طرح تقسیم کار ملی زیست‌فناوری اجرایی می‌شود

مدیرگروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: طرح تقسیم کار ملی زیست‌فناوری در ستاد نهایی شده و در حال پیگیری است تا با کمک سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایسنا، بهزاد قره‌یاضی، مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اقدامات این گروه در سال 95، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌های گروه در سال 95 پروژه تقسیم کار ملی و نهایی‌سازی پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی با سازمان برنامه و بودجه برای اجرای ماموریت‌های پیش بینی شده و منتج از پروژه تقسیم کار ملی بود.

به گفته مدیرگروه پژوهش ستاد توسعه زیست‌فناوری طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری که با هدف هماهنگ‌سازی و افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌های زیستی کشور و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی انجام شده، در ستاد نهایی شد و در حال پیگیری است تا با کمک سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود.

وی افزود: حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری زیست فناوری، حمایت از مقالات حوزه زیست فناوری، حمایت از پژوهشگران برتر، حمایت از فعالیت‌های بین‌المللی و غیره از دیگر اقدامات گروه در سال گذشته بود.

قره‌یاضی ادامه داد: تهیه و تدوین مونوگراف علمی و برگزاری 14 هم‌اندیشی تخصصی زیست فناوری نیز از دیگر اقدامات قابل ذکر است.

وی همچنین از حمایت‌های گروه پژوهش از حوزه‌های اولویت‌دار زیست فناوری در حوزه‌های مختلف مانند روش‌های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان در حوزه زیست فناوری پزشکی، مهندسی ژنتیک در حوزه زیست فناوری کشاورزی و بهبود تولید فرآورده‌های تخمیری با استفاده از مهندسی متابولیک و زیست شناسی سامانه‌ها در زیست فناوری صنعت خبر داد.

وی عنوان کرد: حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری را نیز در سال گذشته پیگیری کردیم که از 224 پایان‌نامه ارسال شده 88 مورد پذیرفته شد و مورد حمایت قرار گرفت که بالاترین آمار پایان‌نامه‌های حمایت شده مربوط به حوزه کشاورزی و پس از آن محیط زیست و پزشکی بود.

قره‌یاضی حمایت از مقالات زیست فناوری را اقدام بعدی گروه عنوان کرد و گفت: سال گذشته، 135 مقاله به گروه ارسال شد که 47 مقاله مورد تایید قرار گرفت و در کل 120 میلیون تومان حمایت مادی از مقالات زیست‌فناوری صورت گرفت.

مدیرگروه پژوهشی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تهیه شیوه‌نامه‌های حمایت از ثبت اختراع داخلی و خارجی را نیز از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: در حوزه حمایت از ثبت اختراعات بین‌المللی از شرکت‌های کارگزاری که در فرآیند ثبت اختراع بین‌المللی تجربه داشته و به مخترعین در این فرایند کمک کنند، حمایت خواهیم کرد.

وی از اقدامات آتی گروه انعقاد تفاهم‌نامه با کانون پتنت ایران را ذکر کرد و گفت: پس از نهایی شدن این موضوع از ثبت اختراع داخلی و خارجی در صورتی که در مرحله تجاری‌سازی باشند و در راستای اولویت‌های اعلام شده ستاد قرار داشته باشند، حمایت خواهیم کرد.

قره‌یاضی، همچنین از معرفی و تشویق 3 پژوهشگر برتر که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند در جشنواره آتی بیوتکنولوژی خبر داد.

وی همچنین حمایت از واحدهای پژوهشی برتر، معرفی رسانه و خبرنگار برتر حوزه زیست‌فناوری، تدوین الزامات توسعه محصولات ارگانیک، حمایت از فعالیت‌های بین‌المللی همچون حمایت از ماموریت‌ها و فرصت‌های مطالعاتی را از دیگر اقدامات گروه عنوان کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، اطلاع‌رسانی بیشتر در حوزه فعالیت‌های ستاد، ایجاد زمینه اشتغالزایی مناسب برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیست فناوری، استفاده از توانمندی بخش خصوصی در حوزه زیست فناوری، مدنظر قرار گرفتن موضوع زیست فناوری در کتب درسی، استفاده از متخصصین خارجی در کشور، حمایت مادی و معنوی از دانشجویان دوره دکتری در رشته زیست‌فناوری، مطالعه روند فعالیت‌های دانش‌آموزی، بررسی زیرساخت‌های موجود در آموزش و پرورش در حوزه زیست فناوری، شناسایی ظرفیت‌های موجود در کشور، راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی قوی برای اطلاع‌رسانی و ترویج زیست فناوری و غیره از جمله پیشنهاداتی بود که از سوی اعضای ستاد توسعه زیست‌فناوری عنوان شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.