوسیت برای محصولات تراریخته را خطرناک تلقی می‌کنند اما بر اساس …


کاهش 40 درصدی هزینه تولید محصولات کشاورزی به روش تراریخته

مرجع ملی ایمنی زیستی، افزایش عملکرد محصولات تراریخته در هکتار را 6/21 درصد اعلام کرد و افزود: در تولید محصولات کشاورزی به روش مهندسی ژنتیک یا تراریخته، نزدیک به 40 درصد از هزینه‫های مصرف آفت‫کش‫ها و سموم نیز کاهش می‫یابد. ضمن اینکه محصولات تراریخته تفاوتی با سایر محصولات ندارند.


بهزاد قره ‫یاضی در کارگاه آموزشي مسوليت ملي رسانه در حوزه زيست فناوري در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: برخی‌، استفاده از علف‫ کش گلایفوسیت برای محصولات تراریخته را خطرناک تلقی می‌کنند اما بر اساس گزارش های علمی، زیان این علف کش، حتی از مخاطره مصرف نمک طعام نیز کمتر است.


بهزاد قره‌یاضی با اشاره به افزایش مصرف گلایفوسیت در جهان، افزود: سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا طی چند سال اخیر دو برابر شده است و در نتیجه باید متعاقب آن مصرف این آفت‫کش‫ ها نیز افزایش یابد. ضمن اینکه اکنون پژوهشکده بیوتکنولوژی در حال تولید نوع دیگری از این علف‌کش است که نه تنها خطری درپی ندارد، بلکه مزایای غذایی هم در آن نهفته است.


مرجع ملی ایمنی زیستی با اشاره به ابهامات و شائبه‫ هایی که برخی در ارتباط با این نوع علف کش، منتشر می‫کنند، اظهار کرد: نام تجاری گلایفوسیت راندآپ، متعلق به شرکت مونسانتو است و تولید داخلی گلایفوسیت نیز در بازار وجود دارد. بنابراین کسانی که دغدغه این موضوع را دارند، می‫توانند از برندهای تجاری گلایفوسیت‫ های داخلی استفاده کنند.


بر اساس قانون واردات، صادرات و تولید تراریخته ممنوعیت ندارد


قره‫ یاضی در ادامه این کارگاه آموزشی، از مخالفان فناوری تراریخته در کشور خواست تا دلیل محکم و علمی برای رد این نوع محصولات ارایه دهند و افزود: اخیرا برخی افراد بر کمیسیون کشاورزی مجلس تاثیر منفی گذاشته و آن‫ ها را وادار کردند تا در بندی از لایحه، استانداردهای محصولات تراریخته را در برنامه ششم تعریف کنند.


وی ادامه داد: این در حالی است که محصولات تراریخته هیچ تفاوتی با نوع معمولی ندارند و بر اساس ماده ۲ قانون ایمنی زیستی، واردات، صادرات، تولید و استفاده از آن‫ها به واسطه کسب مجوز، ممنوعیتی نخواهد داشت. بنابراین نیازی به استانداردسازی نیست.


کاهش تولید محصولات تراریخته در جهان بی‫ اساس است


قره‌یاضی همچنین در پاسخ به ادعای کسانی که کاهش سطح زیرکشت محصولات تراریخته در جهان را در سال گذشته، تکرار می کنند، تصریح کرد: ۲۰ سال است که گروهی به نام صلح سبز بر این ادعا پافشاری می‌کند.

وی افزود: ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل، نیم درصد یعنی یک میلیون هکتار از سطح زیرکشت تراریخته کاسته شد و علت اصلی آن خشکسالی و در کل کاهش سطح زیر کشت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله غیر تراریخته‫ها هم بود.


تحقیقات بدون تولید، توجیه ندارد


مرجع ملی ایمنی زیستی با ابراز گلایه از برخی منتقدان که خود را صرفا مخالف تجاری سازی محصولات تراریخته می‫دانند و نه تحقیقات آن، اظهار کرد: پژوهش و تحقیقات بدون اجرا، توجیه ندارد و هیچ دولتی برای تحقیقات بدون کاربرد، هزینه نمی‫کند.


وی ادامه داد: گفته این منتقدان مبنی بر اینکه تراریخته تنها در تحقیقات نمود یابد و وارد حوزه کاربردی و تجاری سازی نشود، منطقی و مورد قبول نیست. اساس پژوهش، در تمام جهان، ارتقای کیفیت زندگی و تولیدات مورد نیاز بشر و رفاه جامعه است.


حل معضل کمبود غذا وظیفه پژوهشگران است


قره‫یاضی وظیفه پژوهشگران در بخش کشاورزی را حل معضل کمبود غذا با توجه به رشد جمعیت جهان دانست و افزود: اگر این بخش نتواند راهکارهای لازم را برای کاربردی کردن تحقیقات و تامین مطالبات جامعه فراهم کند، دولت نیز برای تحقیقات، بودجه‌ای بدون هدف در نظر نخواهد گرفت. در نتیجه بعد از مدتی، چراغ تحقیقات در کشور خاموش می‌شود.


وی همچنین ایجاد نظام کشت تک محصولی و کاهش تنوع زیستی را بدون ارتباط با تراریخته دانست و افزود: این تصوری اشتباه است که محصولات حاصل از علم ژنتیک، تنوع زیستی را از بین خواهند برد. آمریکای شمالی، چین، هند و بسیاری از کشورهای پیشرفته در این حوزه، با وجود افزایش سطح زیر کشت تراریخته، بیشترین تنوع زیستی را نیز به خود اختصاص داده‌اند.


10 درصد محصولات کشاورزی جهان تراریخته است


مرجع ملی ایمنی زیستی، ۱۰ درصد تولید محصولات کشاورزی جهان را تراریخته دانست و تصریح کرد: این در حالی است که بعد از گذشت ۶۰ سال، کمتر از یک درصد اراضی دنیا ارگانیک هستند و این نوع محصولات تنها تامین کننده مطالبه عده ای متمول و برخوردار از تمکن مالی خیلی بالاست که به آسانی هزینه ۳ برابری محصول ارگانیک در مقابل غیر ارگانیک را می پردازند.


وی اظهار کرد: بر اساس گزارش‫های منتشر شده، در امریکا در حال حاضر، ۹۴ درصد چغندرقند، ۹۹ درصد سویا و ۹۸ درصد تراریخته تولید می‫شود و مصرف این محصولات در این کشور نیز در داخل آمریکا هم رو به افزایش است.


قره‫یاضی در پاسخ به پرسش فرصت امروز، با استناد به گزارش مرکز کنترل بیماری‫های آمریکا در مجله “نیچر” که یکی از دو نشریه علمی معتبر در جهان است، گفت: از ۱۲۸ هزار نفری که در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل مسمومیت غذایی در آمریکا بستری شدند، بیش از ۳ هزار نفرشان از دنیا رفتند.


بر اساس تحقیقات و بررسی صورت گرفته پیرامون علل مرگ این افراد مشخص شد حتی مسمومیت یک نفر از آن‫ ها نیز به مصرف محصولات تراریخته مربوط نبوده است.

منبع: فرصت امروز


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.