چشم‌انداز روشن زیست‌فناوری در کشورهای در حال توسعه

مرکز کاس ـ تواس در پایتخت چین گزارشی را با عنوان “زیست‌فناوری در کشورهای در حال توسعه” منتشر کرد. در این گزارش آمده است کشورهای در حال توسعه موفقیت قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف زیست‌فناوری از جمله کشاورزی و سلامت به دست خواهند آورد. بای چونلی رئیس مرکز تاس ـ کواس در پکن این گزارش را اولین گزارشی دانست که به تبیین وضعیت یکی از فناوری‌های نو در کشورهای …

وی معتقد است گزارش حاضر ارزیابی قوی و ارزشمندی را از فعالیت‌های کنشگران زیست‌فناوری در کشورهای در حال توسعه از جمله در قالب مقالات و ثبت اختراع ارائه می‌کند.

این گزارش به بررسی گسترده فعالیت‌های تحقیق و توسعه از سال 2005 تا 2014 در کشورهای مورد نظر پرداخته است. سرفصل یافته‌های اصلی این گزارش شامل موارد ذیل است:…


چشم‌انداز روشن زیست‌فناوری در کشورهای در حال توسعه 

مرکز کاس ـ تواس در پایتخت چین گزارشی را با عنوان “زیست‌فناوری در کشورهای در حال توسعه” منتشر کرد. در این گزارش آمده است کشورهای در حال توسعه موفقیت قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف زیست‌فناوری از جمله کشاورزی و سلامت به دست خواهند آورد.

بای چونلی رئیس مرکز تاس ـ کواس در پکن این گزارش را اولین گزارشی دانست که به تبیین وضعیت یکی از فناوری‌های نو در کشورهای در حال توسعه می‌پردازد.

وی معتقد است گزارش حاضر ارزیابی قوی و ارزشمندی را از فعالیت‌های کنشگران زیست‌فناوری در کشورهای در حال توسعه از جمله در قالب مقالات و ثبت اختراع ارائه می‌کند.

این گزارش به بررسی گسترده فعالیت‌های تحقیق و توسعه از سال 2005 تا 2014 در کشورهای مورد نظر پرداخته است. سرفصل یافته‌های اصلی این گزارش شامل موارد ذیل است:

ـ تحقیقات زیست‌فناوری رشد مستمری را در سال‌های مورد نظر داشته است. این رشد به لحاظ مقالات منتشره به طور میانگین 117 درصد بوده است. با وجود این، پژوهش‌هایی که در این کشورها صورت گرفته کمتر مورد ارجاع واقع شده است به طوری که میزان ارجاع به آنها در سایر مقالات به طور متوسط 83 درصد بوده است.

ـ بیش از 85 درصد از مقالات زیست‌فناوری در نتیجه همکاری‌های بین‌المللی از سوی مؤلفان کشورهای کمتر توسعه یافته مانند کشورهای افریقایی به ثمر رسیده است.

ـ ثبت اختراع در کشورهای در حال توسعه بیشتر در بخش صنعت، غذا و محیط زیست مشاهده شده است. بیشتر این اختراعات شامل آنزیم‌های جدید می‌شود که تعداد آنها به 79 هزار و 694 عدد می‌رسد و حدود 40 درصد از کل اختراعات را در بر می‌گیرد.

ـ چین در تولید مقالات زیست‌فناوری در بین کشورهای در حال توسعه در صدر قرار دارد و در طول ده سال مورد مطالعه 78 هزار و 263 مقاله تولید کرده است. پس از آن هند با 24 هزار و 81 مقاله و برزیل با 17 هزار و 769 مقاله در رتبه‌های بعدی قرار دارند. چنین همچنین با 149 هزار و 339 ثبت اختراع و هند با 15 هزار و 420 ثبت اختراع و مکزیک با 14 هزار و 574 ثبت اختراع در حوزه اختراعات در صدر کشورهای در حال توسعه قرار دارند.

متن کامل گزارش در اینجا قابل دسترس است.



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.