تولید برنج تراریخته متحمل به خشکی و شوری در نیجریه

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پانچ، با پایان یافتن کشت آزمایشی برنج، لوبیا و ذرت خوشه‌ای تراریخته در نیجریه کشت عمده این محصولات در دو سال آینده در این کشور صورت خواهد گرفت.

دکتر لوسی اوگبادو دبیرکل آژانس ملی توسعه زیست‌فناوری نیجریه (NABDA) که در نشست زیست‌فناوری کشاورزی در وزارتخانه ارتباطات در آبجو سخن می‌گفت افزود: سه محصول برنج، لوبیا و ذرت خوشه‌ای در حال طی مراحل کشت آزمایشی در نیجریه هستند و در دو سال آینده مجوز رهاسازی آنها صادر خواهد شد.

وی تأکید کرد: برنج جدید از طریق اصلاح ژنتیک به خشکی و شوری مقاوم شده است و با مصرف بهینه نیتروژن است.

اوگبادو افزود: لوبیای تراریخته جدید هم مقاوم به آفات و بی‌نیاز از سموم شیمیایی دفع آفات است و به این شکل کشاورزان محصول سالمی خواهند داشت…



کشت برنج تراریخته متحمل به خشکی و شوری در نیجریه

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پانچ، با پایان یافتن کشت آزمایشی برنج، لوبیا و ذرت خوشه‌ای تراریخته در نیجریه کشت عمده این محصولات در دو سال آینده در این کشور صورت خواهد گرفت.

دکتر لوسی اوگبادو دبیرکل آژانس ملی توسعه زیست‌فناوری نیجریه (NABDA) که در نشست زیست‌فناوری کشاورزی در وزارتخانه ارتباطات در آبجو سخن می‌گفت افزود: سه محصول برنج، لوبیا و ذرت خوشه‌ای در حال طی مراحل کشت آزمایشی در نیجریه هستند و در دو سال آینده مجوز رهاسازی آن ها صادر خواهد شد.

وی تأکید کرد: برنج جدید از طریق اصلاح ژنتیک به خشکی و شوری مقاوم و مصرف نیتروژن در آن بهینه شده است.

نیتروژن یک عنصر غذایی ضروری برای ارقام زراعی است که حلالیت آن در آب بالا است و به همین دلیل به سرعت از دسترس گیاه خارج می‌شود. بهینه کردن مصرف نیتروژن در گیاه کارآمدی نیتروژن در دسترس آن را افزایش می‌دهد و رقم زراعی مورد نظر نیاز کمتری به کودهای شیمیایی نیتروژن دار خواهد داشت. همچنین در این صورت رقم مورد نظر نیتروژن موجود در محیط اطراف خود را بهتر جذب می‌کند از هدر رفت این عنصر جلوگیری کرده و مانع از آلوده شدن محیط زیست خواهد شد. بنابراین در مهندسی ژنتیک تلاش می‌شود کارآمدی مصرف نیتروژن در ارقام زراعی افزایش یابد تا هم مصرف کودهای شیمیایی نیتراته و سرطان‌زا کاهش یابد و هم جذب اشکال قابل جذب نیتروژن در محیط به وسیله گیاه بیشتر شود.

 اوگبادو افزود: لوبیای تراریخته جدید هم مقاوم به آفات و بی‌نیاز از سموم شیمیایی دفع آفات است و به این شکل کشاورزان محصول سالمی خواهند داشت. همچنین ذرت خوشه‌ای تراریخته به گونه‌ای اصلاح شده است که غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری باشد که این موارد پس از طی آزمون‌های ایمنی زیستی وارد بازار خواهند شد.

دبیر کل آژانس ملی توسعه زیست‌فناوری نیجریه تأکید کرد: محصولاتی که در پایپ‌لاین هستند به گونه‌ای گزینش شده‌اند که نیازهای غذایی و کشاورزی مردم کشور را تأمین کنند.

وی ادامه داد: زیست‌فناوری ممکن است یک فناوری کاملا جدید نباشد اما ما را قادر می‌سازد از طریق اصلاح ژنتیک منافع انسان را بهتر تأمین کنیم. برای مثال برخی ژن‌ها می‌توانند ارقام کشاورزی را نسبت به آفت مقاوم کنند. ما از بسیاری فناوری‌های دیگر محروم بوده‌ایم و نباید این فناوری را که یک فناوری کارآمد در جهت رفع گرسنگی در کشور است از دست بدهیم.

اوگبادو خاطرنشان کرد: اگرچه تا کنون هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور مجوز دریافت نکرده است اما جای هیچ گونه نگرانی برای محصولاتی که در بازار وجود دارند نیست زیرا تا کنون حتی یک گزارش منفی از آثار یک محصول تراریخته در هیچ جای جهان ثبت نشده است.

نیجریه پس از ایران و چین سومین کشور تولید کننده برنج تراریخته خواهد بود. برنج تراریخته یک بار در سال 1383 با مجوز قانونی کمیته ایمنی زیستی وقت مجوز رهاسازی دریافت کرد ولی با تغییر دولت کشت آن متوقف شد و انتظار می‌رود سال آینده کشت مجدد آن آغاز شود.




ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.