در حاشیه مصاحبه خانم ابتکار با CNN

عبدالحسین طوطیایی* – خانم ابتکار در دوازدهمین سال مدیریت خود در سازمان حفاظت محیط‌زیست و در مصاحبه با شبکه CNN بگونه‌ای پاسخ‌ها را ارائه دادند که بسیار قابل تامل است. ایشان به این پرسش که شما به دنبال این هستید که جهانگردان زیادی به ایران بیایند. چرا که گنجینه‌های فرهنگی و طبیعی زیادی دارید، اما در مقابل این واقعیت‌ها مشکلات محیط‌زیستی زیادی نیز دارید. بیابان‌زایی، توفان شن و رودخانه‌های در حال خشک شدن. چگونه این مشکلات را حل می‌کنید؟ پاسخ دادند که ما مقابله با آلودگی هوا را در شهرهای مهم شروع کرده‌ایم. بهبود کیفیت بنزین که طی سال گذشته در شهرهای ما توزیع شده است منجر به کیفیت بهتر هوا در شهرهای …

در حاشیه مصاحبه خانم ابتکار با CNN

خانم ابتکار در دوازدهمین سال مدیریت خود در سازمان حفاظت محیط‌زیست و در مصاحبه با شبکه CNN بگونه‌ای پاسخ‌ها را ارائه دادند که بسیار قابل تامل است. ایشان به این پرسش که شما به دنبال این هستید که جهانگردان زیادی به ایران بیایند. چرا که گنجینه‌های فرهنگی و طبیعی زیادی دارید، اما در مقابل این واقعیت‌ها مشکلات محیط‌زیستی زیادی نیز دارید. بیابان‌زایی، توفان شن و رودخانه‌های در حال خشک شدن. چگونه این مشکلات را حل می‌کنید؟ پاسخ دادند که ما مقابله با آلودگی هوا را در شهرهای مهم شروع کرده‌ایم. بهبود کیفیت بنزین که طی سال گذشته در شهرهای ما توزیع شده است منجر به کیفیت بهتر هوا در شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است.!!! از فراز‌های دیگر این مصاحبه تاکید ریاست سازمان حفظ محیط‌زیست در مصرف 93 درصد منابع آب کشور توسط فعالیت‌های کشاورزی به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی محیط‌زیست بود.


 در خلال حدود چهار سال اخیر که سرکار خانم ابتکار در مصاحبه و یا سخنرانی‌ها از فعالیت‌های خود گفته‌اند عمدتا بین پرسش‌ها و پاسخ‌های ایشان مانند مورد فوق، عدم تناسبی به چشم خورده است. اگر حتی بپذیریم اقدام قابل تقدیر دولت یازدهم و تلاش وزارت نفت برای تغییر بنزین به کیفیت بالاتر را هم می‌توان یک‌جا در حساب فعالیت‌های سازمان محیط‌زیست گذاشت، اما آیا می‌توان پاسخ نامتناسب با پرسش شبکه CNN را منظور ننمود؟ اساسا آیا کاهش آلودگی در شهر‌های بزرگ از طریق تدارک بنزین بهتر الزاما و کاملا به منزله حراست پایداری از اکوسیستم‌های کشور به شمار می‌آید؟ اکنون و در سال پایانی دولت یازدهم باید دید که سهم مدیریت مشارالیها در کاهش بحران فراگیر زیست‌محیطی کشور و در نتیجه موفقیت‌های این دولت در برابر تندباد‌های روبه‌رو چقدر بوده است؟ سهمی که بار بزرگی از آن را امثال وزارت‌خانه‌های خارجه، اطلاعات، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، اقتصاد و دارایی و… به عهده داشته‌اند.


خانم ابتکار در مصاحبه مزبور از توجه محوری به تالاب‌هایی تاکید نمودند که بخشی از سنگ بنای خشکیدن اکنون آنان متاسفانه در سال‌های مدیریت پیشین ایشان نهاده شده بود. دورانی که سازمان تحت مدیریت وی نیز مانند دیگر ادوار، چشم نظارت و داوری بر مطالعات مرحله شناخت و فاز یک بسیاری از سد‌های موجود را بسته بودند. سد‌هایی که اکنون و با صرف هزینه‌های سنگین ناگزیر از عدم استفاده از آن‌ها هستیم تا که مگر دریاچه ارومیه و امثال آن رنگ آبی به خود ببیند. اگر خانم ابتکار هم بخواهند تمامی بحران‌های حال حاضر را به سال‌های 1384 تا 1392 آدرس دهند باز باید از ایشان پرسید برای کسی که 8 سال قبل از آن در فراز و فرود‌های بستر آسیب دیده حیات کشور بوده است آیا بهتر نبود در آن سال‌ها نیز به آگاهی رسانی و ادامه رسالت خود می‌پرداختند؟ آیا عضویت در شورای شهر تهران می‌توانست در راستای ادامه کارزار در آن سنگر کشور تلقی شود؟ مگر نه اینکه حتی در دوران شورای شهر تهران هم در برابر افزایش تخریب محیط‌زیست جز سکوت نسبی واکنشی دیده نشد؟ آیا گسترش بدون بررسی آمایشی دو یال شمال شرق (شهر پردیس تا بومهن) و غرب تهران (شمال و جنوب بزرگراه شهید همت تا محدوده گرمدره) و احداث دریاچه‌ای مصنوعی در جنوب بزرگراه در زمان عضویت ایشان در شواری شهر تهران رخ نداد؟ دریاچه‌ای که در این منطقه کم آب تنها کانونی برای طغیان حشرات گردید. ریاست سازمان حفظ محیط‌زیست در ادامه مصاحبه خود به نکات متعدد دیگری نیز  از جمله ریشه کمبود آب و با رقم ادعایی مصرف 93 درصدی توسط بخش کشاورزی اشاره داشتند.


ادعایی که به‌طور طبیعی باید این پرسش را برای مصاحبه کننده ایجاد می‌نمود که مگر ایشان خود معاون قوه‌ای نیستند که در برگیرنده هدایت بخش کشاورزی نیز است؟ اگر واقعا چنین ادعایی براساس مبانی درستی باشد چرا به‌جای هماهنگی در مدیریت اجرایی کشور در شبکه CNN باید مطرح گردد؟ اگر که مدیریت بخش کشاورزی نیز به سیاق ایشان مبادرت به ارائه پاسخ‌های فنی و در رد این ادعا  در یک شبکه خارجی نماید خانم ابتکار چه بازتابی را از خود بروز می‌دادند؟ آیا هر گونه تخریب بخش دیگری از قوه مجریه در چنین مصاحبه‌ای بیش از وجاهت مصاحبه شونده به تشتت و ناهماهنگی در ارکان دولت تعبیر نخواهد شد؟ اگر حتی استدلالات فنی مسئولان بخش کشاورزی در بهره‌برداری حداکثر 70 درصد از منابع آب کشور مورد قبول همکاران خانم ابتکار هم قرار نگیرد و حتی اگر بر فرض بپذیریم که بخش کشاورزی از سال زراعی جدید 25 درصد آب هم کم‌تر استفاده  نماید آیا ایشان می‌توانند ادعا نمایند که بحران‌های زیست‌محیطی کشور را به سامان خواهند رساند؟ آیا تاکنون سرکار خانم ابتکار در برابر روند تخریب اکوسیستم بی‌نظیر شمال و موارد مشابه در سایر نقاط کشور مواضع شفاف و بازدارنده‌ای در حد‌اقل 12 سال دوره مدیریت خود داشته‌اند؟ این‌که اقدام دولت و وزارت نفت را به‌حساب خود واریز و تلاش بردبارانه برای امنیت غذایی را از چالش‌های سازمان خود بیان نماییم شاید که بعضی رسانه‌های داخلی را راضی نماید اما مصاحبه‌کننده CNN را قانع نخواهد نمود. امید که در اندک زمانی که به پایان دولت یازدهم مانده است به جای قرار گرفتن در پناه آن، خود سایه‌ای از تلاش خستگی‌ناپذیر بگسترانیم تا مبادا به جای یار غار بار خاطر شویم و بی‌آنکه خود بخواهیم کارت زرد به همکارانمان در هیات دولت بدهیم.

*پژوهشگر کشاورزی


منبع: ماهنامه دام، کشت و صنعت

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.