قوانین حفاظت از تنوع زیستی نباید به مانعی بر سر راه پیشرفت و رشد کشاورزی در کشورهای در حال توسعه تبدیل شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در اولین کنگره تنوع زیستی ـ کشاورزی با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری در بهبود ارقام زراعی گفت: میلیون‌ها نفر در جهان با گرسنگی، سوءتغذیه و فقر مبارزه می‌کنند و استفاده از علم و فناوری برای مقابله با این معضلات ضرورت دارد اگرچه همزمان توسعه پایدار و تنوع زیستی نیز مورد توجه است. وی با اعلام اینکه هند دارای بیش از 47 هزار گونه گیاهی و 89 هزار گونه جانوری است تجربه این کشور در حفاظت از تنوع زیستی را موفق ارزیابی کرد و گفت: باید گستره پژوهش را برای ایجاد ارزش افزوده در راستای تقویت تنوع زیستی توسعه دهیم. برای نمونه توسعه علوفه دارای ارزش غذایی بالا در گجرات ضمن تقویت …


قوانین حفاظت از تنوع زیستی نباید به مانعی بر سر راه پیشرفت و رشد کشاورزی در کشورهای در حال توسعه تبدیل شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در اولین کنگره تنوع زیستی ـ کشاورزی با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری در بهبود ارقام زراعی گفت: میلیون‌ها نفر در جهان با گرسنگی، سوءتغذیه و فقر مبارزه می‌کنند و استفاده از علم و فناوری برای مقابله با این معضلات ضرورت دارد اگرچه همزمان توسعه پایدار و تنوع زیستی نیز مورد توجه است.

وی با اعلام اینکه هند دارای بیش از 47 هزار گونه گیاهی و 89 هزار گونه جانوری است تجربه این کشور در حفاظت از تنوع زیستی را موفق ارزیابی کرد و گفت: باید گستره پژوهش را برای ایجاد ارزش افزوده در راستای تقویت تنوع زیستی توسعه دهیم. برای نمونه توسعه علوفه دارای ارزش غذایی بالا در گجرات ضمن تقویت کشاورزی پایدار به افزایش تولید شیر کمک کرده است. می‌توان چنین رویکردی را در گونه‌های دیگر نیز دنبال کرد.

وی افزود: باید دقت کرد که قوانین مرتبط با تنوع زیستی ـ کشاورزی به گونه‌ای تدوین نشود که در مقابل توسعه کشاورزی و روستایی قرار گیرد بلکه باید آن را تقویت سازد.

مودی با تأکید بر اینکه تحقیقات درباره تنوع زیستی با هدف نیل به امنیت غذایی، تغذیه‌ای، سلامتی و زیست‌محیطی باید تقویت شود افزود: با وجود تدابیر اتخاذ شده از زمان تصویب کنوانسیون تنوع زیستی روزانه حدود پنجاه تا صدو پنجاه گونه در معرض انقراض قرار می‌گیرند و در سال‌های آتی از هر هشت گونه پرنده و از هر چهار حیوان یک گونه در معرض انقراض قرار خواهند داشت.

نخست وزیر هند نسبت به تهدیدات موجود علیه تنوع زیستی گیاهی و جانوری در هند هشدار داد و بر ضرورت اتخاذ رویکردی مشترک برای حفاظت علمی از تنوع زیستی از طریق پژوهش و مدیریت صحیح تأکید کرد.

وی افزود: برای نمونه ارزیابی تأثیرات احتمالی فناوری مانند اثرات مصرف بی‌رویه سموم بر کشاورزی پایدار باید همواره مد نظر قرار داشته باشد. مصرف سموم کشاورزی آفات را از بین می‌برد اما همزمان حشراتی که وجود آنها برای اکوسیستم ضروری است هم از بین می‌روند.

نخست وزیر هند با ابزار نگرانی از خطرات موجود برای حفظ تنوع زیستی از نهادهای ملی، بین‌المللی و خصوصی و دانشمندان خواست برای رسیدن به یک رویکرد مشترک در این راستا تلاش کنند.

اولین کنگره تنوع زیستی ـ کشاورزی با حضور نهصد شرکت کننده از شصت کشور جهان از ششم تا نهم نوامبر به همت شورای تحقیقات کشاورزی هند، انجمن منابع ژنتیک گیاهی هند و بنیاد بین‌المللی تنوع زیستی در پایتخت هند برگزار شد.

منبع:The Indian Awaaz


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.