آیا در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستید؟

امکان تشخیص خطر ابتلا به یک بیماری هم برای بیمار و هم متولیان سلامت بسیار مهم و ارزشمند است. عوامل ابتلا به بیماری آلزایمر تاکنون نا شناخته بوده اند و به همین جهت هرگونه پیشرفتی در این زمینه می تواند بار بزگی را از شانه های افراد درگیر با این بیماری بردارد.
گروهی از دانشمندان کشورهای مختلف به سرپرستی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو و سان فرانسیسکو به روش جدیدی برای تعیین احتمال ابتلا به آلزایمر با توجه به سن افراد و از طریق بررسی …


جدیدترین آزمایشات ژنتیک پاسخ می دهند:

آیا در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستید؟

امکان تشخیص خطر ابتلا به یک بیماری هم برای بیمار و هم متولیان سلامت بسیار مهم و ارزشمند است. عوامل ابتلا به بیماری آلزایمر تاکنون نا شناخته بوده اند و به همین جهت هرگونه پیشرفتی در این زمینه می تواند بار بزگی را از شانه های افراد درگیر با این بیماری بردارد.

گروهی از دانشمندان کشورهای مختلف به سرپرستی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو و سان فرانسیسکو به روش جدیدی برای تعیین احتمال ابتلا به آلزایمر با توجه به سن افراد و از طریق بررسی ژنتیکی دست یافته اند. نتایج این پژوهش در مجله پلاس وان منتشر شده است.

دکتر رائول دسیکان، پژوهشگر گروه رادیولوژی و تصویر برداری پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، در این باره می گوید ما اطلاعات ژنتیکی را از گروه های بزرگ و مستقل بیماران، با برآورد اپیدمیولوژیک، جمع آوری و با هم تلفیق کردیم و سپس یافته هایمان را در یک نمونه مستقل تکرار کردیم و صحت اعتبار این یافته ها توسط نشانگرهای زیستی شناخته شده برای آلزایمر بررسی شدند.

در مطالعات انجام شده پژوهشگران موفق شدند داده های پلی ژنیک حاصل از ژنوتیپ را با نرخ ابتلا به آلزایمر در بین مردم آمریکا تلفیق کنند تا بتوانند خطر آنی ابتلا به آلزایمر را تخمین بزنند.

دکتر دسیکان افزود ما میتوانیم برای هر فردی با هر اطلاعات ژنتیکی و در هر گروه سنی احتمال سالانه ابتلا به آلزایمر را محاسبه کنیم. یعنی اگر بیماری مبتلا به زوال عقل، باشد میتوانیم براساس سن و خصوصیات ژنتیکی احتمال ابتلا به آلزایمر را در یک سال در این فرد تخمین بزنیم. ما معتقدیم که این روش برای تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر و دستیابی به روش های جدید در آزمایشات بالینی مربوط به این بیماری بسیار مفید خواهد بود.

در این پژوهش، ژنوتیپ بیش از 70 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر و سالمندانی که مبتلا به آلزایمر نبودند مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان داده های پلی مورفیزم تک هسته ای مرتبط با آلزایمر را مورد بررسی قرار دادند. تنوع کمی در پلی مورفیزم چند هسته ای در اطلاعات ژنومیک همه انسان ها وجود دارد که در ابتلای یک فرد به بیماری موثر است.

دانشمندان با جمع آوری داده ها یک خطر پلی ژنیک مستمر را برای پیش بینی آلزایمر پیش رونده شناسایی کردند و سپس آن را در دو گروه مستقل مورد آزمایش قرار دادند. دانشمندان دریافتند افرادی که در یک چهارم بالایی امتیاز خطر پلی ژنیک قرار داشتند در سنین بسیار کمتری به آلزایمر مبتلا شدند و بیشترین نرخ ابتلای سالانه هم به این گروه اختصاص داشت. همچنین این روش افرادی را که کاملا سالم بودند ولی نهایتا مبتلا به آلزایمر شدن را شناسایی کرد.

دکتر اندرس دیل، استاد نوروساینس، رادیولوژی و روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، معتقد است از دیدگاه بالینی روش امتیاز خطر پلی ژنیک نه تنها روش جدیدی برای تخمین احتمال خطر ابتلا به آلزایمر برای یک فرد را پیش بینی می کند بلکه در مورد سن ابتلا به بیماری هم اطلاعاتی در اختیار قرار می دهد. همچنین انجام آزمایش پلی ژنیک به طور مداوم می تواند اطلاعات موثری را در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در اختیار بگذارد و می تواند در پیش بینی اینکه کدام بیماران، بهتر به درمان پاسخ خواهند داد موثر باشد.

اما این روش محدودیت هایی هم دارد و لازم است که مطالعات گسترده تری صورت پذیرد. مثلا لازم است غیر از ملل اروپایی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند سایر نژادها از قاره های دیگر هم بررسی شوند.

منبع: مجله مهندسی ژنتیک


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.