وجود خطر امنیتی برای ایران با تشدید بحران آب

براساس مقاله‌ای که امروز توسط گروهی از محققان بین‌المللی (دالین و همکاران) در نشریه نیچر منتشر شده آمریکا، مکزیک، ایران و چین در صدر کشورهایی قرار دارند که از لحاظ امنیت آبی و غذایی در معرض خطر جدی هستند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از خبرآنلاین؛ تحقيق جديد منتشر شده در مجله نيچر مدل هاى هيدروليژيكى و برخى از مشاهدات را نشان مى‌دهد و می‌گوید منابع آب كره زمين به شكل هشدار دهنده‌اى در حال كاهش است و دليل اصلى آن هم اتلاف آب در آبيارى محصولات کشاورزی است.

بر اساس گزارش مجله نیچر؛

وجود خطر امنیتی برای ایران با تشدید بحران آب

براساس مقاله‌ای که امروز توسط گروهی از محققان بین‌المللی (دالین و همکاران) در نشریه نیچر منتشر شده آمریکا، مکزیک، ایران و چین در صدر کشورهایی قرار دارند که از لحاظ امنیت آبی و غذایی در معرض خطر جدی هستند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از خبرآنلاین؛ تحقيق جديد منتشر شده در مجله نيچر مدل هاى هيدروليژيكى و برخى از مشاهدات را نشان مى‌دهد و می‌گوید منابع آب كره زمين به شكل هشدار دهنده‌اى در حال كاهش است و دليل اصلى آن هم اتلاف آب در آبيارى محصولات کشاورزی است. مى توان گفت مصرف غذا كه عامل اصلى اتلاف آب در آبياري است در اين مسئله تاثير زيادی داشته است.

این مقاله که به میزان آب زیرزمینی نهفته (مجازی) در مبادلات جهانی محصولات غذایی می  پردازد یادآور می شود که بخش اعظم جمعیت کره زمین متکی بر واردات غذایی از کشورهایی است که از ذخایر تجدید ناپذیر آب زیرزمینی برای تولید محصولات غذایی استفاده می کنند.

⬆️ اینفوگرافیک بالا سهم کشاورزی و تولید محصولات غذایی مختلف در تخلیه آبهای زیرزمینی در سراسر جهان در سال 2010 را نشان می‌دهد.

در قسمتى از اين تحقيق در رابطه با پيامدهاى اين مسئله نوشته شده است: جمعيت زيادی در كشورهایی زندگی مى كنند كه محصولات كشاورزى را از كشورهاى ديگرى وارد مى كنند یا با كشاورزى، آب خود را تمام مى كنند و اين امنيت غذايي و آبى را به خطر مى اندازد. بعضى از كشورها مثل ايالت متحده آمريكا، مكريك، چين و ايران در خطر بيشترى هستند چون با تخليه آب هاي زيرزمينى خود هم غذا توليد مى كنند هم آن را صادر مى كنند.


⬆️ نمودار بالا تخلیه آبهای زیرزمینی در اثر تولید محصول کشاورزی بومی و مصرف آب توسط صادرکننده‌ها و واردکننده‌های عمده مواد غذایی را نشان می‌دهد

براى اين تحقيق محققان كميتى به نام GWD تعريف كرده اند كه ميزان آبى را نشان مى دهد كه براى آبياري تخليه شده و توسط اتفاقات طبيعي (مثل باران، برف و …) به چرخه طبيعت بازنگشته است.

بر اساس اين تحقيق ايران هم دومين كشورى در جهان است كه اين آب تلف شده را صادر مى‌كند هم دومين كشورى است كه آن را در كشور خود تلف مى كند.

در واقع علت بيشتر GWD در ايران توليد نیشكر و عامل تاثيرگذار ديگر هم توليد برنج است.

در بخش ديگرى از اين تحقيق نوشته شده است: ۵ كشور از ١٠ كشوری كه بيشترين GWD را دارند يعنى ايران، عربستان، مكريك و چين بيشترين صادرات را هم در رابطه با آب تلف شده برای توليد غذا دارند.

اين كشورها محصولاتى كه توليد يا مصرف مى‌كنند را از كم آب‌ترين سيستم هاي آبى جهان برداشت مى‌كنند و موادغذايى كه از آنها تولید می‌شود ناپايدار است.

بر مبنای این گزارش ایران نه تنها یک تولید کننده و صادر کننده محصولات غذایی متکی بر منابع آب زیرزمینی رو به اتمام است، بلکه به خاطر واردات میزان قابل توجه محصولات غذایی از کشورهایی با رویکرد مشابه (استفاده از ذخایر آب تجدید ناپذیر برای تولید غذا) از لحاظ امنیت آبی و غذایی در معرض خطر جدی قرار دارد.

⬆️ اینفوگرافیک بالا حجم مبادلاتی آب زیرزمینی تجدیدناپذیر در تبادلات غذایی بین کشورهای جهان را در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد.

دکتر کاوه مدنی، استاد آنالیز سیستم و سیاست مرکز سیاست محیط زیست امپریال کالج لندن دراین باره به خبرآنلاین می‌گوید: این تحقیق هشدار دیگری به کشور ماست. ما باید به این باور برسیم که امنیت آبی و غذایی ما به شدت در معرض خطر است. طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی برای ما بسیار حیاتی است اما اجرای آن بدون انقلابی جدی در سیاستهای غذا و کشاورزی کشور غیر ممکن است. هنوز هستند کسانی که فکر می کنند می شود با توسعه اراضی کشاورزی و تأمین آب به هر قیمتی، از لحاظ غذایی خودکفا شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.