کمک ایران و سازمان خواروبار جهانی به توسعه تراریخته در قاره سیاه

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: کارگاه توانمندسازی و تقویت ظرفیت ملی در کشورهای آفریقایی صبح امروز در نایروبی پایتخت کنیا آغاز به کار کرد. این کارگاه از سوی سازمان خواروبار جهانی (FAO) و با دعوت از رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان با هدف آموزش نحوه ارزیابی ایمنی و سلامت محصولات تراریخته وتوسعه کاشت و مصرف این نوع محصولات در آفریقا برگزار می شود. کشورهای آفریقایی که در دهه گذشته قربانی فناوری‌هراسی حزب صهیونیستی صلح سبز بودند و در تولید محصولات تراریخته عقب مانده‌اند، خود را در وضعیتی می بینند که در صورت استمرار مخالفت با تولید ملی محصولات …

 

کمک ایران و سازمان خواروبار جهانی به توسعه تراریخته در قاره سیاه

کارگاه توانمندسازی و تقویت ظرفیت ملی در کشورهای آفریقایی صبح امروز در نایروبی پایتخت کنیا آغاز به کار کرد. این کارگاه از سوی سازمان خواروبار جهانی (FAO) و با دعوت از رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان با هدف آموزش نحوه ارزیابی ایمنی و سلامت محصولات تراریخته وتوسعه کاشت و مصرف این نوع محصولات در آفریقا برگزار می شود. کشورهای آفریقایی که در دهه گذشته قربانی فناوری‌هراسی حزب صهیونیستی صلح سبز بودند و در تولید محصولات تراریخته عقب مانده‌اند، خود را در وضعیتی می بینند که در صورت استمرار مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته هر روز بیش از روز قبل به واردات این نوع محصولات وابسته خواهند بود.

میزبانی این کارگاه بین المللی که با حضور مسئولین ایمنی زیستی کشورهای آفریقایی زیمبابوه، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، زامبیا برگزار می‌شود بر عهده اداره ایمنی زیستی کنیا است که بر اساس قانون ایمنی زیستی کنیا از سال 2009 تاسیس شده است. این اداره بر طبق قانون زیر نظر وزارت کشاورزی کنیا قرار دارد.

خانم ماسامی تاکئوچی مسئول اداره ایمنی غذایی سازمان خوار وبار جهانی در این کارگاه با اشاره به اینکه مهندسی ژنتیک یک فناوری سرنوشت ساز است و مخالفت با آن مبنا ندارد گفت: “بسیاری از غذاهایی که ما هزاران سال است مصرف می کنیم به هیچ عنوان ارزیابی ایمنی و سلامتی روی آنها انجام نشده است”. وی با اشاره به سیب زمینی گفت: “سیب زمینی بیش از ده هزار سال است که توسط مردم مصرف می شود اما تا کنون هیچ ارزیابی خطری بر روی آن انجام نشده است”. وی در ادامه سوال کرد: آیا ما باید حالا مصرف سیب زمینی را ممنوع کنیم؟ در ادامه وی با نشان دادن سیب زمینی های جوانه زده و سیب زمینی هایی که در نور پوستشان سبز رنگ شده است هشدار داد که خودن این نوع سیب زمینی ها حتی در صورت پخته شدن می تواند موجب مرگ کودکان شود. سپس او سوال خود را تکرار کرد که آیا ما باید سیب زمینی را ممنوع کنیم؟ خانم تاکئوچی سپس با نشان دادن تصاویری از سیب زمینی ها و نان هایی که بیش از حد سرخ شده بودند و به نوعی سوخته بودند هشدار داد که اینها سرطانزا هستند زیرا در نتیجه قند احیا شده (در نتیجه سرمای زیاد) در سیب زمینی وقتی در حرارت بالا سرخ می شوند ماده سرطانزایی به نام پلی آکریلامید در آن تولید می شود. وی با تکرار این سوال که “آیا باید استفاده از سیب زمینی و نان را ممنوع کرد؟” در پاسخ وی با ارائه اسلایدی دو سیب زمینی را نشان داد که یکی تراریخته بود و دارای مقادیر بسیار پایین آسپارتیک اسید است (که می تواند به پلی آکریلامید تبدیل شود) و دیگری غیر تراریخته و دارای مقادیر بالای آسپارتیک اسید بود. وی سپس سوال کرد که کدامیک سالم تر و ایمن تر هستند، سیب زمینی تراریخته ای که در شرایط مساوی فاقد پلی آکریلامید سرطانزاست یا سیب زمینی غیر تراریخته ای که در صورت سرخ شدن زیاد دارای پلی آکریلامید سرطانزاست؟.

گفتنی است سازمان خواروبار جهانی در مشاوره با دولت کنیا دکتر بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان را برای تدریس مباحث ایمنی غذایی و سلامت محصولات تراریخته به این کارگاه دعوت کرده است. خبرهای بعدی در مورد این کارگاه تاثیرگذار بر توسعه محصولات تراریخته در قاره آفریقا را در همین پایگاه خبری اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مطالعه کنید.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.