دکتر تدروس آدانوم توسط مجمع بهداشت جهانی به ریاست سازمان جهانی بهداشت برگزیده شد

اعضای سازمان جهانی بهداشت دکتر تدروس آدانوم را به عنوان رئیس جدید این سازمان برگزیدند. وی از طرف دولت اتیوپی کاندیدای ریاست سازمان جهانی بهداشت شده بود. دوره پنج ساله ریاست وی از ابتدای ماه جولای سال جاری آغاز خواهد شد. دکتر تدروس آدانوم پیش از این از سال 2012 تا سال 2016 وزیر امور خارجه و از سال 2005 تا 2012 وزیر بهداشت اتیوپی بوده است. دکتر تدروس همچنین سابقه ریاست صندوق جهانی مبارزه با ایدز، توبرکلوزیس و مالاریا و عضویت در هیئت مدیره برنامه حمایت از کودکان، نوزادان و مادران را در کارنامه خود دارد.


دکتر تدروس آدانوم توسط مجمع بهداشت جهانی به ریاست سازمان جهانی بهداشت برگزیده شد

اعضای سازمان جهانی بهداشت دکتر تدروس آدانوم را به عنوان رئیس جدید این سازمان برگزیدند. وی از طرف دولت اتیوپی کاندیدای ریاست سازمان جهانی بهداشت شده بود. دوره پنج ساله ریاست وی از ابتدای ماه جولای سال جاری آغاز خواهد شد. دکتر تدروس آدانوم پیش از این از سال 2012 تا سال 2016 وزیر امور خارجه و از سال 2005 تا 2012 وزیر بهداشت اتیوپی بوده است. دکتر تدروس همچنین سابقه ریاست صندوق جهانی مبارزه با ایدز، توبرکلوزیس و مالاریا و عضویت در هیئت مدیره برنامه حمایت از کودکان، نوزادان و مادران را در کارنامه خود دارد.  وی قبلا موفق شده بود به عنوان وزیر بهداشت اتیوپی اصلاحات جامعی را در نظام سلامت اتیوپی عملی کند. این اصلاحات شامل توسعه زیرساخت های سلامت، ایجاد 3500 مرکز درمانی و 16000 شغل در بخش سلامت اتیوپی و به کار گیری 38000 نفر به عنوان مروج بهداشت در سراسر کشور و تعریف ساز و کارهای مالی برای گسترش پوشش بیمه درمانی از جمله اقداماتی است که وی در جهت اصلاح نظام سلامت اتیوپی عملی کرده است.

رئیس جدید سازمان جهانی بهداشت سابقه رهبری مذاکرات اهداف آدیس آبابا را در کارنامه خود دارد که به موجب آن 193 کشور جهان متعهد شدند منابع مالی لازم برای دستیابی به توسعه پایدار را فراهم کنند. دکتر تدروس همچنین در کسوت رئیس صندوق جهانی مبارزه با ایدز، توبرکلوزیس و مالاریا برنامه جهانی مبارزه با ایدز و مالاریا را از آفریقا تا آسیا و آمریکای لاتین گسترش داد.

وی در بخشی از سخنان خود در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت برای دسترسی مردم جهان به سلامت روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط هر کشور متفاوت است و ما حق نداریم یک روش خاص را به مردم تحمیل کنیم اما لازم است در ارتباط با دستیابی به این سلامت یکپارچه در سطح جهان در مورد برخی مسائل اساسی به اجماع جهانی برسیم و توجه داشته باشیم که برخورداری از سلامت حق مسلم همه انسان ها است.


 پیش از دکتر تدروس دکتر مارگارت چان رئیس پیشین سازمان جهانی بهداشت از ژانویه سال 2007 تا کنون این سمت را برعهده داشت.  دکتر تدروس در این دوره از انتخابات ریاست سازمان جهانی بهداشت در رقابت با دو کاندیدای دیگر از کشورهای انگلستان و پاکستان موفق به کسب این پست شد. تصدی پست ریاست سازمان جهانی بهداشت توسط یک آفریقایی نویدی برای کشورهای در حال توسعه است. امید آن می رود که در آینده و با درخشش هر چه بیشتر کشورهای در حال توسعه سیاستمداران این کشورها از جمله میهن عزیزمان ایران بتوانند در جامعه بین المللی با تاثیر گذاری بیشتری ظاهر شوند و به این ترتیب در تصمیم گیری های کلان جهانی اثر گذارتر ظاهر شوند.  


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.