وقتی منافع ملی فدای اهداف شخصی می شود

مجید زندی – در برهه‌های مختلف در کشورهای دنیا تحول خاصی رخ می‌دهد که سبب می‌شود آن کشور یا جهش و پیشرفتی کسب ‌کند و یا براساس یک اتفاق دیگر به عقب بر می‌گردد، عقبگردی چند ده ساله از سایر ملت‌ها که می‌تواند همیشه آنها را عقب مانده نگه دارد. این مسایل در تاریخ فراوان است که از طرفی کشف باروت، یا ماشین چاپ و ماشین بخار و یا حتی دانش پزشکی و بعدها هسته‌ای سبب شد برخی از کشورها پیشرفتی پیدا کند که بر زندگی نسل‌های آینده ملتش تاثیر بگذارد. یکی از این علوم در دهه‌های گذشته دانش هسته‌ای بود که برخی کشورها به آن دست یافتند که پیشرفت‌های سایر علوم را اکنون مدیون آن هستند.کشورهایی که اکنون در بخش‌های مختلف علمی و حتی نظامی دارای برتری‌های خاص نسبت به بقیه کشورها شدند و همواره می‌توانند برتری خود را نسبت به بقیه ملت‌ها حفظ کنند.این کشورها آنقدر قدرت یافتند که جنگ‌های جهانی را به نفع خود پایان دادند و به عنوان نمونه ژاپن را پس از شکست از این کشورها، برای همیشه از داشتن نیروی نظامی منع کردند و به موازات آن اگردر یک فناوری جدید به جایگاهی می‌رند،حتی مانع می‌شوند تا دیگر کشورها به آن فناوری دست یابند. عجیب‌تر این که برای جمع کوچک و هماهنگ خود باشگاهی …


وقتی منافع ملی فدای اهداف شخصی می شود

مجید زندی – در برهه‌های مختلف در کشورهای دنیا تحول خاصی رخ می‌دهد که سبب می‌شود آن کشور یا جهش و پیشرفتی کسب ‌کند و یا براساس یک اتفاق دیگر به عقب بر می‌گردد، عقبگردی چند ده ساله از سایر ملت‌ها که می‌تواند همیشه آنها را عقب مانده نگه دارد.

این مسایل در تاریخ فراوان است که از طرفی کشف باروت، یا ماشین چاپ و ماشین بخار و یا حتی دانش پزشکی و بعدها هسته‌ای سبب شد برخی از کشورها پیشرفتی پیدا کند که بر زندگی نسل‌های آینده ملتش تاثیر بگذارد. یکی از این علوم در دهه‌های گذشته دانش هسته‌ای بود که برخی کشورها به آن دست یافتند که پیشرفت‌های سایر علوم را اکنون مدیون آن هستند.کشورهایی که اکنون در بخش‌های مختلف علمی و حتی نظامی دارای برتری‌های خاص نسبت به بقیه کشورها شدند و همواره می‌توانند برتری خود را نسبت به بقیه ملت‌ها حفظ کنند.

این کشورها آنقدر قدرت یافتند که جنگ‌های جهانی را به نفع خود پایان دادند و به عنوان نمونه ژاپن را پس از شکست از این کشورها، برای همیشه از داشتن نیروی نظامی منع کردند و به موازات آن اگردر یک فناوری جدید به جایگاهی می‌رند،حتی مانع می‌شوند تا دیگر کشورها به آن فناوری دست یابند. عجیب‌تر این که برای جمع کوچک و هماهنگ خود باشگاهی بنا می‌کنند و نام دارندگان هسته‌ای را بر آن می‌گذارند و این باشگاه هر جنایتی را هم که بخواهد انجام می‌دهد و کشوری چون امریکا جنایت جنگی ناکازاکی و هیروشیما را رقم می‌زند و بد‌تر این که پس از آن همه قتل عام، خودشان در جهان تبلیغات وسیعی به راه می‌اندازد که فناوری هسته‌ای بسیار خطرناک است و نباید سایر کشورها به آن برسند.

اجازه بدهید اعتراف کنیم که بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، در همان آغازین روزهای بعد از سقوط رژیم شاه مطبوعات انقلابی به موازات شعار برای انحلال ارتش شعار خطرناک دیگری را برای تعطیلی وحتی تخریب نیروگاه در دست ساخت اتمی بوشهر به راه انداختند و در مقاله‌ای اعلام می‌شد که:«نیروگاه‌های هسته‌ای ؛دشمنان خلق ما»!!

این مطلب روزنامه‌ای ارزشی را پس از سه دهه ببینید که چگونه با صرف میلیاردها دلار و شهادت عده‌ای از دانشمندان ما «به انرژی هسته‌ای حق مسلم ملت ما» تغییر یافت.

در مقابل کشورهای دارنده قدرت هسته‌ای هرگز حتی مساله از بین بردن سلاح هسته‌ای (نه علوم هسته‌ای) را نیز در جهان مطرح نمی‌کنند و فقط مطرح می‌شود که «من دارم و دیگران نباید داشته باشند» «من دارم و اجازه تحقیق و پژوهش و توسعه را هم برای خود محفوظ می‌دانم ودیگران نباید به آن نزدیک شوند.» بدین دلیل که داشتن سلاح و دانش هسته‌ای مسئولین آفرین است و تنها اعضا این باشگاه می‌توانند این مسئولیت را قبول کنند و بقیه کشورها را باید به «باشگاه منع سلاح هسته‌ای» بپیوندند و تقریباً همه کشورها را مجبور ساختند به این باشگاه بپیوندند، یعنی زیادتر از این کشورها،کشوردیگری هسته‌ای نشود!

این رویه معمولاً در عرصه‌ها و مجامع بین‌المللی رخ می‌دهد. اما کشورهای دارنده این فناوری با شیوه‌های مختلف و بادست برخی از افراد ملت‌های دیگر نیز برای دستیابی ملت‌ها به فناوری‌های نوین کارشکنی وممانعت ایجاد می‌کنند،آنها در داخل کشورها نیز ستون پنجم لازم دارند و دارند!

الآن دیگر، آمریکا اگربه ملت ایران بگوید که انرژی هسته‌ای نداشته باشد.کسی قبول نمی‌کند اماهمچنانکه اشاره شد در سالهای نخست پیروزی انقلاب مقالات مکرری در مخالفت از فناوری هسته‌ای در روزنامه‌های ایران نوشته می‌شد درعین حالی که همان زمان برای نیروگاه اتمی بوشهر سرمایه‌های گسترده‌ای خرج شده بود.در این مرحله ستون پنجم وارد می‌شود و آنقدر تبلیغات از درون انجام می‌دهد تا خود ملت بگوید «ما آن را نمی‌خواهیم». یا از جمله کارهای خطرناک دیگر فروش هواپیماهای اف 16‌های نیروی هوایی ایران از سوی دولت موقت بود و جوی هم به پا شده بود و مدعی بودند که ما قصد حمله به جایی را ندارم پس سلاح و هواپیما برای چه نگه داریم، نگهداری آن هزینه روی دست ملت می‌گذارد، ملت فقیر نان می‌خواهد نه سلاح؟! غافل از این که این سخن دشمنان کشور و جمهوری اسلامی بود که بعدها متوجه اهداف آنها شدیم.

مخالفان انرژی هسته‌ای در ایران تنها 4 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقالات خود اعلام می‌کردند که اگر ما فناوری هسته‌ای و نیروگاه آن را داشته باشیم سرطان خون می‌گیریم. سرطان پوست و هر سرطان دیگری که می‌شناختند و مردم از آن واهمه داشتند آن را ضربه فناوری هسته‌ای به ایران معرفی می‌کردند.یا می‌گفتند محیط زیست آسیب می‌بیند، به بیماری ژنتیک دچار می‌شویم.

این‌ها را گفتیم که به درد مزمن امروز ایران برسیم که دوباره برای علم جدید بیوتکنولوژی گرفتار آن شدیم. دقیقا مانند گذشته؛ عبارت‌هایی که امروز هم در زمینه علم تراریخته فراوان می‌شنویم که از سوی ستون پنجم اعلام می‌شود. مخالفان انرژی هسته‌ای حتی آن را به ضرر محیط زیست اعلام می‌کنند که نشان می‌دهد ترجیح بند مخالفان با توسعه فناوری در کشورها بروز بیماری‌های سرطان‌ها، نازایی، عقیمی، محیط زیست است. یعنی می‌گویند هر کس به فناوری درجه یک دنیا نزدیک شود، می‌میرد!

اصلاً مهم نیست افرادی مذهبی یا وطن پرست باشند، آنقدر تبلیغات فریبنده است که هرکس مخالفت کند مشهور می‌شود، غافل از این که این رفتار بازی در زمین دشمن است که بی‌مزد و مواجب برای عده‌ای و اتفاقا با مزد و مواجب برای عده‌ای دیگر و حتی رسانه‌هایی که با پول ملت کار می‌کنند را گرفتار خود می‌سازد.

این سال‌ها همه با قدرت شدید تبلیغات شبکه‌های مجازی آشنا هستیم.کار به جایی رسیده که مخالف با فناوری‌های نوینی که می‌تواند سبب قدرت جمهوری اسلامی ‌شود،برای عده‌ای ارزش تلقی می‌شود. نتیجه کار هم یکی است ممکن است برخی حقوق بگیر آمریکا باشند و یا بسیاری هم فردی مذهبی متعصب باشند ولی در مسیر اهداف آمریکا سوق داده شود. نتیجه همه این رفتارها این است که ما در دستیابی به یک فناوری به تردید بیفتیم و یا تاخیری در توسعه ملی ما ایجاد شود.

ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید در جنگلی دو نفر می‌رفتند و شیری به آن دو می‌رسد، یکی از آن دو شروع می‌کند به «اشهد» خواندن اما آن دیگری می‌نشنید و بند کفش خود را محکم‌تر می‌کند. این فردی که اشهد خوانی می‌کرد به دوستش می‌گوید برادر وقتی این شیر اینقدر به ما نزدیک شده دیگر چه لزومی دارد که بخواهی بند کفش خود را محکم کنی؟ تسلیم شو چون هیچ انسانی در دنیا نمی‌تواند به سرعت شیر بدود.اکنون سعی کن به آرامش روحی برسی!

طرفی که بند کفش‌ها را محکم می‌بست گفت:«دوست عزیز،لازم نیست به سرعت شیر بدوم، کافی است یک قدم از تو جلوتر باشم. آنگاه شیر به شما مشغول خواهد شد و من جان سالم به در خواهم برد.»

همه ما ایرانی هستیم و به این مملکت و خاکش پیوند داریم. هر قدر افرادی با نظام یا شخصیت‌هایی مشکل داشته باشند در بحث فناوری‌های جدید برای کشور یکپارچه هستند ؛اما همان گونه که افرادی به عنوان نفوذی و ستون پنجم دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردندو آنها را به شهادت رساند، افرادی هستند که بخواهند دانشمندان بیوتکنولوژی کشور را حداقل ترور شخصیتی کنند و علم جدید آنها را سرطان‌زا و عقیم کننده معرفی نمایند! درحالی که این علم معلم آیندگان و البته علم پیشرفت امروز هم هست.

ما اگر در فناوری هسته‌ای سه دهه به تردید نمی‌افتادیم و آن را «خیانت آشکار به خلق ما» معرفی نمی‌کردیم کار صهیونیست و راکفلر و مونسانتو تلقی نمی‌کردیم، لازم نبود امروز این همه گرفتاری بکشیم تا حداقل‌های انرژی هسته‌ای را برای خود حفظ کنیم و یا تا این حد تحریم و هزینه اقتصادی و سیاسی و حتی عقب ماندگی علمی در زمینه انرژی هسته‌ای رانمی‌پرداختیم. چرا که دشمنان با کمک ستون پنجم سال‌ها تبلیغ کرده بودند که انرژی هسته‌ای سرطان زاست!

امروز هم روزی است که ما داریم در فناوری مهندسی ژنتیک عقب می‌افتیم. نه تنها متوقف می‌شویم که درحال عقب افتادگی نیز هستیم. حتماً باید تعدادی از دانشمندان مهندسی ژنتیک ما شهید شوند تا حقانیت آنها ثابت شود؟

موضوعی که مخالفان محصولات کشاورزی تراریخته می‌گویند رسیدن به محصولات ارگانیک است، در حالیکه از 60 سال پیش تاکنون محصولات ارگانیک تبلیغ می‌شود و متاسفانه کسی هم جرات نمی‌کند به تبلیغ کنندگان دروغین آن بگوید بالای چشم شما ابروست درحالی که تنها یک درصد در سطح جهان تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد که این یک درصد هم مخصوص انسان‌های فوق‌العاده مرفه است وبا ارگانیک 99 درصد ملت‌ها گرسنه خواهند ماند. اما تنها طی 20 سال، امروز بیش از 10 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در جهان، تراریخته است که با سرعت هرچه تمامتر کشورهای پیشرفته در آن به پیش می‌روند و محصولات تولید خود را به کشوری چون ایران صادر می‌کنند.به گونه‌ای که اکنون امریکا 94 درصد چغندر قند خود را به صورت تراریخته کشت می‌کند و اتفاقاً مردم آمریکا هم از آن می‌خورند. 99 درصد سویای امریکا ترایخته است، 97 درصد ذرت آمریکا ترایخته است.

وقتی یک فناوری به این عظمت شکل می‌گیرد با همان سرعت هم جهانی می‌شود و حالا برای مهندسی ژنتیک هم چنین می‌گویند که ما به دست آوردیم، ما مصرف می‌کنیم، اما برای شما خطرناک است و سرطان زاست، شما فقط از ما بخرید! هر میزان که بخواهید به شما می‌فروشیم اما خودتان دست به این کار نزنید!

متاسفانه در این بخش هم اکنون ستون پنجم زیاد داریم که همنوا با آمریکا می‌گویند بیوتکنولوژی برای ما خطرناک است! کسانی که رسماً می‌گویند الحمدلله مسیر واردات باز است، الحمدلله وزارت بهداشت هم این محصولات تراریخته وارداتی را که 10 سال است که وارد می‌شود بررسی می‌کند و تایید کرده است!، اما ما نباید آن را کشت کنیم، سرطان‌زا است! امروز وظیفه و رسالت ما بسیار حساس است، چگونه بتوانیم مخالفانی که به شدت از حقایق این علم بی‌اطلاع و غافل هستند، با در اختیار گرفتن رسانه‌هایی همچون رسانه ملی رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌هایی که از منابع ملی استفاده می‌کنند. به شدت درحال مبارزه با علم روز مهندسی ژنتیک هستند.

دکتر مسعود توحید فر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در باره ارزش علم تراریخته می‌گوید:فناوری مهندسی ژنتیک گیاهان زراعی، باغی و جنگلی (گیاهان تراریخته) به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین رهاوردهای دانش بشری در حوزه کشاورزی شناخته می‌شود. قابلیت‌هایی همچون استفاده از توان ذاتی طبیعت برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی بدون نیاز به استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی سنتزی، ازدیاد کمیت و کیفیت محصول در واحد سطح، ارزش افزوده، کمک به حفظ محیط زیست و تنوع زیستی، و قابلیت تنظیم و نظارت، محصولات GMO (فرآورده‌های مهندسی ژنتیک شده) را با معیارهای موردنظر بشر برای حل «چالش غذا» همسو کرده است.

وی می‌گوید:این فناوری را به جرات می‌توان تنها فناوری مدرن بشر دانست که دانش ایمنی را همزاد با خود داشته است و هیچ گامی از پیشرفت را بدون بررسی جنبه‌های ایمنی و کیفیت برتر، محیط زیست و تنوع زیستی بر نداشته است.

دکتر توحید فر می‌افزاید:مهندسی ژنتیک روز دنیا، مهندسی ژنتیک مبتنی بر استانداردهای ایمنی‌زیستی است. این فناوری کلیه سوالات پیش روی خود را از طریق تغییر و تحول در روش‌های فنی و یا از طریق پذیرش دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه نظارتی پشت سر گذاشته است. به این دلیل است که دولت‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی در سراسر جهان، فناوری گیاهان تراریخته را به‌عنوان یک فناوری پیشرو و توانمند در راستای غلبه بر چالش‌های پیش روی بشر در حوزه سلامت و امنیت غذا، مورد توجه قرار داده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌افزاید:

کشت گیاهان تراریخته توسط بیش از 18 میلیون کشاورز در بیش از 180 میلیون هکتار از حاصلخیزترین اراضی زراعی در 28 کشور از پنج قاره جهان، کسب مجوز مصرف 71 محصول تراریخته در اتحادیه اروپایی و مصرف این محصولات در قریب به 200 کشور جهان را می‌توان نمود بارز این توجه و استقبال دانست.

وی در باره ادعای اثر‌گذاری این محصولات روی ژن انسان هم که سبب ترس دلواپسان شده است، می‌گوید: اگر قرار باشد ژنی از گیاه به بدن انسان منتقل شود باید آن ژن گیاه یا حیوان وارد پروتئین انسانی شود،در جای مناسبی قرار بگیرد، و به صورت تصادفی فعال کننده آن هم کنارش باشد درحالی که اگر انسان غذایی را می‌خورد و وارد معده می‌کند، ریز می‌شود و بعد از آن به روده کوچک و بزرگ می‌رود که عمل هضم شکل می‌گیرد و کاملاً خرد می‌شود. آنجا این که مخالفان تراریخته می‌گویند احتمال جذب باشد باز هم عمل نیست، چون ذره کوچک ژن قابل اثرگذاری نیست چرا که از لحاظ علمی دیگر فعال نیست. طبق اصول علمی کرموزومی که بخواهد جذب شود 1600 تا 2000 باشد درحالی که درحالت خوردن و هضم طول به 10 و 20 و نهایت 40 (جفت باز) می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد:موجودات با همدیگر تفاوت دارند، آنچه برای انسان غذاست، برای موجود دیگری ممکن است سم باشد حیوان سگ گوشت خواراست و اگر آن را با جیره گیاهی و علفی تغذیه کنیم، قطعاً در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

دکتر توحید فر ادامه می‌دهد:متاسفانه برخی به دروغ ادعا می‌کنند با مصرف محصولات تراریخته ژن خاصی به بدن آنها منتقل خواهد شد و ویژگی آن گیاه یا حیوان را روی انسان می‌گذارد! درحالی که این موضوع از نظر علمی کاملاً غیرمنطقی است و هیچگاه ژنی از گیاه یا حیوان نمی‌تواند به ژنوم انسان وارد شود.

دکتر محمدعلی ملبوبی استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ومعاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هم درباره: فناوری زیستی و به صورت ویژه محصولات حاصل از فناوری مهندسی ژنتیک تنها علم و فناوری موجود در جهان است که در کلیه مراحل از آزمایشگاه تا سفره از استانداردهای علمی و قوانین دقیق در سطح بین‌‌المللی برخوردار است و نتیجه این سمت گیری‌ها بوده که این فناوری نه تنها سریع‌ترین فناوری پذیرفته شده دیده نشده است.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چرا با محصولات تراریخته که منافع زیادی دارند، اینقدر مخالفت می‌شود؟می افزاید: مخالفان مهندسی ژنتیک را می‌توان به 4 دسته تقسیم کرد؛ اول گروه‌های اقتصادی مانند سم فروشان هستند که منافع آنها در اثر تولید محصولات تراریخته به خطر می‌افتد و نیز تولیدکنندگان گیاهان تراریخت در جهان که نمی‌خواهند کس دیگری وارد این عرصه شود. مخالفان بعدی ایدئولوژیک‌ها هستند که معمولا علم را با این دیدگاه می‌سنجند.گروه سوم گروه‌های زیست محیطی که با هر فناوری مخالفت می‌کنند وچها مین گروه مخالفان گروه‌های سیاسی هستند که می‌خواهند برنده انتخابات شوند.تا حدی که این علم را به دولت دکتر روحانی منسوب می‌کنند!

وی می‌افزاید: همه این مخالفان یک وجه مشترک دارند و آن، استفاده کردن از ناآگاهی عموم است،که متاسفانه ابزارهای لازم را هم دراختیار دارند.

وی تاکید می‌کند، هزاران مطالعه و مدرک علمی منتشر شده در مجلات معتبر علمی، سلامت این محصولات و حتی برتری آنها بر محصولات موجود کشاورزی را نشان داده است.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری می‌افزاید:برخی از این‌ها می‌گویند این ژنی که مثلاً از ماهی برداشتند و به حیوان دیگر مرتبط کردند بعد از آنکه از طرف انسان مصرف شد روی اخلاق انسان اثر می‌گذارد که اصلاً حرف بی‌ربطی است. مگر این همه قرن‌ها و هزاره‌ها انسان گوشت ماهی، گاو، گوسفند و مرغ خورده است، مرغ شده یا صفات مرغی گرفته است؟! این گونه نیست که خلافکاران به صورت ژنتیک خلافکار باشند؛ بلکه محیط و تربیت آنها را بد کرده است.

دکتر ملبوبی می‌افزاید: خوشبختانه مقام معظم رهبری از ابتدا حامی ما بوده‌اند و مکرر در فرمایش‌های خود از این علم دفاع کردند مسئولان دیگر هم درسیاست‌های کلی ابلاغ شده خوداتکایی، پیشرفت علمی و توسعه بیوتکنولوژی در کشور را با اهمیت دانسته‌اند.

دکتر ملبوبی می‌گوید:رهبری معظم انقلاب بارها ضمن تقدیر از فعالیت‌های مهندسی ژنتیک، مراحل تولید بزهای تراریخته در پژوهشگاه رویان را هم با اشراف دنبال می‌کنند.

وی می‌افزاید: در سند نقشه جامع علمی کشور، دستیابی به سهم سه درصدی از بازار محصولات زیست فناوری در جهان را هدف گیری کرده است. سند ملی زیست فناوری کشور، تجاری سازی محصولات تراریخته و توسعه کشت آن را مورد تاکید قرار داده و همگام با قانون ملی ایمنی زیستی، آن را به هدف و وظیفه دستگاه‌های اجرایی مربوطه به ویژه وزارت جهاد کشاورزی، تبدیل کرده است متاسفانه عده‌ای که منافع ملی را فدای اهداف سیاسی و اقتصادی خود می‌کنند آشکارا بر طبل مخالفت با اسناد بالادستی و راهبرد استراتژیک کشور می‌کوبند.

* روزگاری در کشور ما مخالفان انرژی هسته‌ای که از سوی ستون پنجم حمایت می‌شدند،علم هسته‌ای را باعث بروز سرطان‌ها، نازایی، عقیمی و خطرناک برای محیط زیست معرفی می‌کردند و همگام با آمریکا مدعی می‌شدند هر کس به فناوری درجه یک دنیا نزدیک شود، می‌میرد.متاسفانه این گروه اکنون به جان بیوتکنولوژی و تراریخته افتادند!

*دکتر توحید فر استاد دانشگاه شهید بهشتی:متاسفانه برخی به دروغ ادعا می‌کنند با مصرف محصولات تراریخته ژن خاصی به بدن آنها منتقل خواهد شد و ویژگی آن گیاه یا حیوان به انسان می‌رسد! درحالی که این موضوع از نظر علمی کاملاً غیرمنطقی است و هیچگاه ژنی از گیاه یا حیوان نمی‌تواند به ژنوم انسان وارد شود.

*دکتر محمد علی ملبوبی رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری: عمده مخالفان مهندسی ژنتیک افرادی هستند که منافع ملی را فدای اهداف اقتصادی خود می‌کنند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.