حجم واردات برنج کمرشکن است!

ایسنا – رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان گفت: نباید برای محصولات تراریخته جنجال آفرینی شود بلکه باید با برنامه های علمی این محصولات معرفی شود. قربان علی نعمت زاده اظهار کرد: محصولات تراریخته می‌تواند از منابع گیاهی باشد یا میکروبی و دارای قابلیت خاص ایزوله شده و با مکانیسم متفاوتی طی فرایندی به گیاه انتقال می‌یابد. عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی ساری گفت: همانطور که برای هر تولید محصولی نیازمند دانش فنی قوی و محکم است نمی‌توان عنوان کرد که محصولات تراریخته مضر یا مفید هستند و در جامعه جریانی راه افتاده که محصولات تراریخته را مضر می‌دانند و همچنین برخی افراد آن را بیوتروریسم می‌خوانند اما روح علمی جدای از این استنباط‌ها است. وی افزود: نمی‌توان هر دانش فنی را رد کرد و باید دانشمندان آن رشته صرف نظر از بحث‌های سیاسی و جریانی با برگزاری نشست‌هایی علمی در این زمینه، با مفاهیم علمی …


در گفت وگو با ایسنا اعلام شد:

برگزاری برنامه علمی برای معرفی تراریخته ها

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان گفت: نباید برای محصولات تراریخته جنجال آفرینی شود بلکه باید با برنامه های علمی این محصولات معرفی شود.

قربان علی نعمت زاده اظهار کرد: محصولات تراریخته می‌تواند از منابع گیاهی باشد یا میکروبی و دارای قابلیت خاص ایزوله شده و با مکانیسم متفاوتی طی فرایندی به گیاه انتقال می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی ساری گفت: همانطور که برای هر تولید محصولی نیازمند دانش فنی قوی و محکم است نمی‌توان عنوان کرد که محصولات تراریخته مضر یا مفید هستند و در جامعه جریانی راه افتاده که محصولات تراریخته را مضر می‌دانند و همچنین برخی افراد آن را بیوتروریسم می‌خوانند اما روح علمی جدای از این استنباط‌ها است.

وی افزود: نمی‌توان هر دانش فنی را رد کرد و باید دانشمندان آن رشته صرف نظر از بحث‌های سیاسی و جریانی با برگزاری نشست‌هایی علمی در این زمینه، با مفاهیم علمی برای رفع اشکالات آن اقدام کنند و همچنین در این جریان راه‌کارهایی علمی ارائه شود تا جامعه را از این حالت سردرگرمی نجات دهند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: لغت بیو‌تروریسم برای محصولات تراریخته که برخی‌ها به آن نسبت می‌دهند نام غلطی است و نباید با این دانش به این شکل برخورد شود.

وی گفت: علم را باید با علم پاسخ داد که در این حالت می‌توان در همه مباحث وارد شد و نباید در این مملکت را بر روی علوم بست.

نعمت‌زاده یادآور شد: باید در زمینه محصولات تراریخته با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی موانع و مشکلات علمی در این زمینه را رفع کنند و ایجاد ترس و وحشت در جامعه درست نیست.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان، اظهار کرد: در هیج دولتی دیده نشده که در زمینه کشاورزی اقدامی جدی انجام شود و با توجه به اهمیت کشاورزی توجه دولت‌ها به آن اندک بود.

وی با بیان اینکه کشاورزی ارکان امنیت ملی است و غذا به عنوان ابزار سیاسی برای امنیت است، افزود: دولت‌ها همچنان که در زمینه دفاعی هزینه می‌کنند، غذا هم نوعی ابزار است و باید در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: همان طور که برای افزایش امنیت در کشور باید همه ملزومات امنیتی تأمین شود و از آنجایی که غذا از ارکان امنیت ملی است اما سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار ناچیز است.

نعمت‌زاده، گفت: با توجه به قیمت‌گذاری دولت برای محصولات کشاورزی، تولیدکنندگان پایدار در بخش تولید بسیار اندک هستند بنابراین به تغییرات کاربردی روی آوردند.

وی با اشاره به اینکه در تبصره ۶ قانون سال ۱۳۸۴ بندی وجود دارد که قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هر ساله باید به گونه‌ای باشد که کمتر از نرخ تورم اعلام شده از بانک مرکزی نباشد، تصریح کرد: در حال حاضر به این شکل عمل می‌شود؟ به همین دلیل کشاورزان راغب نیستند و دلخوشی کمی در برابر وعده‌های دولتمردان دارند.

این مسئول، با بیان اینکه کشاورزی از جمله فعالیت های در معرض خطر جدی است و ایران هم از نظر سطح بلایای طبیعی جز ۱۰ کشور اول دنیا است، گفت: از آنجایی که کشاورزی در فضای باز انجام می‌شود و با یک باد و باران و تگرگ خسارت می‌بیند اما بیمه با کشاورزان تعامل درستی ندارد بنابراین این موارد از جمله مسائلی است که مردم حمایت دولت در حوزه پشتیبانی تولیدات کشاورزی را از دست دادند.

وی افزود: آموزش و ترویج در حوزه دستاوردهای کشاورزی باید ارتقا پیدا کند و اینها موارد مغفول مانده از حوزه امنیت ملی غذایی است.

نعمت‌زاده، تصریح کرد: قیمت جهانی برنج در ۱۰ سال گذشته در مقایسه با حال سه برابر شد بنابراین قیمت برنج به دلیل قیمت جهانی، افزایش یافت وگرنه دولت در أین زمینه حمایتی انجام نداد.

وی حجم واردات برنج را بسیار کمر شکن دانست و گفت: شرکت بازرگانی در حوزه تجارت برنج چقدر درآمد دارد که هر هفته ماشین‌های گران قیمت به جایزه می‌گذارد در حالی که کشاورزی که تولید کننده است سود زیادی از زمین خود عایدش نمی‌شود پس بخشی از فعالیت دولت اشکال دارد.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان، یادآور شد:  واردات بی‌رویه و برندهای بدون نام و نشان و نبودن نظارت، تولیدات و عرضه کشاورزی را دچار مشکلات کرد.

این مسئول، گفت: اگر بخواهیم در زمینه اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید در بحث تولید، توزیع و برنامه‌ریزی و پشتیبانی سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شود.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.