کارگاه عملی فناوری‌های ویرایش ژنوم یوکاریوتی

ایسنا – مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به دنبال برگزاری دو دوره موفق کارگاه آموزشی تئوری معرفی تکنولوژی‌های ویرایش ژنوم یوکاریوتی با تاکید بر تکنولوژی مدرن “CRISPR/Cas9″، در نظر دارد این کارگاه را به صورت عملی نیز برگزار کند.

دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص اهمیت برگزاری این کارگاه، گفت: ایجاد موجودات و سلولهای بهبود یافته ژنتیکی به منظور ارتقاء زندگی بشر توسط دانشمندان آگاه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، جانوری و میکروبی همواره حساسیت‌هایی را برای افراد آگاه و ناآگاه به این مباحث …


از سوی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی برگزار می‌شود؛

کارگاه عملی فناوری‌های ویرایش ژنوم یوکاریوتی


مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به دنبال برگزاری دو دوره موفق کارگاه آموزشی تئوری معرفی تکنولوژی‌های ویرایش ژنوم یوکاریوتی با تاکید بر تکنولوژی مدرن “CRISPR/Cas9″، در نظر دارد این کارگاه را به صورت عملی نیز برگزار کند.

دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص اهمیت برگزاری این کارگاه، گفت: ایجاد موجودات و سلولهای بهبود یافته ژنتیکی به منظور ارتقاء زندگی بشر توسط دانشمندان آگاه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، جانوری و میکروبی همواره حساسیت‌هایی را برای افراد آگاه و ناآگاه به این مباحث به همراه داشته است.

شاهزاده فاضلی بیان کرد: با ظهور و استفاده از تکنولوژی قدرتمند ویرایشگر ژنومی ” CRISPR/Cas9″ و استفاده از آن در تولید نسل جدید موجودات تراریخته می‌توان امیدوار بود که برخی از این حساسیت‌ها تقریبا از بین برود. تحقیقات سه سال اخیر در این مورد که در مجلات معتبری مانند “Nature” و “Science” به چاپ رسیده است و همچنین خرید امتیاز اجازه استفاده تجاری از این تکنولوژی توسط شرکتهای بزرگ در دنیا گواه اهمیت و سودآور بودن آن است.

وی افزود: با استفاده از شکلی خلاقانه از تکنولوژی “CRISPR/Cas9” بدون اینکه ژن و یا عناصر ژنتیکی از جنس DNA به سلول و یا ژنوم موجود هدف وارد شود می‌توان یک یا چندین ژن را خاموش و یا تغییرات اپی ژنتیک مفید را ایجاد کرد، بدین صورت که با مخلوط کردن پروتئین برنده “Cas9” و یا RNA کد کننده آن با مولکول کایمر شناساگر ژن هدف به نام “gRNA” و انتقال همزمان این دو به سلول دلخواه می‌توان یک یا چندین ژن را خاموش و یا تغییرات اپی ژنتیک سودمند در سطح ژنوم ایجاد کرد. نکته بسیار مهم در این شکل جدید از خاموشی ژن، عدم ورود مولکول DNA جدید به ژنوم سلول هدف است که این نکته برطرف کننده بخش زیادی از حساسیت‌های ایمنی زیستی مرتبط با موجودات تراریخته است.

فاضلی همچنین آشنایی محققان با تکنولوژی “CRISPR/Cas9” و معرفی کاربردهای آن در حوزه بیوتکنولوژی مدرن و آموزش طراحی و ساخت عملی مولکول “gRNA”برای ژن و یا ژنهای هدف در لوله آزمایش را از اهداف این کارگاه برشمرد و افزود: سنتز مولکول “gRNA” توسط شرکت های خارجی هزینه بالایی به همراه دارد که پس از پایان این کارگاه انتظار می رود شرکت کنندگان بتوانند مولکول های ” gRNA” مربوط به پروژه های خود را در آزمایشگاه سنتز کنند.

همچنین در این کارگاه موارد مربوط به بروز برشهای غیرهدف (Off-Targets) در ژنوم و نحوه شناسایی و تصحیح بیوانفورماتیکی و آزمایشگاهی این تغییرات ناخواسته به شرکت کنندگان آموزش داده خواهد شد.

گفتنی است، این کارگاه به مدت 2 روز از تاریخ 19 تا 20 اسفند 95 ماه برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت اطلاع از سرفصل ها و پیش ثبت نام کارگاه (با تکمیل فرم ثبت نام )به سایت WWW.IBRC.IR مراجعه کنند.



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.