جشن صدسالگی مادر محیط زیست ایران و هفته زمین پاک

تهیه و تنظیم:سمیرا کهک*- کمتر فعال محیط زیستی کشورمان را می‌توان دید که خانم دکتر مه لقا ملاح را نشناسد. بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی “جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست” عناوین متعددی همچون “مادر محیط زیست ایران”، “بهترین شخصیت میراث طبیعی” را در کارنامه خود دارد. ایشان در سال 1296 در کاروان‌سرای عباسی در حالی‌که پدر و مادرشان در حال سفر به‌سوی مشهد مقدس بودند، متولد و در فروردین ماه سال جاری صد ساله شدند.


جشن صدسالگی مادر محیط زیست ایران و هفته زمین پاک


کمتر فعال محیط زیستی کشورمان را می‌توان دید که خانم دکتر مه لقا ملاح را نشناسد. بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی “جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست” عناوین متعددی همچون “مادر محیط زیست ایران”، “بهترین شخصیت میراث طبیعی” را در کارنامه خود دارد. ایشان در سال 1296 در کاروان‌سرای عباسی در حالی‌که پدر و مادرشان در حال سفر به‌سوی مشهد مقدس بودند، متولد و در فروردین ماه سال جاری صد ساله شدند. بانویی خوشرو و مهربان که کوشید چرخ حرکت‌های اجتماعی به‌سوی حفاظت از محیط زیست را در کشورمان به حرکت در آورد و امروز به مناسبت جشن صدسالگیشان، پای صحبت‌های شیرین ایشان نشستیم.

خانم دکتر مه لقا ملاح در ابتدا تاکید داشتند که “محیط زیست” و “حفاظت از محیط زیست” مسئله‌ای فانتزی و شعارگونه نیست. بلکه در بطن زندگی همه ما وجود دارد. وی افزود محیط زیست زمینی است که از نسل‌های گذشته به امانت گرفته‌ایم و باید به نسل‌های آینده تحویل دهیم. ایشان بر نقش موثر بانوان در فرهنگسازی حفاظت از محیط زیست تاکید داشتند و ادامه دادند که نقش تربیتی موثر بانوان بروی اعضای خانواده و به‌ویژه فرزندان بسیار حائز اهمیت است. وی گفت قلمرو خانه جاییست که می‌توان حرکت‌های اجتماعی محیط زیستی را از آنجا شروع کرد و افزود هم می‌توانیم تصمیم بگیریم که روزانه انبوهی از زباله‌ها را تولید کنیم و هم‌اینکه تفکیک زباله و بازیافت آن را از خانه شروع کنیم. نقش بانوان در این زمینه بسیار پررنگ است. وی گفت زمانی‌که همسرش در قید حیات بودند، زباله‌های تر را در گودال کوچکی در حیاط خانه‌اشان تبدیل به کمپوست می‌کردند و سال‌های متمادی بود که زباله‌ای بیرون از خانه نمی‌گذاشتند.

مادر محیط زیست ایران همچنین ادامه داد که بعد از بررسی تجربیات کشورهای مختلف دنیا در زمینه حفاظت محیط زیست بود که به آقای تقی ابتکار پیشنهاد تاسیس وزارت محیط زیست ایران را دادم و بعدها سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان تشکیل شد. در ادامه ایشان به تشریح تجارب مدیریتی کشورهای پیشرفته دنیا در حفاظت از محیط زیست پرداختند.

صحبت‌های شیرین مادر محیط زیست کشورمان دلنشین و گویا بود که هر شخصی با هر تحصیلاتی متوجه اهمیت و کارایی راهکارهای پیشنهادی ایشان در جهت شروع یک حرکت اجتماعی به سوی حفاظت از محیط زیست می‌شود.

امروزه با توسعه فناوری‌هایی همچون زیست‌فناوری و تکیه بر بازوی توانای پژوهشگران و دانشمندان کشورمان قادریم تا علاوه بر شروع حرکت‌های اجتماعی محیط زیست دوستانه که از متن جامعه بر می‌خیزند، از مسئولین آگاه و متعهد کشورمان تقاضای به کارگیری این فناوری‌ها را برای حفاظت از محیط زیست کشورمان داشته باشیم. کاربرد کودهای زیستی، تولید بیوکمپوست، تولید گیاهان تراریخته مقاوم به آفات جهت به حداقل رساندن استفاده از سموم شیمیایی خطرناک؛ از جمله اقداماتی است که می‌تواند مسئولیت نسل کنونی جهت تحویل امانت زمین پاک به نسل آینده باشد.

*عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.