سه داروی بیوتکنولوژی جدید داخلی وارد بازار می‌شود

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: سه داروی بیوتکنولوژی جدید در دست ارزیابی است و مراحل مختلف کنترل کیفیت آنها در حال طی شدن است و در سال ۹۶ رونمایی و وارد بازار می‎شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایسنا، رسول دیناروند با تاکید براینکه به طور میانگین در سال30 قلم داروی جدید وارد بازار می‎شود که برخی از اینها داروهای خیلی مهمی هستند، تصریح کرد: سه داروی بیوتکنولوژی جدید در دست ارزیابی بوده و مراحل مختلف کنترل کیفیت آنها در حال طی شدن است و در سال ۹۶ رونمایی و وارد بازار می‎شود.

رییس سازمان غذا و دارو:

سه داروی بیوتکنولوژی جدید داخلی وارد بازار می‌شود

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: سه داروی بیوتکنولوژی جدید در دست ارزیابی است و مراحل مختلف کنترل کیفیت آنها در حال طی شدن است و در سال ۹۶ رونمایی و وارد بازار می‎شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایسنا، رسول دیناروند با تاکید براینکه به طور میانگین در سال30 قلم داروی جدید وارد بازار می‎شود که برخی از اینها داروهای خیلی مهمی هستند، تصریح کرد: سه داروی بیوتکنولوژی جدید در دست ارزیابی بوده و مراحل مختلف کنترل کیفیت آنها در حال طی شدن است و در سال ۹۶  رونمایی و وارد بازار می‎شود.

وی افزود: این داروهابسیار مهم هستند چرا که تولیدکننده آنها در دنیا کم بوده و عمدتا گران قیمت هستند و مورد نیاز بیماران صعب العلاج است.

معاون وزیر بهداشت گفت: وضعیت دارویی کشور از لحاظ حمایت از تولید داخل و از لحاظ رسیدن به اهداف تعریف شده اقتصاد مقاومتی یعنی توسعه اشتغال، اتکا به تولید داخل و کاهش واردات در شرایط خوبی است.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور اضافه کرد: چنانچه دارویی حتی با اهمیت کمتر  دچار کمبود شود، جو ناامنی روانی در کشور ایجاد می‎شود که این مهم حتی از داروهای گران قیمت هم ممکن است بیشتر باشد.

در دو تا سه سال اخیر شاهد آرامش در بازار دارویی کشور بوده‌ایم و این ناشی از چندین برنامه بوده که یکی از آنها بکارگیری ظرفیت‌های تولیدی کشور برای تامین نیازهای دارویی مردم بوده است؛ بدین معنا که شرکت‌های دارو سازی کشور موفق شدند به صورت میانگین هر ماه 2.5 قلم دارو را تولید کنند.

دیناروند با بیان اینکه در این مدت بیش از ۱۰۰ قلم داروی جدید وارداتی در کشور تولید شده است، اضافه کرد: هنگامی‌که دارویی در کشور تولید می‎شود عملا خیال‌مان در تامین آن راحت می‎شود چرا که هزینه آن برای مردم پایین‌تر خواهد بود و همچنین وابستگی به خارج از کشور کمتر می‎شود و از لحاظ تامین، قیمت و کیفیت نظارت بهتری روی آن صورت می‌گیرد.

دیناروند گفت: بخشی از آرامشی که در بازار دارو حاکم شده به تولید داخل بازمی‎گردد و بخش دیگر آن بخاطر بهبود شرایط بین‌المللی در کشور بوده است. شرایط بین‌المللی بعد از تحریم‌ها در بخش دارو مطلوب بوده بطوریکه تعاملات دارویی خوبی در این  راستا با استفاده از روش‌های بانکی داشته‌ایم.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در سه سال گذشته میزان واردات دارویی نسبت به دوره مشابه قبل از آن، حداقل 500 میلیون دلار کمتر بوده؛ یعنی بحران دارویی در کشور نداشتم و کمبود دارو در حداقل بوده است.

وی افزود: همچنین  واردات دارو هم کمتر شده و سهم داروهای تولید داخل افزایش یافته و به  ۶۰ درصد رسیده و این درحالیست که این میزان امروز به بالای ۷۰ درصد رسیده و هدف‌مان در برنامه ششم توسعه این است که به  ۷۵ درصد برسیم.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با بیان اینکه کمبود دارویی خاصی در کشور نداریم و بازار دارویی آرام است، تصریح کرد: در سه سال گذشته میانگین کمبود دارو در هر ماه در کشور زیر ۳۰ قلم بوده، اما در تامین داروی مورد نیاز بیماران مشکلی ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱، ۳۵۰ قلم دارو کمبود داشته‌ایم خاطر نشان کرد: طی سه سال گذشته میزان واردات دارو به کشور یک میلیارد دلار بوده و این عدد در سه سال قبل از آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده و شاهد کاهش‌های دارویی بوده‎ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.