کشاورزی و فناوری از گذشته تا امروز

پیشرفت شگرف کشاورزی و افزایش مستمر عملکرد در این بخش در 150 سال گذشته مدیون علوم و نوآوری‌های روز بوده است. اگر کشاورزان جهان به شیوه کشاورزی در سال 1961 ادامه می‌دانند و عملکرد کشاورزی در همان سطح باقی مانده بود، هم اکنون حدود یک میلیارد زمین بکر را برای کشاورزی از بین می‌بردیم تا میزان تولید فعلی را داشته باشیم. در تصویر زیر اطلاعاتی راجع به کشاورزی جهان و آمریکا و اینکه چگونه افزایش …


کشاورزی از گذشته تا امروز

پیشرفت شگرف کشاورزی و افزایش مستمر عملکرد در این بخش در 150 سال گذشته مدیون علوم و نوآوری‌های روز بوده است. اگر کشاورزان جهان به شیوه کشاورزی در سال 1961 ادامه می‌دانند و عملکرد کشاورزی در همان سطح باقی مانده بود، هم اکنون حدود یک میلیارد زمین بکر را برای کشاورزی از بین می‌بردیم تا میزان تولید فعلی را داشته باشیم.

در تصویر زیر اطلاعاتی راجع به کشاورزی جهان و آمریکا و اینکه چگونه افزایش عملکرد در کشاورزی در طی چندین دهه حاصل شده آمده است.


یک محاسبه ساده نشان می‌دهد در دهه 1860 هر کشاورز آمریکایی به طور متوسط غذای 15 نفر را تأمین می‌کرده است و این رقم در سال 2010 به 140 نفر رسید. [بر اساس آخرین آمارها هم‌اکنون هر کشاورز آمریکایی غذای 168 نفر را تأمین می‌کند.] جمعیت نیز در مدت مشابه 882 درصد افزایش یافته است اما جالب آنکه سطح زیر کشت و زمینی که برای این امر استفاده شد بسیار کمتر از این رقم افزایش داشت. زیرا کشاورزان بسیار کارآمدتر از زمین استفاده می‌کنند. روش کشاورزان برای رسیدن به این نقطه شامل استفاده از بذرهای اصلاح شده، استفاده مناسب از آفت‌کش‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات جدید و مانند آن می‌شود. همه این موارد همزمان با کاهش نیروی کار در صنعت کشاورزی صورت گرفت. نیروی کار کشاورزی در دهه 1860 نیمی از جمعیت را تشکیل می‌داد در حالی که هم اکنون به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

سازمان خوار و بار جهانی (فائو) پیش بینی کرده است تولیدات کشاورزی برای انطباق با جمعیت رو به گسترش زمین تا سال 2050 باید تا 70 درصد (نزدیک به صد درصد تولید در کشورهای در حال توسعه) افزایش یابد. فائو اعلام کرده است بین 80 تا 90 درصد از این افزایش باید از طریق افزایش ثمردهی و تراکم کشت به ویژه افزایش فصول کشت محصول در یک سال حاصل شود و میزان بسیار محدود باقی مانده نیز باید از طریق تبدیل زمین‌های بکر به زمین‌های کشاورزی خواهد بود.

نمودار زیر سطح زمین‌های تحت کشت جهان را نشان می‌دهد که در اواخر دهه 1960 به اوج رسیده و به مدد فناوری‌های روز از جمله بیوتکنولوژی از آن زمان تا کنون به طور مستمر کاهش یافته است.


با ادامه یافتن روند افزایش ثمردهی محصولات و کارآمدی بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی، پیش بینی می‌شود کاهش سطح زمین‌های تحت کشت جهان در آینده نیز ادامه یابد.


منبع: crop life


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.