برنده جایزه صلح نوبل: صلح سبز درباره محصولات تراریخته دروغ می‌گوید

محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده اند که بتوانند با برخی از مشکلات متداول کشاورزی نظیر بیماری، آلودگی به آفات و تغییرات آب و هوا مبارزه کنند. آن‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی تولیدشده‌اند و اغلب یک ژن جدید از باکتری یا یک گیاه دیگر به گیاه جدید منتقل شده است.

مخالفان محصولات تراریخته ادعا می‌کنند که این فرایند غیرطبیعی است. اما به گفته رابرتس مسئله این نیست. ممنوعیت تراریخته ها به آن معناست که کشاورزان قادر نخواهند بود به طور کارآمدی با تغییرات اقلیمی شدید مانند خشکی و افزایش دما مقابله کنند.

رابرتس که به دلیل همکاری در کشف مکانیزم پیوند ژن به همراه فیلیپ آلن شارپ مشترکا برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی شده است گفت: برای هر آکادمی علمی مهم در جهان محرز شده است که محصولات تراریخته ایمن هستند. اما صلح سبز …



برنده جایزه نوبل: صلح سبز درباره محصولات تراریخته دروغ می‌گوید

 

محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده اند که بتوانند با برخی از مشکلات متداول کشاورزی نظیر بیماری، آلودگی به آفات و تغییرات آب و هوا مبارزه کنند. آن‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی تولیدشده‌اند و اغلب یک ژن جدید از باکتری یا یک گیاه دیگر به گیاه جدید منتقل شده است. مخالفان محصولات تراریخته ادعا می‌کنند که این فرایند غیرطبیعی است. اما به گفته رابرتس مسئله این نیست. ممنوعیت تراریخته ها به آن معناست که کشاورزان  قادر نخواهند بود به طور کارآمدی با تغییرات اقلیمی شدید مانند خشکی و افزایش دما مقابله کنند.

 

 ریچارد رابرتس برنده جایزه نوبل پزشکی به دلیل همکاری در کشف مکانیزم پیوند ژن گفت: برای هر آکادمی علمی مهم در جهان محرز شده است که محصولات تراریخته ایمن هستند. اما صلح سبز و سایر احزاب سبز همچنان انکار میکنند. چون آن‌ها منابع مالی عظیمی را به واسطه مخالفت با محصولات تراریخته جذب کرده اند در واقع مخالفت با فناوری تراریخته بهترین منبع جذب سرمایه‌ای است که تاکنون داشته‌اند.

 

وی که در دانشگاه آمیتی هند سخنرانی می کرد افزود: صلح سبز و سایر لابی‌های محیط زیستی در مورد محصولات تراریخته به نشر اکاذیب می‌پردازند زیرا برای آن‌ها پول‌ساز است.

 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: هدف فعالان مخالفت با مهندسی ژنتیک ازجمله صلح سبز و سازمانهای وابسته مانند واندانا شیوا  در هند این است که از گسترش فناوری تراریخته در سطح جهان جلوگیری کنند.

 

رابرتس افزود: این در حالی است که ما به محصولاتی نیاز داریم که در برابر خشکی مقاوم باشند، ما نیازمند ایجاد تغییرات بسیاری هستیم که نمی‌توان با روش‌های سنتی به آن دست یافت.

 

این استاد دانشگاه نورث ایست انگلستان افزود لابی‌های مخالف محصولات تراریخته به‌جای کمک به خرده کشاورزان که ادعای حمایت از آن‌ها را نیز دارند، به صنایع بزرگ کشاورزی کمک می‌کنند. سازمان‌هایی نظیر صلح سبز با مخالفت با تراریخته ها و جلوگیری از قانونمندسازی تولید و عرضه این محصولات اطمینان می یابند که فقط صنایع تجاری بزرگ توانایی اجرای قوانینی نظیر آزمایش‌های گسترده راخواهند داشت.

 

رابرتس در ادامه گفت این فعالان باید بپذیرند که علم از فناوری تراریخته ها برای مقابله با چالش‌های تغذیه‌ای و کشاورزی حمایت می کند. وی اظهار داشت ما هم‌اکنون سی سال تجربه‌داریم و می‌دانیم که این فناوری کاملا ایمن است. هیچ مدرک و سندی که اثبات کند این محصولات مشکلی دارند وجود ندارد و چندین هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر کشت ان محصولات هستند.

 

پرفسور رابرتس با پاپ، رهبر کاتولیک های جهان هم در این مورد دیدار کرده است. طبق گفته رابرتس، پاپ معتقد است که علمی که ورای تراریخته ها نهفته منطقی است و حتی ممکن است که در آینده نزدیک به نفع این فناوری سخنرانی کند.

 

رابرتس امیدوار است که با مشارکت بزرگان دینی و علمی در سطح جهان بتوان به آگاهی بخشی در مورد این محصولات کمک کرد.

 

وی در پایان سخنان خود در دانشگاه آمیتی هند تاکید کرد علم روشی حقیقی برای دیدن دنیا اطرافمان است و خوب نیست که در مورد آن دروغ پراکنی شود.

 

منبع: کوئینت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.